Jak jsou na tom Češi a Slováci s virtuální realitou? (+infografika)

26. 4. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: View-Master)
S pojmem virtuální realita se setkal téměř každý Čech či Slovák, reálnou zkušenost má však prozatím 37 % dotázaných. Výzkum dále ukázal, že s pojmem virtuální realita se lidé nejčastěji setkali na internetu či ve filmu. Samotná představa o technologii se u veřejnosti ale značně různí.

Výsledek studie vyplývá z aktuálního průzkumu veřejného mínění, který byl proveden jako součást projektu View-Master. „Aktivních uživatelů je v Čechách i na Slovensku zatím málo, jelikož virtuální realita dostupná pro širokou veřejnost byla představena teprve nedávno. Předpokládá se ale, že odvětví s virtuální realitou se bude nadále rozrůstat rychlým tempem a v následujících letech tak značně vzroste počet uživatelů zařízení,“ uvedl Marek Somol, manažer projektu View-Master pro Českou a Slovenskou republiku.

„Někteří lidé mají stále tendence vnímat virtuální realitu jen jako svět na internetu a zejména sociálních sítích. Představa sociálních sítí jako virtuální reality pramení z toho, že se člověk může vydávat v podstatě za kohokoliv a vytvářet tak své fiktivní já. Užší skupinka lidí si pak spojuje virtuální realitu i s televizí či mobilními technologiemi,“ vysvětlil Marek Somol.

O tom, že VR zařízení budou v krátké době dostupná i na českém a slovenském trhu, ví 45 % respondentů. Z množství produktů, které se nyní na světových trzích objevují, jsou v ČR a SR nejznámější Playstation VR, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, HTC Vive či View-Master. „Headsety pro virtuální realitu jsou pro veřejnost zatím příliš drahé a v současné době nejsou v České a Slovenské republice příliš rozšířené. Výjimkou jsou některé levnější kartonové varianty, které mají ale omezenou životnost. V průběhu tohoto roku však očekáváme značnou expanzi zařízení na český i slovenský trh a zájemci si tak budou moci vybrat mezi těmi, které stojí řádově několik set korun, jakým bude například View-Master, až po ty, které stojí přes deset tisíc,“ shrnul situaci Marek Somol.

O koupi zařízení do budoucna uvažuje 35 % dotázaných. Lze předpokládat, že se toto číslo razantně zvýší, až lidé získají s virtuální realitou první zkušenosti. Většina by však při koupi nechtěla investovat více než 5000 Kč. Náročnější uživatelé jsou pak ochotni do zařízení investovat až 10 000 Kč.

Virtuální realita nás zajímá

Ačkoliv více než 80 % lidí technologii virtuální reality nevyužívá, zájem o tematiku je vysoký. Projevuje jej více než 60 % dotázaných. Lze také konstatovat, že lidé, kteří mají s virtuální realitou zkušenosti, ji spíše hodnotí pozitivně, než ti, co dění kolem této technologie nesledují. „Negativní postoj k virtuální realitě často plyne ze strachu z neznámého. Kvůli nedostatečné informovanosti lidé nevědí, co mohou od virtuální reality čekat a jak jí využívat ve svůj prospěch,“ dodal Somol.

VR nejsou jen hry, a Češi a Slováci to vědí

Čeští i slovenští respondenti se domnívají, že největší uplatnění najde virtuální realita v herním průmyslu, ve filmu či odborných profesích, jako jsou architektura, projektování či 4D malování. Podle Marka Somola se však virtuální realita uplatní v řadě dalších oborů. Již nyní můžeme sledovat její užití v lékařství, sportu nebo armádě. Své místo nachází i ve vzdělávání. Díky řadě aplikací se mohou děti podívat například do vzdálených a exotických zemí nebo sledovat život zvířat na africkém safari.

Průzkum proběhl mezi 720 respondenty.

Podobné články

IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

9. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovějších informací společnosti IDC vzrostly celosvětové prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu v roce 2024 o 10 %. Uvedení nových produktů od stávajících hráčů i vstup několika nových firem do tohoto segmentu pomohlo trhu po dvou letech poklesu opět k růstu. Letos však nejspíš bude opět o něco hůř… Čtěte více

Meta nastavuje v oblasti AR/VR laťku, ale konkurence se teprve formuje

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po dvou čtvrtletích poklesu se celosvětové dodávky náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu vrátily k růstu. Objem jejich prodeje ve třetím čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostl o 12,8 %. Růst byl z velké části tažen primárně společností Meta. Čtěte více

Prodeje AR/VR headsetů porostou díky smíšené a rozšířené realitě

2. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesl o 67,4 %. Pokles se podle agentury očekával a je připisován přechodem trhu do nových segmentů, jako jsou právě smíšená realita (MR) a rozšířená realita (ER). Navzdory poklesu prodeje vzrostla průměrná prodejní cena (ASP) headsetů na více než 1 000 USD. Čtěte více

HTC VIVE spojuje AI s XR technologiemi

10. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: HTC)
Společnost HTC VIVE na veletrhu MWC 2025 v Barceloně odhalila poslední novinky z oblasti virtuální produkce, privátních 5G sítí i XR technologií. XR platforma VIVERSE nově implementuje inovativní AI funkce, které uživatelům usnadní tvorbu virtuálních světů bez nutnosti znalosti programování. Čtěte více