Hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v ČR klesá
S výjimkou segmentu telekomunikací, kde došlo k mírnému nárůstu, jsme u ostatních sledovaných sektorů (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) zaznamenali meziroční pokles obratu.
Malé domácí spotřebiče: Krize polevuje
Ačkoli trh malých domácích spotřebičů meziročně neustále klesá
(o 7,2 %), oproti prvnímu čtvrtletí tento pokles nebyl tak dramatický.
Zásluhu na tomto výsledku měly hlavně prodeje kávovarů, které jako
jediná skupina zaznamenaly v porovnání s druhým čtvrtletím loňského
roku nárůst. Nejsilnější skupina, vysavače, jsou sice stále pod loňskou
úrovní, ale jejich pokles kopíroval změnu celého trhu.
Velké domácí spotřebiče: zmírnění poklesu
Meziroční pokles na trhu velkých domácích spotřebičů se ve druhém
čtvrtletí roku 2009 mírně zmírnil, když dosáhl 5,5 % ve srovnání
s 9,5 % v prvním čtvrtletí. Největší pokles prodejů byl zaznamenán
u automatických praček, kde v první půlce roku 2009 poklesla hodnota
jejich prodeje o 15 % oproti stejnému období minulého roku. Většina
těchto propadů jde na vrub volně stojícím spotřebičům, které klesly
o 13 %, zatímco vestavěné spotřebiče si dokázaly udržet úroveň
loňského roku. Více než desetiprocentní pokles zaznamenaly také sporáky,
chladničky a myčky nádobí. I přes pokračující negativní trend se na
trhu objevují známky oživení u některých segmentů jako například
u varných desek, mikrovlnných trub a sušiček. Průměrná cena na trhu
velkých domácích spotřebičů se meziročně téměř nezměnila. Výrazný
nárůst cen zaznamenaly mikrovlnné trouby a odsavače par. Naopak nejvíce
poklesly ceny mrazáků (zhruba o 3 %). K negativnímu meziročnímu vývoji
v kusech i v hodnotě došlo výrazněji u internetového obchodu, který
poklesl o více než 10 %.
Informační technologie: pokles trhu zpomaluje
Ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2008 poklesl sektor informačních
technologií v České republice v letošním druhém čtvrtletí o 9,4 % a
dynamika poklesu trhu tak vzhledem k vývoji v předchozích obdobích
zpomaluje. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů
zůstávají v roce 2009 notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako
v předchozích dvou čtvrtletích, ovlivněn poptávkou zejména po malých
levnějších noteboocích a dále byl oslaben negativním vývojem prodejů
ostatních produktových sku-pin, jako jsou stolní počítače a monitory.
Spotřební elektronika: ploché televizory již nedokáží
kompenzovat pokles obratu ostatních kategorií
V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po
plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. Nicméně tempo
růstu se začíná výrazně zpomalovat a u některých segmentů už
dochází k meziročnímu poklesu trhu. Klíčovým segmentem zůstává LCD
s úhlopříčkou 32 palců, ale mírně roste váha velkých obrazovek
(37 palců a větší). Významný podíl na trhu už mají Full HD
přístroje. Plánované vypínání analogového signálu v tomto roce by
mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. V této souvislosti také
dynamicky rostou prodeje set top boxů. Růst plochých televizorů však už
nedokáže kompenzovat pokles obratu ostatních produktů spotřební
elektroniky, a tak se celkový obrat spotřební elektroniky snižuje.
Foto trh: negativní vývoj pokračuje
Foto trh vykazuje za první pololetí tohoto roku tak jako v minulém roce
negativní vývoj. Rostoucím segmentem jsou digitální zrcadlovky, ale
v posledních měsících je meziroční tempo růstu jen minimální. Poklesy
prodejů kompaktních přístrojů se pohybují už v řádu desítek procent.
V rámci kompaktních přístrojů je patrný posun spotřebitelské poptávky
k lépe vyba-veným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším
optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a
širokoúhlým objektivem.
Telekomunikace: pokles prodejů mobilních telefonů se
zrychluje
Ve druhém čtvrtletí 2009 zaznamenal trh telekomunikační techniky pokles
o 2,8 % ve srovnání s druhým čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí
kategorií zůstávají smartphony, jak v internetových, tak zejména
v tradičních prodejnách. Obrat ve vývoji celého telco sektoru je ovlivněn
vyšším tempem poklesu prodejů mobilních telefonů a dlouhodobým poklesem
prodejů tradičních kategorií (pevné telefony, faxy). Důvodem je vysoká
nasycenost trhu a postupný odklon operátorů od subvencování prodeje
přístrojů.
Kancelářská technika: růst pouze u skenerů
Tržby z prodeje kancelářské techniky zaznamenaly v letošním druhém
čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 pokles o 10,2 %.
Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů i co do objemu
tržeb zůstávají v roce 2009 skenery. Růst tohoto segmentu však
nedokázal kompenzovat poklesy obratů ostatních produktů kancelářské
techniky, spojené s pokračující cenovou erozí.
Shrnutí
GfK TEMAX Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za
účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván
mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných
obchodním panelem GfK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data
z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě.