Gartner: Trh s bezpečnostním softwarem 2010
Výsledky z roku 2010 ukázaly, že celkové příjmy demonstrují oživení růstu po velkém propadu v roce 2009 způsobeným slabou ekonomikou a nízkými rozpočty na IT.
„Bezpečnostní produkty procházejí rychlým vývojem. Popularita roste těm, co se trh snaží zaujmout formou služby a také těm, co přinášejí nové technologie (ty jsou vyvíjeny startupovými, mladými firmami),“ řekl Ruggero Contu, hlavní výzkumný analytik Gartneru. „Největší dodavatelé nadále pokračují v rozšiřování svých produktů prostřednictvím akvizic (které vlastní užitečné technologie) i pronikáním na nové trhy,“ dodal Contu.
První místo na trhu si udržel Symantec a to s 18,9procentním podílem na trhu bezpečnostních softwarů. McAfee jako dvojce patří 10,4procentní podíl a TrendMicro uzavírá první trojici s 6,3procentním podílem.
Výkon největších hráčů na trhu se však značně liší. Symantec, Trend Micro a IBM zaznamenali podprůměrný růst, zatímco jiní velcí hráči jako je EMC se dočkali nadprůměrného růstu.
Podle Ruggero Contu může být bezpečnostní trh rozdělen do čtyř skupin prodejů z pohledu konkurence. Na vrcholu jsou velké firmy jako Symantec a McAfee se silným zastoupení ve spotřebitelském i podnikovém segmentu trhu, kterým dohromady patří 30 procent trhu. Do druhé kategorie patří prodejci, jejichž produkty mají široké pole schopností pokrývající spousty bezpečnostních segmentů – někteří z nich téměř s kompletním zaměřením na bezpečnost jako je Trend Micro a jiní.
Dalším typem jsou firmy jako IBM, EMC, Cisco a CA Technologies, pro které bezpečnost tvoří jen část jejich podnikání. Třetí skupinu pak tvoří specializované středně velké firmy jako Kaspersky, Websense, Sophos, Blue Coat Systems a Eset, které mají sklon zaměřovat se na některé segmenty, ve kterých si vybudovaly relativně silné zastoupení. Poslední jsou pak velké firmy s malým zastoupením v bezpečnostním segmentu nebo ty, co se specializují na jeden či dva bezpečnostní segmenty.
Celosvětové příjmy z prodejů bezpečnostních řešení v roce 2010 (v milionech amerických dolarů) | ||||
Firma | Příjmy za rok 2010 | Tržní podíl v 2010 (%) | Příjmy za rok 2009 | Růst v období 2009-2010 (%) |
Symantec | 3 121 | 18,9 | 2 949 | 5,8 |
McAfee | 1 711 | 10,4 | 1 595 | 7,3 |
Trend Micro | 1 036 | 6,3 | 981 | 5,7 |
IBM | 814 | 4,9 | 759 | 7,3 |
EMC | 626 | 3,8 | 498 | 25,6 |
Ostatní | 9 188 | 55,7 | 7 928 | 15,9 |
Celkem | 16 500 | 100 | 14 713 | 12 |
Situace v ČR a SR
K situaci v České republice a na Slovensku se Ruggero Contu analytik Gartneru vyjádřil následovně: „Výdaje na bezpečnostní technologie ve východní Evropě rostou, přestože v regionu stále ještě doznívá ekonomická krize. V České republice a na Slovensku stojí za výdaji do oblasti bezpečnosti především obavy firem a spotřebitelů z cílených a sofistikovanějších útoků a snaha o využívání těch nejnovějších technologií. V obou zemích trhu dominuje Eset.“
Příjmy z prodejů bezpečnostních řešení v ČR a SR v roce 2010 (v milionech amerických dolarů) | ||||||
Trh | Pořadí | Firma | Příjmy za rok 2010 | Tržní podíl v 2010 (%) | Příjmy za rok 2009 | Růst v období 2009-2010 (%) |
ČR | 1 | IBM | 13,9 | 12,3 | 13,5 | 3 |
2 | Eset | 13,8 | 12,3 | 13,3 | 4 | |
3 | McAfee | 7,4 | 6,5 | 6 | 23,5 | |
4 | Symantec | 4,5 | 4 | 4,5 | -1,3 | |
5 | Websense | 3,4 | 3 | 3,3 | 2,5 | |
SR | 1 | IBM | 4,2 | 3,7 | 4 | 4,1 |
2 | Eset | 8,3 | 7,4 | 8,2 | 1,3 | |
3 | McAfee | 2,6 | 2,3 | 2,1 | 24 | |
4 | Symantec | 2 | 1,8 | 2 | -0,2 | |
5 | Cisco | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 47,6 | |
Ostatní | 52,3 | 46,4 | 42,8 | |||
Celkem | 112,8 | 100 | 99,3 | ČR 14 a SR 12,5 |