IDC: Prodej tabletů ve 4. čtvrtletí 2012 stoupl o 75,3 %
K rekordním prodejům tabletů do značné míry přispěla stále nižší průměrná prodejní cena, široká nabídka nových produktů a samozřejmě také nárůst prodejů v předvánočním období. Oproti třetímu čtvrtletí roku 2012, kdy se prodalo 30,1 milionu tabletů, činil nárůst 74,3 %.
„Očekávali jsme silné poslední čtvrtletí roku 2012, a trh skutečně nezklamal,“ řekl Tom Mainelli, vedoucí výzkumu tabletů ve společnosti IDC. „Nové produkty klíčových výrobců spolu se zahájením prodejů modelu Surface od Microsoftu vedly ke zvýšenému zájmu uživatelů o tablety, díky čemuž bylo dosaženo dobrých prodejů ve čtvrtém čtvrtletí, zejména pak v období Vánoc a těsně před nimi. Rekordní čtvrté čtvrtletí tak kontrastuje s prodeji stolních počítačů, které poprvé po více než pěti letech v tomto období zaznamenaly propad.“
Trh opět ovládl iPad od Apple, což odpovídá predikcím IDC. Prodalo se jej 22,9 milionu kusů. Za nárůst o 48,1 % v porovnání se čtvrtým čtvrtletím roku 2011 mohou zejména dobré prodeje iPadu mini i iPadu čtvrté generace. Celkový tržní podíl společnosti Apple se však kvůli silné konkurenci snižuje, nyní činí 43,6 %. Společnost Samsung, která prodává tablety se systémy Android a Windows 8, prodala celkem osm milionů zařízení a její současný tržní podíl činí 15,1 %. V meziročním porovnání činil nárůst prodejů tabletů značky Samsung 263 %.
Umístění v první pětici nejprodávanějších tabletů si vysloužily také Amazon, Asus a Barnes & Noble. Společnost Amazon prodala ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 šest milionů tabletů, zaznamenala 26,8% meziroční nárůst a celkově jí patřilo 11,5 % trhu. Tržní podíl společnosti Asus se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2012 zmenšil ze 7,8 % na 5,8 %, přestože společnost meziročně zvýšila prodeje o 402,3 %, a celkově se jí zejména díky dobrým prodejům zařízení Nexus 7, který Asus vyrábí pro Google, dařilo. Společnost Barnes & Noble prodala rovný jeden milion tabletů, se kterým získala tržní podíl 1,9 %, v meziročním porovnání stejných období však přesto společnost ztratila 27,7 %.
Společnost Microsoft, která se svými tablety Surface vstoupila na trh až během čtvrtého čtvrtletí roku 2012, dokázala prodat 900 000 zařízení. Na umístění mezi prvními pěti výrobci to však nestačilo.
„Nemůže být pochyb o tom, že zapojení Microsoftu do soutěže s ostatními výrobci tabletů, bude během na dlouhou trať. První tablety se systémy Windows 8 a Windows RT, které se dostaly na trh, zákazníky zatím příliš neoslovily a Surface, vlastní tablet společnosti Microsoft, byl přijat také spíše chladně,“ řekl Ryan Reith, který má v IDC na starosti výzkumy mobilních zařízení. „Věříme, že Microsoft potřebuje na trh dostat zařízení s menšími displeji a zejména nižšími cenami. Později možná uživatelé přijdou na to, že připlatit si za dražší zařízení s operačním systémem známým ze stolních počítačů, může mít řadu výhod, ale do té doby musí jít Microsoft a jeho partneři s průměrnými prodejními cenami zařízení s Windows 8 a Windows RT níž, aby na trh dostali co nejvíce zařízení.“
Celosvětové prodeje tabletů (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodané kusy 4Q 12 | Tržní podíl 4Q 12 | Prodané kusy 4Q 11 | Tržní podíl 4Q 11 | Změna 4Q 11 - 4Q 12 |
Apple | 22,9 | 43,6 % | 15,5 | 51,7 % | 48,1 % |
Samsung | 7,9 | 15,1 % | 2,2 | 7,3 % | 263 % |
Amazon | 6 | 11,5 % | 4,7 | 15,9 % | 26,8 % |
Asus | 3,1 | 5,8 % | 0,6 | 2 % | 402,3 % |
B & N | 1 | 1,9 % | 1,4 | 4,6 % | -27,7 % |
Ostatní | 11,6 | 22,1 % | 5,5 | 18,5 % | 108,9 % |
Celkem | 52,5 | 100 % | 29,9 | 100 % | 75,3 % |