Internet věcí firmám poskytuje náskok před konkurencí
Tři čtvrtiny firem dotázaných v IoT Barometru uvádí, že ten, kdo v jejich oboru internet věcí nepoužívá, už dnes za konkurencí zaostává o pět let. Společnosti, které jsou s implementací IoT nejdále, zaznamenávají také největší návratnost investic. Vysoké výnosy ve studii deklarovalo osmdesát sedm procent. A zatímco případy využití se liší, od unikátních exoskeletonů používaných v rehabilitaci po chytré pneumatiky v automobilovém průmyslu, pozitivní dopady technologie internetu věcí vnímají podniky bez ohledu na velikost a sektor, v jakém působí.
„V dnešním digitálním světě je internet věcí klíčem podnikatelského úspěchu. A vnímají to i téměř tři čtvrtiny dotazovaných, kteří si digitální transformaci bez IoT nedokáží vůbec představit,“ uvedl Stefano Gastaut, výkonný ředitel pro IoT, Vodafone Group Business. A doplnil: „Dobrou zprávou je, že IoT platformy umožňují přístup všem firmám bez ohledu na jejich velikost a že technologie jako NB-IoT a 5G přinese lepší služby a větší potenciál využití. V tomto kontextu již není otázkou, zda internet věcí implementovat, ale jakou technologii pro to zvolit.“
Vodafone je s 81 miliony připojení světovou jedničkou na trhu IoT. Příchod nových technologií bude výkon a rozšíření internetu věcí neustále zvyšovat. Více než polovina firem využívajících technologie IoT plánuje podle průzkumu použít síť 5G. Slibují si od ní podporu přenosu většího objemu dat, vysokou spolehlivost a téměř nulovou latenci. Nové příležitosti a řešení přináší také spojování různých typů připojení, přičemž v mnoha případech budou dobrou volbou technologie, které jsou postaveny na stejných standardech jako 5G. Například LTE-M (Cat-M1) a NB-IoT.
Co přináší internet věcí českým firmám?
„I česká data potvrzují světové trendy,“ pochvaloval si situaci v Česku viceprezident pro Vodafone Business Jonathan Rutherford a shrnul: „Celorepublikové pokrytí, desítky zákazníků včetně společností Veolia Energie ČR, Spaceti, Hardwario, Elko EP, M2MC, eMan, Senzoor Czech a více než stovka pilotních projektů. To je bilance prvního roku komerčního provozu sítě úzkopásmového internetu věcí NB-IoT Vodafonu v Česku.“
Technologii NB-IoT Vodafonu využívá Veolia Energie ČR k nepřetržité kontrole spolehlivosti a bezpečnosti dodávek tepla zákazníkům. Tisícovku inteligentních měřících zařízení nainstalovala v loňském a letošním roce v Ostravě a v Praze. Společnost testovala i konkurenční technologie, rozhodující při výběru byla kromě přijatelné ceny dostupnost signálu uvnitř budov a v podzemních prostorech, kam firma měřicí přístroje instaluje nejčastěji. „Začlenění technologie internetu věcí do našich dispečerských systémů přispívá ke zkvalitnění našich služeb a k zefektivnění řízení dodávek a spotřeby energií. Z měřicích přístrojů lze odečítat data, upravovat jejich parametry na dálku a mít tak detailní přehled o stavu teplárenské sítě. To nám umožní prakticky okamžitě reagovat na případné výpadky,“ vysvětlil Marcel Vrátný, technický ředitel společnosti Veolia Energie ČR, která je předním výrobcem a dodavatelem tepla, elektrické energie a chladu na českém trhu.
Partnerem Vodafonu v oblasti digitalizace budov je také česká proptech firma Spaceti. Jednoduché řešení „vše v jednom”, které se skládá ze senzorů a mobilní a webové aplikace, nabízí Vodafone ve svém portfoliu pod názvem Chytrá budova. Senzory „Smart Stones“ spolu mohou efektivně komunikovat i skrze stěny a stropy budovy. Ty mohou podle typu zařízení a díky energetické nenáročnosti vydržet více než šest let bez nutnosti výměny baterie. Data ze senzorů o obsazenosti budovy, teplotě, vlhkosti či hladině oxidu uhličitého je pak možné analyzovat ve webové aplikaci. Tato inovativní technologie funguje v pilotním režimu i v pražském sídle Vodafonu.
„NB-IoT využíváme už kvůli samotné povaze byznysu, kde je pro naše portfolio produktů klíčová stabilní konektivita, prostupnost terénem, okamžité nasazení nebo eliminace, takzvaný single point of failure, tedy jednoho místa, které při výpadku ochromí zbytek systému,“ říká šéf hardwarového oddělení a spoluzakladatel Spaceti Tomáš Barták. K tomu doplňuje: „IoT se dá zavést pro velkou část odvětví, například sklady, sledování nákladu či přepravních podmínek. Pro ty firmy, které chtějí udržet svou konkurenceschopnost a krok s technologickým pokrokem, je tedy IoT jednou z cest.“
Společnost Hardwario se zabývá inovacemi v oblasti internetu věcí. Stěžejním produktem společnosti je stavebnice elektroniky pro IoT s názvem BigClown. „Náš tým pomáhá firmám v ČR i Evropě s IoT inovacemi, a to zejména zakázkovým vývojem a výrobou IoT zařízení včetně jejich integrace s cloudovými platformami. Nedílnou součástí naší práce je zajištění nebo zprostředkování konektivity zařízení a ve většině případů nabízíme technologii NB-IoT od Vodafonu,“ řekl Alan Fabík, CEO a spoluzakladatel společnosti. A pokračoval: „Důvodem je zejména velice kvalitní pokrytí zájmového území signálem této energeticky nenáročné neboli low-power sítě, a to prakticky ve sto procentech případů. Oceňujeme rovněž obousměrnou komunikaci a možnost přenosu vyššího objemu dat. Díky technologii NB-IoT se nám otevřely nové příležitosti využití internetu věcí v zemědělství, lesnictví a rybářství.“
Integrační platforma miotiqje vhodná pro jednoduché a efektivní propojení koncových zařízení vybavených NB-LTE čipy s aplikacemi, které data ze senzorů využívají. Výrobci koncových zařízení, vývojáři aplikací, IT integrátoři či technicky zdatní zákazníci mohou teď po registraci v integrační platformě miotiq posílat pomocí karty SIM data buď do datového skladu, IoT hubu nebo přímo do databáze aplikace.
„Potenciál internetu věcí jsme odhadli už před lety a konkrétně jsme se začali věnovat low-power sítím. Nicméně až technologie NB-IoT nám odkryla téměř neomezené možnosti například z pohledu velikosti či počtu zpráv nebo spotřeby energie. I z tohoto důvodu jsme pro naše zákazníky z řad vývojářů vyvinuli unikátní integrovaný NB-IoT vývojový balíček neboli development kit. Naší hlavní činností je pak nastavování propojení senzorů a čidel na jedné straně s praktickými aplikacemi na straně druhé. Lidsky řečeno, staráme se o to, aby naši zákazníci dostali ze svých zařízení smysluplná data co nejjednodušeji a nejefektivněji,“ uvedl Karel Krčmář ze společnosti M2MC.
Údaje vyplývají z pravidelného průzkumu společnosti Vodafone IoT Barometr 2019, kterého se účastnilo 1 758 firem napříč velikostmi, odvětvími a kontinenty.