Infografika: Cena dopravy za zboží u zákazníků hraje velkou roli
Podle APEKu přitom až 97 % nakupujících v e-shopu je spokojeno s doručením zboží zakoupeného přes internet. Nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).
„Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,“ řekl Jan Vetyška z APEKu.
Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje i u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.
Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, 44 % z nich se s žádnou takovou vůbec nesetkalo.
Kvalitě doručovacích služeb by nicméně určitě prospělo napravení některých citovaných problémů při doručení. 18 % nakupujících jako druhou nejčastější komplikaci (po pokusu o fingované doručení), se kterou se v průběhu roku 2013 setkali, uvádí doručení zboží v jiný než dohodnutý čas. Dalších 14 % nejvíc vnímá chybějící oznámení pomocí SMS či e-mailu, 12 % pozdní doručení po avizovaném termínu, 11 % poničený obal zásilky (pouze ve 3 % poničené samotné zboží) a osm procent neochota pomoci se zásilkou až do bytu.
Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícího pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 Kč.
Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, výjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.
V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).
Ne zcela jasno mají lidé i v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2 až 3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.
Výzkum pro APEK uskutečnil Mediaresearch prostřednictvím internetového sběru od respondentů z ČNP (Českého národního panelu) v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1 079 respondentů.