Jak české firmy investují do zabezpečení PC
Rozpočet roste v závislosti na počtu koncových stanic, přičemž firmy se zahraničním vlastníkem investují do ochrany výrazně více peněz. Z výsledků výzkumu totiž vyplývá, že firma s českým kapitálem utratí ročně za bezpečnostní software 30 000 Kč, zatímco u českých poboček zahraničních firem je to zhruba 60 000 Kč, tedy dvojnásobek. Organizace s 5 až 25 počítači nejčastěji vydají za antiviry částku 10 tisíc korun, u firem s 200 až 500 stanicemi je to 100 tisíc korun a společnosti vlastnící více než 500 PC utratí za antivirový software průměrně půl milionu korun ročně.
Výzkum agentury Ipsos také mapoval podíl jednotlivých producentů antivirového softwaru na českém firemním trhu. Největší část z oslovených společností, konkrétně 43 %, se hlásí k užívání produktů společnosti Eset. Druhé nejvyšší zastoupení v českých firmách má AVG s 31% podílem, následují Symantec (13 %), který má relativně silnou pozici ve velkých korporacích se zahraniční účastí, Microsoft SE (10 %), Avast (9 %) a McAffee (7 %).
Jestliže se podíváme na zastoupení na trhu podle celkového počtu koncových stanic, výsledky vypadají poněkud odlišně. 30 % počítačů v českých firmách je zabezpečeno softwarem od Esetu, přičemž za tento podíl vděčí výrobce rovnoměrné distribuci programů do větších i menších firem. Druhý Symantec fakticky obsluhuje 19 % počítačů ve společnostech působících v ČR. AVG se umístilo na třetí příčce s 15 % PC, v těsném závěsu následuje McAffee (14 %), a to zejména díky oblibě ve velkých podnicích.
Výrobce | Podíl jednotlivých AV výrobců ve firmách podle počtu koncových stanic | Podíl jednotlivých AV výrobců ve firmách bez ohledu na počet koncových stanic |
Eset | 30 % | 43 % |
Symantec | 19 % | 13 % |
AVG | 15 % | 31 % |
McAffee | 14 % | 7 % |
Jiný | 12 % | 8 % |
Avast | 4 % | 9 % |
Trend Micro | 3 % | 2 % |
Microsoft Security Essentials | 3 % | 10 % |
Výzkum agentury Ipsos s názvem Formy řešení endpoint security ve firmách z SMB segmentu, zadaný společností Eset software, probíhal na základě strukturovaného dotazníku telefonickou formou v září 2012. Cílovou skupinou byli IT manažeři/lidé odpovědní za investice ve firmách, které mají alespoň 5 zaměstnanců. Většina respondentů (73 %) zastupovala české firmy bez zahraniční účasti.