IBM bojuje proti obezitě i jiným civilazačním chorobám

24. 6. 2010. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Výzkumníci z IBM spustili projekt pod názvem Splash, který si klade za cíl vytvořit ucelený pohled na to, jaké kroky je třeba podniknout k zlepšení lidského zdraví. Jako první se výzkumníci zaměří na problematiku dětské obezity.

Celkové zdraví člověka je značně ovlivňováno faktory, které přesahují tradiční systém zdravotnické péče. Naše zdraví neovlivňuje pouze náš individuální životní styl či přenosné choroby, ale také finanční možnosti, klinický výzkum, či dokonce vliv územních plánů a médií a mnohé další faktory. Pochopení vzájemného působení těchto faktorů je rozhodující pro rozvoj účinných programů, které přispějí k lepšímu zdraví a kvalitě života. Proto výzkumníci z IBM spustili projekt pod názvem „Splash“, který si klade za cíl vytvořit ucelený pohled na to, jaké kroky je třeba podniknout k zlepšení lidského zdraví. Jako první se výzkumníci zaměří na problematiku dětské obezity.

Umístění obchodů s potravinami, jaké druhy dopravy jsou k dispozici, ekonomická a sociální demografie, městské plánování, dostupné léky, zemědělství, reklamní a marketingové postupy či zákony – to vše může mít na obezitu vliv.

Například ve Spojených státech 70 procent všech úmrtí je způsobena chronickými onemocněními jako je cukrovka, srdeční choroby a obezita, přičemž na jejich léčbu se každoročně vynaloží více než 1,5 bilionu dolarů.

Princip projektu Splash

Splash je v podstatě platforma, na které budou vědci IBM analyzovat obrovské objemy dat z nejrůznějších zdrojů, které spolu na první pohled nesouvisí. Jakmile budou všechny relevantní informace shromážděny, vytvoří výzkumníci nástroj pro analýzu příčinných vztahů, jež ovlivňují zdraví. Vytvořená technologie bude simulovat reálné interakce, které mají vliv na lidské zdraví, a na základě toho poskytne jednotlivcům, vysokým úředníkům státní správy a firmám praktická doporučení, jaké kroky podniknout a čemu se naopak vyhnout.

Tento projekt IBM Research může pomoci určit charakter pobídek poskytovaných státními úřady a firmami, nebo jaké typy investic mohou být potřebné a více prioritní. Splash může například simulovat různé modely, jež podpoří obchodní řetězce v umisťování supermarketů poblíž klíčových dopravních uzlů, aby k nim měli přístup i lidé bez aut, čímž napomůže k lepšímu životnímu prostředí. Další možností projektu je třeba hlubší pochopení dopadu potravinových etiket a jejich vlivu na marketingové praktiky, nákupní zvyklosti nebo kvalitu školních obědů.

IBM má v úmyslu zapojit do spolupráce na tomto projektu také politiky a odborníky na výživu a potraviny, lékaře, ekonomy, odborníky na simulace, představitele průmyslu, univerzit a dalších subjektů. Více informací v anglickém jazyce, včetně videa přibližujícího celý projekt, najdete zde . Video o tomto projektu je možné shlédnout na této adrese.