IDC: Prodej PC ve druhém čtvrtletí 2011 vzrostl o 2,6 %
„Tyto předběžné výsledky nadále odrážejí tlak od konkurenčních produktů, spotřebitelů a podniků, stejně jako opatrné výdaje,“ řekl Jay Chou, vedoucí výzkumný analytik IDC. „Přesto by měly propagační akce výrobců v druhé polovině roku, stejně jako loni, podpořit růst prodeje.“
„Prodej počítačů na americkém trhu i nadále klesá ve druhém čtvrtletí roku 2011, a to především v důsledku tří faktorů. Prvním z nich je pokračující pokles poptávky po netboocích a s tím souvisejících zásob. Druhým faktorem je vliv obtížně udržitelného dvanáctiprocentního nárůstu z druhého čtvrtletí roku 2010 a třetím faktorem je zmírnění poptávky firemních zákazníků, kteří se zaměřují na zvyšování podílu jejich IT rozpočtu v nových IT řešeních, jako je cloud a virtualizace a snížený zájem spotřebitelů, kteří přechází na mediální tablety,“ řekl Rajani Singh, zdrojový analytik. „Vzhledem ke slabosti druhého pololetí roku 2010 očekáváme lepší tržní prostředí v druhém pololetí roku 2011 s mírným tempem růstu ve třetím čtvrtletí (díky začátku školní sezony) a čtvrtém čtvrtletí (díky předvánoční sezoně).“
Jak si vedly jednotlivé regiony
Spojené státy americké – meziroční pokles trhu činil 4,2 procenta, ale přichází jemné ekonomické oživení. První čtvrtletí roku 2011 zaznamenalo nárůst, celkové dodávky přesáhly 17,8 milionu.
Evropa, Střední východ, Afrika (EMEA) – region EMEA tolik nerostl, a to kvůli vysoké hladině zásob u distributorů, která brání silnějšímu prodeji, a to zejména v západní Evropě, kde rozpočet ztenčují PC tablet a smartphony. K nízkému prodeji přispívá i slabá spotřebitelská poptávka. Nicméně střední a východní Evropa (CEE) a Střední východ a Afrika (MEA) pokračovala v expanzi a těšila se celkovému pozitivnímu vývoji.
Japonsko – dopad zemětřesení na poptávku počítačů se ukázalo jako liché, a tak trh dosáhl lepších výsledků, než se vůbec očekávalo, dosáhl tříprocentního růstu. Obavy z nedostatku zásob se nenaplnily.
Asie/Pacifik (kromě Japonska) – zde je nárůst o více než dvanáct procent. Slabý spotřebitelský trh tíží Indie, ale i další klíčové trhy jako je Čína, které vyrovnávají pokračující inflační problémy.
Jak si vedli jednotliví výrobci PC
Společnosti HP se podařilo vyrůst o tři procenta ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2010 a tak je nadále světovou jedničkou, i když zaznamenala mírný pokles objemu prodaných kusů ve srovnání s předchozím čtvrtletím.
Druhé místo patří Dellu, který narostl o 2,8 procenta na celosvětovém trhu. Podařilo se mu zpomalit tempo poklesu na klíčových trzích v porovnání s prvním čtvrtletím.
Lenovo předstihlo společnost Acer a umístilo se tak na třetím místě výrobců počítačů na celosvětovém trhu. I nadále těží z výsledků svého kanálu, který expandoval na trhy mimo Asii/Pacifik. Lenovo nasbíralo významné zisky v USA a Japonsku. Ve všech regionech byl zaznamenán pozitivní růst a celkový objem se zvýšil o téměř 23 procent.
Dodávky Aceru, který klesl na čtvrtou pozici, nadále klesaly oproti loňskému roku, avšak pomalejším tempem než v prvním čtvrtletí.
Asus vzrostl o šest procent a předstihl tak Toshibu, čímž se dostal na páté místo. Hlavní část notebooků se dařilo prodat zejména na rozvíjejících se trzích.
Celosvětový prodej PC ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v tisících kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q11/2Q10 změna (%) |
HP | 15 263 | 18,1 | 14 823 | 18 | 3 |
Dell | 10 927 | 12,9 | 10 626 | 12,9 | 2,8 |
Lenovo | 10 276 | 12,2 | 8 363 | 10,2 | 22,9 |
Acer | 9 160 | 10,9 | 10 190 | 12,4 | -10,1 |
Asus | 4 468 | 5,3 | 4 216 | 5,1 | 6 |
Ostatní | 34 320 | 40,7 | 34 070 | 41,4 | 0,7 |
Celkem | 84 413 | 100 | 82 289 | 100 | 2,6 |