Evropský trh s AR a VR technologie v roce 2027 v hodnotě přesáhne 10 miliard USD
IDC dále odhaduje, že výdaje na AR a VR mezi lety 2022 až 2027 výdaje porostou průměrným tempem téměř 25 %.
„Mnoho evropských organizací v reakci na vysokou inflaci a obecný makroekonomický vývoj přehodnotilo postoj k některým IT projektům, což bohužel zapříčinilo určité omezení investic do AR či VR technologií,“ uvedl analytik IDC Lubomir Dimitrov. „Nicméně změna priorit, která klade důraz na optimalizaci návratnosti a zvyšování produktivity a efektivity, bude zájem o AR a VR podporovat, a to i z důvodu stále častějšího prosazování různých forem vzdálené práce a spolupráce – a to i v průmyslu – tlaku na růst bezpečnosti zaměstnanců.“
Nejvíce za AR a VR technologie v roce 2023 v Evropě utratí spotřebitelé spolu s maloobchodní sférou a diskrétní výrobou. Dohromady jde o 63,7 % celkových výdajů.
V oblasti B2B budou dlouhodobě nejrychleji růst odvětví, která se zabývají zdroji, a to s dvouciferným růstem po celé zmiňované období. AR/VR technologie pomáhají podnikům zvyšovat efektivitu tím, že umožňují poskytnou rychlou podporu na dálku a efektivně řešit problémy v případě poruchy zařízení.
Současně zvyšují produktivitu, protože rozšiřují lidské schopnosti, a zvyšují bezpečnost tím, že v prvních fázích zaškolování umožňují nahradit výcvik v často nebezpečném prostředí možností si vše nejprve v klidu osahat v bezpečném prostoru. Např. v odvětví těžby surovin je bezpečnost klíčová a AR umožňuje odborníkům virtuálně kontrolovat stroje i okolní prostředí, což umožňuje podrobnou a přesnou revizi nebezpečných oblastí bez ohrožení obsluhy na pracovišti/staveništi apod.
Tréninky a školení, prezentace produktů v obchodech a údržba průmyslových strojů a zařízení budou letos v B2B segmentu nejčastějšími důvody k investicím do AR/VR. Virtuální školení jsou populární díky tomu, že zaměstnancům umožňují rychleji zvládnout základní návyky praktickým, zábavným interaktivním způsobem, navíc bezpečně. Navíc bývají oproti tradičním formám školení levnější.
V dlouhodobém horizontu bude nejvíce investic směřovat do (týmové) spolupráce a oblasti vzdálené či hybridní práce, růst tohoto segmentu bude v průměru dosahovat téměř 90 %. Mělo by jít zejména o atraktivnější a více pohlcující alternativu klasických audio- a videokonferencí.