Infografika: Výpadky aplikací stojí podniky 16 milionů dolarů ročně
Možná finanční újma přitom za posledních 12 měsíců stoupla o neuvěřitelných šest milionů dolarů, a to navzdory tomu, že téměř všichni účastníci průzkumu uvedli, že implementovali zpřísněná opatření ke snížení incidentů ovlivňující dostupnost a že 48 % všech aplikací klasifikují jako kritické (do roku 2017 se toto číslo zvýší na 53 %).
V minulém roce dosáhla světová populace připojená k síti úrovně 3,4 miliardy lidí, tedy 42 % všech obyvatel Země, a do roku 2020 má být k síti připojeno 21 miliard zařízení. Potřeba zajištění non-stop přístupu k datům a aplikacím tak nikdy nebyla důležitější. Zdá se však, že podniky toto plně nevnímají, přestože více než dvě třetiny respondentů uvedlo, že masivně investovali do modernizace datových center, konkrétně ke zvýšení úrovně dostupnosti.
„Když mluvíte s více než tisícem CIO, očekáváte, že najdete takové, kteří se splněním potřeb nepřetržitého podniku (Always-On Enterprise) bojují, ale nálezy jsou ve skutečnosti opravdu alarmující," uvedl Ratmir Timashev, CEO Veeam. „Moderní podniky se stávají podniky řízenými a poháněnými softwarem, takže IT oddělení již nemohou dodávat služby, které jsou pouze "OK", nepřetržitá dostupnost je prvořadá. Nicméně od naší poslední studie se počet ročních neplánovaných odstávek zvýšil ze 13 na 15 a také trvají déle a vyžadují mnohem větší množství času na zotavení. V dnešní ekonomice, kde rychlost a spolehlivost jsou naprosto nezbytnými, to je nepřijatelné. Pokud bude tento trend pokračovat, obávám se o společnosti z našeho průzkumu."
Dostupnost má prvořadý význam, přesto se podnikům nedaří ji dosáhnout:
- Uživatelé chtějí podporu pro operace v reálném čase (63 %) a non-stop globální přístup k IT službám pro podporu mezinárodního obchodu (59 %).
- Při modernizaci jejich datových center jsou vysokorychlostní obnova (59 %) a prevence ztráty dat (57 %) dvě nejžádanější vlastnosti, nicméně náklady a nedostatek dovedností brzdí nasazení.
- Organizace do určité míry zvýšily své požadavky na úroveň služeb s cílem minimalizovat výpadky aplikací (96 %) nebo zaručit stálý přístup k datům (94 %) v průběhu posledních dvou let, ale mezera v dostupnosti stále zůstává.
- Za účelem řešení tohoto problému nicméně respondenti uvedli, že jejich organizace v současné době modernizují nebo mají v úmyslu v blízké budoucnosti modernizovat své datové centrum nějakým způsobem – virtualizace (85 %) a úložiště (80 %) patří mezi nejčastější oblasti vylepšení pro tento účel.
Data v ohrožení
- SLA pro cíle času obnovy (RTO) byly stanoveny na 1,6 hodiny, ale respondenti připouštějí, že ve skutečnosti obnovy trvají tři hodiny. Podobně SLA pro cíle bodu obnovy (RPO) je 2,9 hodiny, zatímco 4,2 hodiny je skutečně dosaženo. Respondenti uvádějí, že jejich organizace je v průměru vystavena 15 neplánovaným odstávkám ročně. V roce 2014 to bylo 13. Dále se meziročně zvýšila délka odstávky kritických aplikací ze 1,4 hodiny na 1,9 hodiny a u nekritických aplikací se délka odstávky zvýšila ze 4 na 5,8 hodiny.
- Pouze necelá polovina společností testuje zálohy na měsíční bázi, nebo dokonce méně často. Dlouhé mezery mezi testováním zvyšují pravděpodobnost problémů v obnovených datech, tedy v momentě, kdy už je pro tyto organizace příliš pozdě. A z těch, které své zálohy testují, jen 26 % ověřuje více než pět procent svých záloh.
Finanční dopad je podstatný
- V důsledku tohoto můžou být odhadované průměrné roční náklady podniků na odstávky až 16 milionů dolarů. To představuje nárůst o šest milionů dolarů oproti průměru z roku 2014.
- Průměrný hodinový náklad na odstávku pro kritické aplikace je téměř 80 tisíc dolarů. Průměrný hodinový náklad na ztrátu dat vzniklých odstávkou kritických aplikací je téměř 90 tisíc dolarů. U nekritických aplikací se průměrný náklad pohybuje přes 50 tisíc dolarů za hodinu v obou případech.
- Ztráta důvěry zákazníků (68 %), poškození značky organizace (62 %) a ztráta důvěry zaměstnanců (51 %) byly první tři nefinanční důsledky špatné dostupnosti.
„I když je snadné si myslet, že tento průzkum maluje obraz zkázy a beznaděje, jsou zde také záblesky optimismu,“ dodal Timashev. „Téměř tři čtvrtiny podniků uznávají, že mají oblasti, kterým by se měli věnovat, a mají v úmyslu je zlepšit v příštích šesti až dvanácti měsících. Není vždy snadné odklonit drahocenné finanční prostředky na investice do infrastruktury, ale existuje shoda, že je třeba toto udělat. Jsme svědky podniků začínajících si uvědomovat důležitost řešení dostupnosti a zejména roli cloudových a na cloudu založených služeb jako Disaster Recovery as a Service (DRaaS – Zotavení po havárii jako služba). Podniky oceňují potřebu nepřetržitého podnikání, operace v non-stop režimu, a jsem si jist, že pro uživatelé se toto stane skutečností spíše dříve, než později.“
Plné znění Veeam Availability Report můžete stáhnout zde.