Jak si IT firmy polepšily v nejnovějším žebříčku nejhodnotnějších značek světa?
Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, s vedoucími firmami Amazon a Apple, z nichž každá v současnosti dosahuje hodnoty přes půl bilionu USD.
Hlavními trendy letošního žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa jsou:
- Značka Amazon, jejíž hodnota meziročně vzrostla o 64 % na 684 miliard USD (což odpovídá například hodnotě ročního HDP Polska), si udržela svou pozici nejhodnotnější světové značky. Hodnota Amazonu, který se v žebříčku BrandZ objevil poprvé v roce 2006, letos vzrostla o necelých 268 miliard USD. Amazon se tak stal první značkou dosahující hodnoty půl bilionu USD, spolu se značkou Apple, jejíž hodnota dosáhla 612 miliard USD.
- Nejrychleji rostoucí značkou, s meziročním růstem hodnoty o 275 % na 42,6 miliardy USD, se stala Tesla, která je tak zároveň nejhodnotnější automobilovou značkou.
- Pět značek dokázalo svou hodnotu více než zdvojnásobit. Šlo o čtyři čínské značky Pinduoduo, Meituan, Moutai a TikTok a již zmíněnou americkou Teslu.
- Celkový růst byl poháněn 69 značkami, jejichž hodnota meziročně vzrostla alespoň o 5 % spolu s 13 nováčky v hodnocení, jako jsou například Zoom, Nvidia, AMD či Spotify.
- Technologické značky vévodí žebříčku hodnocení Kantar BrandZ. Celkem 7 z 10 vedoucích značek na žebříčku pochází z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám. Příkladem může být značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby. Top 10 značek žebříčku nyní představuje kumulovanou hodnotu 3,3 bilionu USD, pro porovnání v roce 2011 šlo o hodnotu 800 miliard USD.
- Americké značky v roce 2021 rostly rychleji. Jejich hodnoty v průměru meziročně rostly o 46 %, což znamená že nyní tvoří 74 % celkové hodnoty Top 100 značek. A to navzdory tomu, že HPD USA tvoří pouze 24 % celkového globálního HDP.
- Čína upevnila svůj náskok před Evropou. Čínské značky, které v roce 2011 tvořily 11 % celkové hodnoty Top 100 značek žebříčku, nyní tvoří 14 %. Naproti tomu evropské značky v současnosti tvoří pouhých 8 % celkové hodnoty, oproti 20 % v roce 2011.
Pořadí | Značka | Hodnota (miliardy USD) | Meziroční změna (%) |
1 | Amazon | 683,852 | 64 % |
2 | Apple | 611,997 | 74 % |
3 | Google | 457,998 | 42 % |
4 | Microsoft | 410,271 | 26 % |
5 | Tencent | 240,931 | 60 % |
6 | Facebook | 226,744 | 54 % |
7 | Alibaba | 196,912 | 29 % |
8 | Visa | 191,285 | 2 % |
9 | McDonald's | 154,921 | 20 % |
10 | MasterCard | 112,876 | 4 % |