HP končí s tablety, smartphony a prodá divizi PC

19. 8. 2011. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: HP a DCD Publishing)
To, co se již několik měsíců „šuškalo“ mezi výrobci počítačů, se nyní naplnilo. Společnost HP oznámila velké změny ve struktuře firmy. Asi tou největší je ukončení výroby počítačových tabletů a smartphonů a snaha vyčlenit a následně prodat divizi osobních počítačů.

Naopak posílit chce svoji divizi softwaru, a to koupením společnosti Autonomy za zhruba deset miliard dolarů (171 miliard korun). Právě divize software by pro HP měla být klíčová i do budoucnosti, což společnost dává najevo již řadu měsíců. Tímto krokem se společnost přiblíží ke svému konkurentovi IBM, jež vsází především na software a prodej služeb. HP bude i nadále prodávat servery, síťové produkty a další vybavení firemním zákazníkům. Nic se nebude dít ani s divizí tiskáren (IPG).

Americká společnost Hewlett-Packard tyto změny oznámila společně s výsledky hospodaření. Ty sice nebyly špatné, avšak tržby téměř nerostly, a tak nastal čas na změnu.

Smrt pro tablety a smartphony

HP naplánovalo ukončení výroby tabletů TouchPad s operačním systémem WebOS (ten získala nákupem firmy Palm – legendárního výrobce PDA a chytrých telefonů) na začátek října. Důvody jsou jasné, nepodařilo se přilákat dostatek zákazníků a HP tak nedokáže obstát v silném konkurenčním boji proti Apple, HTC, Samsungu a dalším firmám. Tablet TouchPad přitom firma začala prodávat teprve v červenci.

Spekulace, že HP nemá zájem si nadále ponechat výrobu počítačů, se na trhu objevily před několika měsíci. Divize PSG sice tvoří slušný obrat na celkových příjmech HP, avšak zisky jsou naopak nejmenší a navíc jsou dosti náchylné na výkyvy trhu a rostou pomalu. Proto ji HP plánuje osamostatnit do jiné firmy a následně prodat – podobně jako to třeba udělalo IBM, když v roce 2005 prodalo svoji divizi osobních počítačů společnosti Lenovo.

Rozvoj softwaru a služeb

Nákupem firmy Autonomy si chce HP upevnit pozici v softwarové výrobě a nabízení služeb. Software Autonomy využívají firmy mimo jiné k práci s nestrukturovanými daty. HP se tak mění v podobnou firmu, jako je již zmiňovaná IBM a své obchodování bude více cílit na firemní zákazníky.