GfK: Spotřebitelská nálada se na konci roku 2014 zlepšila
Při pohledu na ekonomický vývoj zemí EU a na spotřebitelské nálady v roce 2014 lze tento rok jasně rozdělit na dvě části. Během prvního pololetí se ekonomika vyvíjela pozitivně prakticky ve všech evropských zemích. Spotřebitelé začínali zcela zjevně věřit, že ekonomická a finanční krize bude v příštích měsících konečně překonána. V období od dubna do června dosáhly ekonomické a příjmové ukazatele, stejně jako ukazatel ochoty nakupovat, rekordních hodnot. Ukazatel spotřebního klimatu za evropskou osmadvacítku dosáhl v červnu 9,1 bodu, což je nejvyšší hodnota od dubna 2008.
Ovšem v létě a na podzim začala narůstat nejistota nejen mezi spotřebiteli, ale též v ekonomice. To se dá vysvětlit celou řadou příčin. Vyvrcholil konflikt na Ukrajině. Prohlášení ruského prezidenta Vladimíra Putina vyvolala nejistotu ve většině východoevropských zemí. Pokračující konflikt mezi Izraelem a Palestinou na Blízkém východě a postup militantních skupin Islámského státu zasáhl svět. Navíc se objevila epidemie eboly, jež obrátila globální pozornost na západní Afriku. Když byli první pacienti převezeni do Evropy a USA na léčení, zesílil strach z rozšíření tohoto viru. Pokud jde o ekonomiku, celkové podmínky se rovněž zhoršily. V řadě zemí byl růst hrubého domácího produktu (HDP) mnohem pomalejší, než se předpovídalo. A některé země zaznamenaly dokonce jeho pokles. Tomu dále napomohla mimořádně nízká úroveň inflace. Zejména země jižní Evropy se potýkaly s deflací. Objevilo se i riziko záporného vývoje cen v EU jako celku. Inflace za celou osmadvacítku činila v prosinci -0,1 %, zatímco v zemích eurozóny byla ještě nižší, a sice -0,2 %. Pokles byl způsoben především dramatickým propadem cen energií.
Všechny uvedené události evidentně přispívají k tomu, že mezi evropskými spotřebiteli narůstají značné obavy. Hodnoty všech ukazatelů koncem léta a na podzim klesly, přičemž v některých případech velmi výrazně. Avšak ve čtvrtém čtvrtletí znovu zavládl ve většině zemí určitý optimismus. Přestože řada ukazatelů zůstala v negativním pásmu, nyní lze prakticky ve všech zemích pozorovat jejich vzestupný trend.
Přesto však i nadále přetrvávají rizika, jež by mohla v nadcházejících měsících pozitivní ekonomický vývoj brzdit. Po volbách v Řecku se uvidí, jaký ekonomický kurs nová vláda nastolí a jak se postaví k dohodám s jinými evropskými zeměmi a s Evropskou komisí.
Vývoj se odráží i ve výsledcích průzkumu spotřebitelského klimatu v EU provedeného GfK. V kontextu optimistické nálady ve všech zemích EU se v červnu ukazatel vyšplhal na 9,1 %, což je nejvyšší hodnota od dubna 2008. V září klesl na 4,2 %. Na konci roku se pak ukazatel poněkud zlepšil a dosáhl 5,5 %.
Česká republika: rekordní příjmová očekávání
Ekonomika České republiky vloni zaznamenala značný růst. To ovlivnilo i příjmová očekávání. V prosinci 2013 činil tento ukazatel 8,6 bodu. V červnu pak dosáhl nejvyšší hodnoty 35,9 bodu a poté v září klesl na 16,2 bodu. Na konci roku však byl na úrovni 41 bodů, což je nejvyšší hodnota od ledna 1995, kdy se průzkum začal provádět.
Díky příznivému ekonomickému vývoji v zemi začali čeští spotřebitelé očekávat také zvýšené příjmy. Příjmová očekávání byla na solidní úrovni již v prosinci 2013, ukazatel dosahoval 22,5 bodu. A zůstala prakticky nezměněna až do září 2014. V posledním čtvrtletí ukazatel stoupnul na 51,3 bodu, což opět znamená rekordní hodnotu.
Ochota nakupovat ale pozitivnímu trendu neodpovídala. Přestože se ukazatel poněkud zlepšil - v prosinci činil -6,7 bodu - jeho hodnota zůstala záporná. Avšak celkově v průběhu roku vzrostl asi o 20 bodů.
Slovensko: výrazné zlepšení spotřebitelské nálady
V lednu 2014 dosáhla ekonomická očekávání na Slovenku 25,4 bodu, což je nejvyšší hodnota od září 2008. V únoru však ukazatel prudce poklesl na nejnižší hodnotu roku 2014, a sice 12,5 bodu. Tento trend se obrátil až v říjnu a v prosinci se vyšplhal na 29,9 bodu. Vyšší hodnota byla naposledy zaznamenána v lednu 2008. Silný ekonomický vývoj loňského roku naznačuje, že pozitivní nálada spotřebitelů se přenese i do roku 2015.
Příjmová očekávání na Slovensku v loňském roce kolísala, ale přesto byla na solidní úrovni. Po celý rok byli spotřebitelé přesvědčeni, že příjmy porostou. Ukazatel zahájil v lednu 2014 na úrovni 26,5 bodu. V prosinci pak dosáhl hodnoty 32,6 bodu, což je nejvýše od července 2007.
Podobně jako příjmová očekávání se vyvíjela i ochota nakupovat. Proměnlivost ukazatele však byla mnohem větší. Během roku 2014 se ochota nakupovat u slovenských spotřebitelů významně zvýšila. V lednu byl tento ukazatel na úrovni 4,4 bodu a v prosinci dosáhl hodnoty 30,1 bodu.
Zjištění pocházejí z průzkumu spotřebitelského klimatu GfK ve 14 evropských zemích.
Kompletní průzkum z dalších evropských zemí je k dispozici zde.