Firmy jsou pod rostoucím tlakem kybernetických útoků

1. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Roland Berger)
Digitalizace procesů a produktů nezastavitelně pokračuje. Hráči různorodých odvětví, jako je automobilový průmysl, spotřební zboží, chemický či letecký průmysl, jsou tak stále více závislí na digitálních procesech při ukládání dat a jejich sdílení jak interně, tak s externími dodavateli. Výrazně se tak zvyšuje riziko, že se stanou cílem nejrůznějších typů kybernetických útoků.
Foto: Freeimages.com

Ochrana dat se stává pro firmy mnohem komplexnější, časově náročnější a dražší činností, nežli tomu bylo kdy dřív. Tradiční IT oddělení se většinou soustředí na jednotlivé podnikové komunikační systémy nebo aplikace. Místo toho by ale společnosti měly zohledňovat komplexní otázku kybernetické bezpečnosti.

Firemní bezpečnost je stále důležitějším tématem také v České republice s tím, jak se posouváme k vyspělým ekonomikám a neustále roste význam inovací. „Právě společnosti, které investují do výzkumu a vývoje nebo disponují citlivými informacemi, patří mezi ty nejvíce vystavené hrozbám kybernetické kriminality – jedná se o hráče z automobilového nebo farmaceutického průmyslu, IT společnosti i banky,“ řekl Jan Sklenář z pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants.

Prvním klíčem k úspěšnému řešení kybernetické kriminality by mělo být stanovení kritických činností ve firmě a určení hrozeb, kterým by firma mohla být vystavena. Nebezpečí on-line útoků se neomezuje jen na tradiční podnikové IT systémy. Rizikový je také software zabudovaný do samotných produktů, stejně jako postupy ve výrobním IT i prostředky, kterými jsou tyto produkty zapojeny do provozu a údržby (např. v oblasti strojírenství letadel či automobilů).

Bezpečnost by se měla stát součástí firemní kultury. Kvůli internetové kriminalitě, která je schopna ovlivnit všechny oblasti fungování firmy, musí každý zaměstnanec vnímat možná rizika. Cílený trénink může zaměstnancům firmy pomoci rozpoznat zranitelná místa dříve, než je příliš pozdě.

Ochrana proti hrozbám kybernetického prostoru není důležitá jen pro dotčené firmy. Je momentálně důležitým faktorem nákupních rozhodnutí zákazníků, firmy stále více auditují bezpečnostní systémy svých dodavatelů. Pojišťovny přicházejí se specifickými produkty pro tuto oblast i s celkovým pohledem na rizika odvětví.

Pět kroků v boji proti počítačové kriminalitě

Vytvoření rámce a definice priorit: Vzhledem k velkému množství citlivých míst ve společnosti by měl management identifikovat kritické položky a určit, které z procesů a obchodních oblastí mají prioritu. Jde například o citlivá data, produkty, procesy, expertízy, a také duševní vlastnictví – například znalosti procesů a patenty.

Pochopení, kde hrozí nebezpečí: Druhý krok zahrnuje určení scénářů možných hrozeb v kritických oblastech, které potřebují ochranu, a také identifikace již zavedené ochrany.

Vyčíslení možného dopadu: Firmy by měly prověřit různé scénáře, aby identifikovaly jak objektivně kvantifikovatelné dopady, tak i potenciální důsledky, které mohou po útoku nastat - jako například poškození pověsti firmy.

Zhodnocení vlastních možností: Proti kybernetickým útokům neexistuje nikdy 100% ochrana. Vedení společnosti tedy musí určit přijatelnou míru rizika a vybrat použitelný bezpečnostní koncept na základě analýzy přínosů a nákladů.

Zakotvení kybernetické ochrany do hodnotového řetězce: Kybernetická bezpečnost ovlivňuje celou společnost. Jedinou cestou, jak firmu trvale ochránit proti on-line kriminalitě, je plánování a navržení ochranných opatření ve všech firemních procesech a postupech. Také zaměstnanci musí být zahrnuti do plánování už v rané fázi a průběžně informováni o všech potenciálních útocích. V opačném případě nepůjde dostatečně rychle a úspěšně reagovat na nové hrozby.

Štítky: 

Podobné články

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více

Obětí phishingu se v posledním roce stalo až 80 % organizací kritické infrastruktury

15. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: ComSource)
Kritická infrastruktura je velmi atraktivní pro útočníky a je tak pod neustálým tlakem kybernetických hrozeb. Hlavním vstupním bodem, který útočníci používají, jsou stále e-maily. Na 1 000 zaměstnanců připadalo 5,7 úspěšných phishingových útoků za rok. I přesto většina organizací nenahlíží na e-maily jako na nebezpečí. Čtěte více