Google Stadia: cloudové hraní je tady
A že nejde jen o ojedinělou záležitost a jeden megalomanský výstřelek, dokazují i další silní hráči, kteří představili projekty na stejné bázi, konkrétně jde o Microsoft s xCloudem, Apple a jeho Apple Arcade nebo Cognac od Snapu.
Na letošní konferenci herních vývojářů Game Developers Conference, která se konala na konci března, vzbudil největší ohlas projekt Stadia, za kterým stojí právě Google. Stadia je nová videoherní platforma, která umožňuje neustálý přístup k hrám prostřednictvím jakéhokoliv zařízení, tedy TV, notebooku, PC, tabletu, mobilu… zkrátka čehokoliv, co má webový prohlížeč. Cílem platformy je zpřístupnit hry, a to až ve 4K rozlišení s 60 fps, HDR a prostorovým zvukem, všem uživatelům bez ohledu na to, jaký hardware používají. Ostatně tyto ambice naznačil Google už v minulém roce, kdy společně s Ubisoftem uvedl Project Stream, kde byl takto veřejností testován poslední díl ze série Assassin’s Creed. Už tehdy bylo patrné, že nepůjde o jednorázovou exhibici, ale že se chystá něco daleko důležitějšího. Málokdo však očekával, že už letos Google spustí Stadii, platformu, která může zásadně změnit celý segment gamingu, jak jej známe dnes. A jak už bylo řečeno, není to jen Google, kdo se tímto směrem vydává. Asi největší očekávání jsou kladena na Microsoft – spekuluje se o novém Xboxu bez mechaniky a všichni hltají každou novou informaci o xCloudu. Vyvstává tedy otázka, kdo bude potřebovat tradiční hardware?
Pokročilý game streaming
Google ambiciózně prohlašuje, že osvobodí hráče od omezení, která s sebou nesou tradiční herní konzole a počítače. Čili odpadne nutnost upgradovat hardware, nebude třeba omezovat výkon hry, aby šla spustit i na pomalejším počítači a do popředí se dostane jediná veličina – konektivita.
Hráči využívající Stadii budou mít údajně přístup k hrám kdykoliv a kdekoliv. Tedy kdekoliv, kde bude dostatečně bytelné připojení, k čemuž se ještě dostaneme. Výhoda to bude také pro vývojáře, kterým se podle Googlu otevřou nekonečné možnosti pro vývoj prakticky čehokoliv. Jejich hry totiž poběží na výkonném hardwaru, který bude disponovat vysoce výkonným serverovým GPU, CPU, operační pamětí i úložištěm. S výkonem infrastruktury datových center Googlu se tak Stadia bude neustále vyvíjet a nabízet hardwarové zázemí nesrovnatelné s podomácku zbastlenými PC a těžko jí budou konkurovat i výkonné herní stroje, jejichž hardware zkrátka za dva roky zastará a bude zapotřebí jej vyměnit za novější.
Stadia a YouTube
Další oblastí, kde bude mít Google silnou pozici, je propojení Stadie s dalšími službami, tedy především s YouTube. Obsah související s hraním her denně zhlédne na YouTube více než 200 milionů lidí. Představte si, že Stadia umožní, aby si tento sledovaný obsah, hru, mohl divák díky jedinému kliknutí okamžitě spustit a sám zahrát. Žádné stahování, žádné updaty, patche, instalace – jen jedno kliknutí a hra se spustí.
V Googlu mysleli i na to, že musí být přechod mezi jednotlivými platformami, na kterých Stadia poběží, co nejhladší, a proto bude mít Stadia i vlastní gamepad. Ten spojuje funkčnost xboxového controlleru se symetrií playstationového dualshocku, designově vypadá jako jejich dokonalá kombinace. Ovladač se bude prostřednictvím Wi-Fi připojovat přímo do datacentra, kde běží Stadia, aby byl zajištěn nejlepší výkon. Ovladač obsahuje tlačítko pro nahrávání obsahu, ukládání hry, sdílení – streamování hry, a to až ve 4K. Ovladač by měl mít vestavěný mikrofon a vybaven bude Google Assistantem.
Slabým místem je konektivita
Je jasné, že Stadia a všechny podobné platformy stojí a padají na konektivitě. Podle Phila Harrisona z Googlu je v případě bezproblémového provozu platformy zapotřebí 20-30 mbps, což bude pro řadu hráčů v dohledné době problém. A ruku na srdce, velké problémy dosáhnout takové rychlosti budeme mít i na řadě míst v České republice. Na druhou stranu se podle Harrisona daří pomocí vylepšení infrastruktury a nasazení nových kodeků zvyšovat kvalitu bez nutnosti vyšší přenosové rychlosti – hry ve 4K rozlišení s 60 fps prý Stadia zvládá přenášet 30mbps rychlostí, což je proti beta provozu podle Googlu znatelné zlepšení.
Minimálně v prvotní fázi dojde k řadě problémům s latencí, nehledě na to, že Stadia jede v nejvýkonnějších datacentrech Googlu. Ve výsledku to znamená, že bezpočet hráčů zůstane frustrovaných kvůli nedostačující přenosové rychlosti. Proto například profesionální hráči, pro které je každá pikosekunda rozhodující, zatím nemusejí svůj hardware zahazovat. Esport tím pádem zůstane ještě nějakou dobu závislý na poctivém železu.
Pro koho je Stadia
Platforma Stadia se tedy nebude týkat těch, kteří mají slabé (dobrá, průměrné čili běžné) připojení, ani profesionálních hráčů. Kdo je tedy cílovou skupinou? Podle Harrisona si Google samozřejmě důkladně prověřil trh, kde identifikoval dvě hlavní skupiny hráčů, které Stadia nadchne.
První skupinou mají být hráči, kteří rozumějí technologiím a chápou, že jim 4K rozlišení v kombinaci s 60 fps nabídne kvalitní vizuální zážitek. Tato skupina současně ocení možnost hrát na libovolném zařízení.
Druhou zajímavou skupinou pro Google a Stadii mají být hráči, kteří zohledňují poměr cena/výkon, tedy ti, kteří si nemohou nebo nechtějí dovolit kupovat každý půlrok nový hardware, aby si mohli zahrát nejnovější tituly. Je však otázka, kolik si bude Google účtovat za předplatné Stadie.
Konečně provozuschopné cloudové hraní?
Stadia je podle Googlu výsledkem několikaletého vývoje a investic, které mají přinést hráčům i vývojářům výkonnou herní platformu, jež bude nabízet nekonečné možnosti a příležitosti. Google samozřejmě není první, kdo se pokouší proniknout do cloudového hraní, zato je jednou z prvních společností, která má technologie a zázemí potřebné k tomu, aby nabídla provozuschopnou platformu, která může v dohledné době změnit to, jak a na čem se hrají hry. Stadia bude letos spuštěna ve vybraných zemích v Severní Americe, Kanadě, Spojeném království a ve většině evropských zemí. Kolik bude služba stát, zatím nebylo upřesněno.