Gartner: Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2011 vzrostl o 2,3 %
Celosvětově se v tomto období prodalo přes 85,2 milionu kusů počítačů, což znamená nárůst o 2,3 procenta oproti druhému čtvrtletí roku 2010. Gartner však původně odhadoval, že dojde ke zvýšení trhu až o 6,7 procenta.
Analytici Gartneru uvádí, že prodejci se museli vypořádat s nahromaděnými zásobami a museli přizpůsobit i svůj sortiment nabízených počítačů. Největší růst pochází z rozvíjejících trhů. Řada výrobců také hodně investuje do vývoje a prodeje tabletů. Jejich boom můžeme očekávat v první polovině příštího roku.
Celosvětový prodej PC
Společnost HP je i nadále světovou jedničkou, která prodala 14,9 milionu kusů PC a patří jí 17,5 procenta trhu. Dell se posunul na druhé místo s počtem prodaných kusů 10,6 milionu a tržním podílem 12,5 procenta. Trojici nejprodávanějších značek uzavírá Lenovo s dvanácti miliony prodaných PC a podílem 12 procent. Tato značka zaznamenala nejsilnější růst mezi dodavateli počítačů.
Moc se však nedařilo Aceru. Zatímco ve všech čtyřech čtvrtletích loňského roku a letošním prvním této značce patřila druhá příčka, nyní klesla až na čtvrtou pozici. To je zapříčiněno především velkým množstvím zásob v distribučním kanálu v Evropě a Středním východě a Africe (region EMEA). Problémy podle Gartneru plynou především z toho, že Acer útočil nízkými cenami a obchodním modelem, který již není efektivní.
„Vzhledem k humbuku kolem PC tabletů, jako je iPad, jsou obchodníci obezřetní při objednávání osobních počítačů,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawová. Prodejci tak podle ní raději uvolňují prodejní plochy pro tablety, kterých na celosvětový trh přichází stále více a stále nové modely. Někteří výrobci PC investovali do reklamy, aby prodali více kusů a jiní zeštíhleli své produktové řady u prodejců.
Celosvětový prodej PC ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q10-2Q11 změna (%) |
HP | 14 888 086 | 17,5 | 14 454 971 | 17,4 | 3 |
Dell | 10 621 436 | 12,5 | 10 283 074 | 12,3 | 3,3 |
Lenovo | 10 225 358 | 12 | 8 349 272 | 10 | 22,5 |
Acer | 9 298 989 | 10,9 | 11 689 255 | 14 | -20,4 |
Asus | 4 467 611 | 5,2 | 4 306 241 | 5,2 | 3,7 |
Toshiba | 4 411 400 | 5,2 | 4 497 576 | 5,4 | -1,9 |
Ostatní | 31 306 987 | 36,7 | 29 732 493 | 35,7 | 5,3 |
Celkem | 85 219 865 | 100 | 83 312 882 | 100 | 2,3 |
Region Evropa a Střední východ a Afrika
V regionu EMEA bylo ve druhém čtvrtletí tohoto roku prodáno celkem 23,1 milionu kusů PC, což je o 4,8 procenta méně oproti druhému čtvrtletí roku 2010.
„Počítačový trh v EMEA nerostl v důsledku slabé poptávky spotřebitelů. Kromě toho vysoké zásoby Aceru tuto situaci ještě více zhoršily,“ řekl Ranjit Atwal analytik Gartneru. „Slabý výkon Aceru přispěl téměř 55 procenty k poklesu trhu s PC v EMEA v druhé polovině čtvrtletí 2011. Pokud bychom odstranili výsledky Aceru, pak by trh s PC v EMEA rostl o 3 procenta. I když to může být zavádějící, je důležité oddělit dodávky od jednoho dodavatele a všeobecné trendy na trhu," dodal Atwal.
Také v regionu EMEA je jedničkou společnost HP, která prodala 4,9 milionu PC a patří jí 21,4 procenta trhu. Aceru se navzdory tomu všemu podařilo udržet druhou příčku a prodat 3,2 milionu PC, patří mu 14,1 procenta trhu. Trojkou je Dell s 2,4 milionu prodaných PC a podílem 10,5 procenta. Čtyřkou je Asus a pětkou Lenovo. Na umístění Lenova v EMEA nemělo zásadní vliv ani pohlcení Medionu (velkého německého výrobce PC a spotřební elektroniky).
Podle Gartneru je špatná situace zvláště v jižní Evropě, kde země bojují se státními dluhy a spotřebitelé zde kvůli nejisté budoucnosti prudce omezili své výdaje. Výjimkami se v Evropě zdají být pouze ve Francii a Německu. Celkový růst v regionu střední a východní Evropa a na Středním východě a na Afrických trzích nemůže vyvážit slabou poptávku v západní Evropě.
Prodej PC v oblasti EMEA ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q10-2Q11 změna (%) |
HP | 4 930 934 | 21,4 | 4 757 512 | 19,6 | 3,6 |
Acer | 3 255 000 | 14,1 | 5 001 106 | 20,6 | -34,9 |
Dell | 2 416 497 | 10,5 | 2 217 815 | 9,2 | 9 |
Asus | 2 005 809 | 8,7 | 2 054 264 | 8,5 | -2,4 |
Lenovo | 1 333 857 | 5,8 | 1 299 758 | 5,4 | 2,6 |
Ostatní | 9 128 114 | 39,6 | 8 901 074 | 36,7 | 2,6 |
Celkem | 23 070 211 | 100 | 24 231 529 | 100 | -4,8 |