GDPR? Nezapomínejte na USB disky (+infografika)

15. 6. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kingston a Eset)
Problematice GDPR je v posledních dnech a týdnech věnován značný prostor. A protože jde o opravdu komplexní záležitost, mohly by se podcenit zdánlivé drobnosti, jakými může být například používání USB (flash) disků k přenášení firemních dat. Zajímavé statistiky o jejich využívání uvádějí společnosti Kingston a Eset.

Věděli jste, že až 22 tisíc USB disků a téměř tisíc mobilů ročně najdou zaměstnanci anglických prádelen zapomenutých v kapsách v oblečení? Jen 53 % z nich se přitom vrátí svým původním majitelům. Z dalšího průzkumu vyplynulo, že až 48 % lidí, kteří naleznou nějaké ztracené paměťové médium, si prohlíží jeho obsah. V těchto souvislostech je jistě zajímavé podívat se na to, jak si chráníme naše data, obzvláště když v EU brzy vstoupí v platnost nová směrnice GDPR.

„Náš průzkum odhalil, že až 80 % podniků nemá definovánu žádnou politiku pro používání a správu paměťových zařízení,“ uvedl Marcin Gaczor, business development manager ve společnosti Kingston. „Většina USB disků není ve firmách nijak kontrolována či řízena, což zvyšuje riziko neautorizovaného přístupu, úniku důvěrných informací a porušení bezpečnostních politik.“

Prevence a detekce potencionálních rizik jsou prvotní obrannou linií. Firmy vynakládají obrovské peníze na preventivní obranu před útoky hackerů, přitom mnohem větším rizikem je zaměstnanec, který ztratil disk plný důvěrných informací, nebo který se jednoduše rozhodne citlivá data na USB vynést z firmy a prodat je dál. „Pokud mají zaměstnanci pocit, že bezpečnost je jen hra, rizika narušení budou stále velké a kritická data nikdy nebudou v bezpečí. Je třeba změnit firemní kulturu od základů, aby i bezpečnost USB disků dostala takovou pozornost, jakou si opravdu zaslouží," dodal Gaczor.

Z nedávného průzkumu společnosti Eset, který uskutečnil portál Seznam.cz vyplynulo, že USB disky pro přenos dat využívá více než 81 % lidí, ale pouze 27 % respondentů chrání jejich obsah šifrováním, heslem nebo hardwarovým klíčem. Externí paměťová zařízení si výrazně méně chrání mladí lidé do 24 let.

„Polovina lidí už zažila osobně nebo u některého ze svých kolegů, že se jim USB disk neopravitelně poškodil. Třetina se setkala se ztrátou disku a sedm procent má zkušenost s jeho odcizením,“ poznamenal Miroslav Dvořák, technický ředitel Esetu. Ti, co zažili negativní zkušenost s USB diskem, jej však nadále používají pro pracovní účely a dokonce více než ti, kteří podobnou zkušenost nemají.

V drtivé většině případů si lidé na USB flash disky nahrávají soukromá data (v 82 %), ovšem čtyři z deseti Čechů je využívají i pro pracovní soubory. Citlivá firemní a pracovní data USB flash diskům svěřuje čtvrtina respondentů, přesněji až 23 %.

Štítky: 
GDPR, Flashdisky, Bezpečnost, Eset, Kingston

Podobné články

Účtování aneb co přinesly tři roky s GDPR pro e-mailový marketing?

28. 5. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Webkomplet)
Den, po kterém již nebude nic jako dřív – tak byl mnohdy z pohledu e-mailingu vnímán 25. květen 2018. Na scéně se objevilo GDPR, jež zásadně promluvilo do možností fungování (nejen) tohoto marketingového nástroje. Čtěte více

Co přinesly dva roky s GDPR?

27. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, neboli General Data Protection Regulation (GDPR), nabylo účinnosti 25. května 2018. Kolem tohoto data se zdálo, že nastává naprostá právní revoluce a „nezůstane kámen na kameni“. Dva roky účinnosti nařízení však ukázaly klidnější vývoj, i když rozhodně nelze tvrdit, že se nedělo nic zajímavého. Čtěte více

Spotřebitelé volají po důslednější ochraně osobních údajů

6. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: EY)
Devět 9 z 10 Čechů je velmi opatrných při zveřejňování osobních a finančních údajů na internetu, i když jde o web značky, kterou zná. Skoro třetina z nás (31 %) souhlasí s tvrzením, že nabídka komunikačních služeb je velmi složitá. Mimo televizi sleduje filmy přes jiná zařízení 62 % Čechů, v zahraničí je to třetina domácností. Čtěte více

GDPR: Zažíváme klid před bouří?

22. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zyxel)
Možná si ještě vzpomenete na všechny ty žádosti o souhlas se zasíláním emailů, které jste dostali loni na jaře, než 25. května 2018 nabylo účinnosti Všeobecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Od té doby jakoby toto téma upadlo v zapomnění. Čtěte více