ISE 2024 a trendy z oblasti audia, videa a systémové integrace
Letošní ročník veletrhu – mimochodem v pořadí již 20. – se opět konal v areálu Fira de Barcelona Gran Via a potvrdil rostoucí zájem o oblast audiovizuálních technologií a systémové integrace. Vidět to bylo nejenom na rekordní návštěvnosti letošního ročníku – celková účast meziročně vzrostla o 27 % a vyšplhala se na téměř 74 000 návštěvníků. Padl navíc i denní rekord, kdy ve středu (31. ledna) výstavu navštívilo téměř 52 000 návštěvníků. V souhrnu pak organizátoři zaznamenali celkem 172 627 návštěv.
Akce se zúčastnil také doposud nejvyšší počet vystavovatelů (více než 1 400) na doposud největší výstavní ploše (82 000 metrů čtverečních). Kromě samotných výstavních stánků nabídlo ISE i celou řadu doprovodných aktivit včetně nejrůznějších keynotes, diskusí, kulatých stolů, workshopů, Tech Talks sekvencí, komentovaných prohlídek a mnoha dalších networkingových příležitostí.
Záběr konference byl stejně jako v předchozích letech značný. Z globálních témat můžeme zmínit např. chytré budovy, inteligentní domácnosti, dohledová střediska, tvorbu, distribuci a konzumaci digitálního obsahu, digital signage, digitální pracoviště, vzdělávání nebo třeba udržitelnost. Postupně sem však pronikají i další témata jako digitální umění (digital art), umělá inteligence nebo nejrůznější způsoby propojování reálného a virtuálního (či chcete-li digitálního) světa.
Dalším z jasně patrných trendů bylo např. stále těsnější propojování světů profesionální audiovizuální techniky (ProAV) a médií a zábavy (často se o této otázce hovoří jako o tzv. AV broadcastu). Vedle televizních studií a dalších tradičních hráčů do tohoto segmentu stále častěji vstupují také např. tvůrci YouTube obsahu, kteří začínají budovat profesionální studia a dokonce provozují produkční a postprodukční týmy, ale třeba i sportovní kluby a e-sportovní organizace streamující videa jako součást širšího fanouškovského zážitku. Zmínit můžeme i univerzity, školy a muzea nebo nezávislé tvůrce, kteří připravují multimediální a video prezentace pro úřady a vládní instituce, firemní segment, organizátory konferencí nebo třeba pro marketingové agentury, kterým multimediální obsah pomáhá s propagací jejich klientů na internetu a sociálních sítích.
Jde tak o segment, jehož atraktivita neustále roste, což samozřejmě láká mnoho dodavatelů, a to včetně těch velkých. Mnoho výrobců již tuto mezeru překonalo – jmenovat můžeme společnost Adobe, která nabízí stejný balík nástrojů ve svém balíku Creative Cloud pro profesionální i běžné uživatele, nebo firmu vMix, výrobce softwarového mixéru Vision, který se nyní často používá v oblasti AV vysílání.
Pojďme si však raději vybrané novinky představit konkrétněji…
Pokročilá konektivita u B2B obrazovek Samsung
Celou řadu novinek na veletrhu představila např. společnost Samsung. Jedním z klíčových témat bylo pro Samsung využití platformy SmartThings ve firemním prostředí, primárně ve vztahu k digital signage a informačním systémům. Konektivita, kterou systém SmartThings disponuje, se totiž hodí např. pro komerční zobrazovací zařízení typu chytrých cedulí nebo hotelových televizorů. Její výhody mohou využívat chytré přístroje značky Samsung, ale i celá řada jiných zařízení kompatibilních s nejnovějšími IoT standardy včetně technologií Matter a HCA.
Zapojením platformy SmartThings do B2B prostředí lze dosáhnut efektivnějšího využití času, lidských zdrojů, prostoru i energií. Díky funkci Routines lze v konkrétním prostředí optimalizovat osvětlení, teplotu, vlhkost a kvalitu vzduchu, a vše automaticky v daném prostoru udržovat. Režim AI Energy Mode pak umožňuje snížit spotřebu energie díky efektivnější správě provozovny a pokročilému monitoringu. Nechybí ani podpora API umožňující snadné napojení na firemní řídící systémy.
Mezi další novinky z dílen Samsungu patří interaktivní obrazovky modelové řady WAD s certifikátem Google Enterprise Devices Licensing Agreement (EDLA) dostupné ve velikostech 65", 75" a 86. Zmínit můžeme i rozšíření spolupráce s firmou Cisco, jehož výsledkem mají být pokročilá řešení pro pracovníky v hybridním prostředí. Jedním z prvních výsledků tohoto partnerství je chytrá obrazovka QPD-5K s úhlopříčkou 105" a rozlišením 5K, která je kompatibilní se sadou Cisco Room Kit EQ certifikovanou pro Microsoft Teams.
Zapomenout nesmíme ani na představení technologie Transparent MICRO LED, mezi jejíž přednosti patří vynikající průhlednost a jas, mimořádně malé čipy a precizní výrobní proces, který eliminuje viditelné spoje a také nežádoucí refrakci světla. Průhledné MICRO LED obrazovky lze vyrábět v jakékoli velikosti a s libovolným poměrem stran. Technologie se poprvé objevila v modulárních komerčních obrazovkách The Wall, s nimiž se uživatelé nemuseli omezovat velikostí, rozlišením ani tvarem zobrazovacích zařízení.
Úsporné displeje v podání Sharpu
Společnost Sharp NEC Display Solutions Europe představila na 20. ročníku veletrhu Integrated Systems Europe 2024 celou řadu nových produktů a řešení, čímž demonstrovala svůj závazek k udržitelnému rozvoji zobrazovacích technologií. Společnost na stánku s názvem „Směrem k zítřku“ představila produkty navržené tak, aby zlepšily jejich používání a posílily pozici firmy jako předního výrobce v oblasti displejů pro profesionály.
Jednou z hlavních novinek vystavovaných na stánku Sharp/NEC byly nové 13" a 25" displeje řady ePaper představující novou éru energeticky úsporných řešení pro signage. Jako digitální alternativa k papírovým plakátům jsou displeje vhodné pro vyobrazování statického obsahu s pravidelnou aktualizací (jako jsou například propagační akce na prodejních místech, jídelní lístky, informace o alergenech v maloobchodě a pohostinství, aktuality v dopravě atd). V běžném provozu mají displeje nulovou spotřebu - elektřinu odebírají pouze při aktualizaci obsahu. Panely jsou barevné, čitelné i v nejjasnějším prostředí a díky provedení podobnému papíru jsou příjemné pro oči.
Mezi další novinky tohoto výrobce patří třetí generace displejů dvLED řady FE využívající vysoce energeticky účinnou technologii Flip-Chip (která zvyšuje vizuální kvalitu a zároveň spotřebovává o 60 % méně energie), druhá generace velkoformátových displejů řady MultiSync ME pro podnikové uživatele nebo nové 4K UHD projektory Sharp P601Q a P721Q se všestrannou výbavou a jasem 6 000 a 7 200 ANSI lumenů.
Zajímavostí na stánku byla také čtyřmetrová třístranná instalace Tower s přizpůsobeným LED povrchem, který plynule obepíná dvě strany s 90stupňovým zakřivením a zobrazuje interaktivní 3D obsah spravovaný v reálném čase.
Inovativní technologie společnosti Epson
Společnost Epson představila celou svou řadu projektorů a technologií pro vizuální komunikaci. Epson své technologie mimo jiné využil ke zdůraznění transformačního potenciálu projekce v různých aplikacích zahrnujících umění a zábavu, vzdělávání, firemní život, maloobchod, volný čas a kulturu.
Návštěvníci stánku společnosti Epson mohli na vlastní oči zhodnotit možnosti nové projekční funkce v kombinaci s obřím deštníkem rozvíjejícím se v kaskádě živých barev, který najde uplatnění např. během oslav nebo festivalů.
Epson na ISE 2024 předvedl v akci také svůj nejmenší a nejlehčí 4K projektor s 20 000 lumeny. Model EB-PQ2220B je nabitý nejmodernějšími patentovanými technologiemi a využívá stejnou řadu výměnných objektivů v kvalitě 4K jako stávající řada EB-PU. Jeho malé rozměry a hmotnost znamenají snížení odpadu z obalů a nižší náklady na dopravu, skladování a instalaci.
Epson v kombinaci se svými technologiemi předváděl také možnosti platformy Microsoft Teams Front Row pro hybridní schůzky, díky níž se vzdálení účastníci budou cítit, jako by byli v místnosti s ostatními.
ViewSonic prezentoval 245" nastavitelné All-in-One LED displeje
Společnost ViewSonic rozšířila svoji nabídku pokročilých All-in-One LED displejů o řadu LDC. Nové přizpůsobitelné displeje spojují výhody tradičních a All-in-One LED displejů a usnadňují vytváření velkých, živých vizuálů vhodných pro podnikání, komerční prostředí i veřejná prostranství.
Běžné LCD displeje jsou sice často využívány pro velké prezentace, nabízejí ale jen průměrný vizuální výkon a jejich fixní velikost omezuje přizpůsobitelnost různým prostorům. Tradiční LED videostěny pak již nabízejí živé vizuály s možností přizpůsobení velikosti, ale jsou omezeny složitými instalačními procesy, které často vyžadují konfiguraci více systémů. Nová řada LDC od ViewSonicu řeší tyto problémy a zároveň otevírá nové možnosti pro All-in-One LED displeje, kombinuje výhody přizpůsobitelných velikostí a poměrů stran s jednoduchou instalací, provozem a údržbou. Ať už jde o obchodní, komerční, vzdělávací nebo jiná prostředí, modulární konstrukce zajišťuje snadnou přepravu a umožňuje vznik velkých obrazovek, které jsou přizpůsobeny jakémukoli prostoru. Navíc, jako All-in-One displej, umožňuje jednoduchou instalaci bez ztráty prostoru pro umístění ovládacího systému. Panely se hodí také k vylepšení jednacích prostorů.
Novinky od Panasonicu jsou připraveny na AVoIP
Společnost Panasonic Connect Europe na veletrhu ISE 2024 představila řadu produktů nové generace, které jsou navrženy tak, aby zákazníkům ze světa zábavy, vzdělávání a podnikání umožnily snadné sdílení obsahu pomocí technologií AVoIP.
Jednou z důležitých oblastí na stánku společnosti Panasonic byly projektory. Prezentován byl model MZ882, který představuje dosud nejudržitelnější LCD projektor společnosti Panasonic, který zároveň klade důraz na nákladovou vyhodnost. Díky jasu až 8 200 lm se uplatní v oblasti vzdělancích institucí i na pracovištích. Ve snaze snížit uhlíkovou stopu Panasonic vsadil např. na recyklovanou pryskyřici v hlavní projektorové jednotce. Další novinkou je jednočipový DLP projektor řady RQ7 s rozlišením 4K a jasem 7 500 lm, který nabízí větší flexibilitu a širší výběr řešení pro projekci a mapování pro galerie, muzea a atrakce založené na zábavě založené na poloze.
Kromě hardwaru (kam vedle výše zmiňovaných projektorů patří např. i trojice nových mediálních procesorů řady ET-FMP50 určených pro zjednodušení pracovních procesů využívajících vícenásobnou projekci) představil Panasonic také novinky v oblasti služeb a softwaru. Zmínit můžeme např. novou cloudovou platformu Remotely Managed Service (RMS) pro správu a optimalizaci složitých prostředí s více projekcemi v rychle rostoucích oblastech, jako jsou imerzivní zážitky, produkce akcí či zábavně-vzdělávací aktivity. Nová softwarová sada Media Production Suite pro intuitivní a efektivní produkci videa pak konsoliduje počítačový software pro profesionální kamerové systémy do jedné praktické platformy. Poskytuje přístup k více funkcím na jedné obrazovce a nabízí také různé placené zásuvné moduly, které budou dále rozšiřovány.
PPDS si troufá ven
Společnost PPDS (Philips Professional Displays Solutions) oficiálně vstoupila na trh venkovních LED displejů s řadou Philips Urban LED 6000 (která bude nasazena i na novém stadionu FC Barcelona). Kromě odolného provedení se stupněm krytí IP65 připraveného pro nasazení v obtížných venkovních podmínkách (takže jsou odolné i proti vodě, například dešti nebo čištění, a fungují při teplotách od -20 °C do +50 °C), nabídne řada Philips Urban LED 6000 vysoký jas (až 10 000 nitů) i kontrast (až 5 000 : 1), efektivní využití elektrické energie (pracuje s příkonem 280 W na metr čtvereční) i vlastnosti vhodné pro sledování ze vzdálenosti 10-30 metrů. Panely s roztečí pixelů 10 mm budou dostupné v řadě různých rozměrových variant a umožní tak velmi flexibilní instalaci. Pro pohodlí a snadnou instalaci a údržbu je nová řada vybavena konstrukcí přístupnou zepředu i zezadu, která umožňuje snadnou údržbu vnitřní elektroniky a pomáhá zajistit rychlou opravu.
Zmínit bychom měli také novou univerzální produktovou rodinu Philips Unite dvLED All in One, která zahrnuje řady 4000, 4200, 5000 a 7000 a osloví zákazníky, kteří chtějí nahradit menší LCD displeje a stávající videostěny moderními řešeními. Jde o kompletní, hotové, kvalitní, energeticky úsporné stacionární nebo přemístitelná řešení s dobou instalace zkrácenou na pouhých 60 minut. Modely řady Philips Unite LED AIO budou k dispozici v různých velikostech (od 110" do 165"), v rozlišeních FHD, 4K a 8K a s roztečích pixelů (P0,47 - P1,5). Zařízení se mohou pochlubit odolnými panely, konstrukcí z tlakově litého hliníku a bohatou výbavou čítající i reproduktory, Wi-Fi a Bluetooth, systém Android nebo podporu pro nasazení digital signage řešení. Např. produktová linie Philips Unite 4000 LED AIO je prvním LED řešením výrobce osazené špičkovými technologiemi Chip on Board (COB) Flip Chip a RGBG Matrix LED.
Optoma
Nová vizuální a zobrazovací řešení představila na svém stánku během ISE 2024 také společnost Optoma. Pozornost poutaly např. interaktivní displeje Optoma Creative Touch řady 5 pro segment vzdělávání. Vedle funkce „bílé tabule“ s mnoha snadno použitelnými nástroji a rozsáhlými možnostmi pro lepší učení, sdílení a produktivitu nechybí ani certifikace EDLA pro přístup ke knihovně aplikací Google Play a službám jako Google Drive, Google Docs, YouTube a dalším.
Zcela novou záležitostí je i 135" LED displej FHDQ135S se širokými možnostmi kalibrace umožňujícími přesné nastavení barev, jasu a výkonu LED podsvícení. Panel s jasem až 800 nitů, vysokým kontrastem a jedinečným uspořádáním LED SMD 4 v 1 využívajícím technologii Flip Chip, která zvyšuje energetickou účinnost a snižuje provozní náklady, je vhodný pro přednáškové sály vysokých škol, firemní haly, muzea, modlitebny a maloobchodní prostory. Model FHDQ135S navíc umožňuje propojit více displejů, což zvyšuje jeho využitelnost v různých scénářích ProAV a digital signage.
Majitele starších klasických i interaktivních displejů může oslovit i řešení Optoma Collaboration Hub, které jim díky upgradu na operační systém Optoma umožní využívat intuitivní softwarová řešení jako OSS a OMS a získat tak zcela nové funkce a možnosti.
3D video a další zajímavosti na stánku Canonu
Na stánku společnosti Canon si bylo možné prohlédnout (nebo nejlépe rovnou vyzkoušet) snadno použitelná automatizovaná řešení pro 4K video. Společnost zde představovala i řadu řešení vhodných pro firemní a vzdělávací trh a systémy pro virtuální realitu, virtuální produkci, firemní studia a vzdálenou výuku. Důležitou součástí prezentace Canonu bylo také praktické využití kamer PTZ, kamer Cinema, systémových bezzrcadlovek EOS R a další produktů na trhu (nejenom firemního) vzdělávání.
Jednou z největších novinek byl profesionální ovladače CANON RC-IP1000 schopný sledovat a obsluhovat až 200 kamer prostřednictvím protokolu IP. Tento profesionální ovladač se 7" multifunkčním dotykovým displejem a možností obsluhy bez nutnosti použití počítače se může pochlubit připojením SDI a HDMI, přizpůsobitelnými tlačítky a ovladači nebo přesným, ergonomickým joystickem.
K vidění však byly i akčnější záležitosti – např. záběry z natáčení pohlcujících 3D VR videí s dvojitým objektivem s rybím okem Canon RF 5,2 mm F2,8L DUAL FISHEYE a fotoaparátem EOS R5.
LG Business Cloud usnadní vzdálenou správu signage řešení
Společnost LG Electronics představila inovativní cloudovou platformu LG Business Cloud, která umožní firemním zákazníkům vzdáleně spravovat digital signage zařízení. Služba je kompatibilní s několika produktovými řadami společnosti LG včetně displejů Micro LED, komerčních televizorů, transparentních OLED panelů a LED displejů (obecně platí, že LG Business Cloud lze provozovat na přístrojích se systémem webOS 6.0 a novějším). Intuitivní platforma zahrnuje již v základu např. řešení pro správu obsahu LG SuperSign Cloud a LG Pro:Centric Cloud zaměřený na hotelové televize a její součástí je také nástroj pro vzdálenou správu LG ConnectedCare, který aktivně monitoruje výkon a stav signage zařízení a v případě zjištění neočekávaných událostí okamžitě odesílá e-mailová oznámení. Dostupná jsou však i partnerská řešení, která umožňují prezentovat např. moderní digitální umění.
Radostí pro oči pak byla prezentace displejů LG MAGNIT s technologií micro LED, které demonstrovaly různé možnosti využití včetně digitalizované řídicí místnosti, zasedacího prostoru, luxusního apartmá a virtuálního produkčního studia. Technologie micro LED umožňuje vytvářet velkoplošné obrazovky s ohromující přesností barev v širokém pozorovacím úhlu, které lze přizpůsobit specifickým požadavkům zákazníků a provozním prostředím.