IDC: V ČR se prodalo 1,3 milionu PC
„Hlavním motorem růstu trhu osobních počítačů byl segment domácností, a to zejména v případě notebooků,“ říká Petr Švagrovský, analytik společnost IDC. „Oproti tomu poptávka ze strany podnikového sektoru na českém trhu stagnovala v důsledku toho, že podniky vykazují po období útlumu určitou setrvačnost ve svém nákupním chování a s dosud útlými rozpočty oddalovaly obnovu počítačového vybavení. Podíl komerční poptávky tak tvořil méně než polovinu trhu.“
Z hlediska prodejních kanálů meziročně ještě více upevnily svoji silnou pozici internetové obchody, které jsou v České republice oblíbeným způsobem nákupu PC. I v roce 2010 pokračoval pokles průměrné ceny počítačů, k čemuž přispěla převaha segmentu domácností, velký podíl prodejů přes internetové obchody, jakož i značný podíl mini-notebooků. „Cenová eroze je umocněná také sbližováním cen tradičních notebooků s cenami mini-notebooků, jejichž podíl se udržel téměř na úrovni předchozího roku,“ říká Švagrovský.
V roce 2010 nadále rostla koncentrace trhu: pět největších výrobců dodalo více než tři čtvrtiny z celkového počtu PC. Rostoucí koncentrace měla spolu s pokračujícím příklonem k mezinárodním značkovým výrobkům dopad na prodeje lokálních hráčů, jejichž podíl meziročně poklesl.
Nejvíce počítačů v roce 2010 na český trh dodala společnost Acer, která udržela své prvenství z předchozího roku. Také další pořadí zůstalo oproti předchozímu roku nezměněné: druhá se umístila společnost HP, následována společnostmi Asus, Dell a Lenovo. Nejvíce notebooků dodal Acer, u stolních počítačů dominovala společnost HP.