Jak e-shopem vydělat ještě více ukázal průzkum
Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“.
V tuzemsku nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1 800 Kč. Nejčastěji se na českém internetu nakupuje oblečení, elektronika a knihy, přičemž nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává platba na dobírku, která z České republiky činí evropskou výjimku.
Za téměř polovinou z 21 000 českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 procent z nich je vytvořeno na základě open source. Ostatní, tedy 9 procent e-shopů vzniká individuálně
Hlavní argument, který na internet přitahuje 73 procent těch, kteří v e-shopech nakupují, zní „Ušetřím čas“. Pro 64 procent zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 procent si zase pochvaluje větší výběr zboží.
Pro 23 procent zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“. Největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy, kolem 17 procent e-shopů se zaměřuje právě na módu a styl. Zhruba 53 procent v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých.
Čeho se lidé při nákupu na internetu nejvíc obávají
Lidé na internetu nenakupují nejčastěji proto, že se obávají zneužití své platební karty (81 procent). „Z toho důvodu je také nejčastějším druhem plateb klasická dobírka, využívá jí kolem 63 procent kupujících,“ řekl Miroslav Uďan ze Shoptetu a dodal „Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec.“ Pro 67 procent lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 procent potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.
Největší e-shopy
K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz se čtyřmiliardovým a Kasa.cz s 2,5miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 procent trhu.
Zbylých 16 procent si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další). „Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ řekl Miroslav Uďan a dodal, že se jedná o nejkvalitnější zdroj potenciálních zákazníků.
Vyhledávače cen jsou v kurzu
Na vyhledávače zboží totiž přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. A čeští zákazníci si navíc tento zdroj informací oblíbili. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 procent, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ dodal Miroslav Uďan. Do drtivé většiny úspěšných e-shopů přicházejí zákazníci právě přes vyhledávače zboží jako je Heuréka.cz či Zboží.cz. Konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, se pohybuje od 3 do 9 procent.
Jaký bude stav e-commerce v roce 2013?
Hrozící druhá vlna ekonomické krize nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů. Měsíčně vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž zhruba 500 až 600 po nějakém čase opět zaniká, případně nejsou aktivní. „Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat, rok 2013 určitě nebude výjimkou,“ řekl Miroslav Uďan a dodal: „Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat.“