ESET v obratu překonal 430 milionů korun a hodlá růst díky MSP kanálu
„Z dosažených obchodních výsledků máme, zejména v kontextu toho, čím jsme si všichni prošli, velkou radost. Jsou pro nás ukazatelem toho, že se podařilo zachovat vysokou kvalitu produktů, služeb i uživatelské podpory navzdory složitým omezením,“ řekl Filip Navrátil, obchodní ředitel české pobočky společnosti ESET.
Uplynulý rok přinesl druhý nejvyšší obrat v historii české pobočky ESETu. Lepšího výsledku se podařilo dosáhnout jen v roce 2019, kdy proběhla mimořádná marketingová podpora produktů napříč celým portfoliem. Pokles obratu byl proto očekáváný a plánovaný.
„I to je důvod, proč meziroční rozdíl šest procent nelze vnímat negativně. Počítali jsme s ním i v plánu nastaveným před prvními zmínkami o koronaviru. Zároveň se jedná o druhý nejlepší výsledek za poslední dekádu,“ vysvětlil Navrátil.
V roce 2020 patřily z obchodního pohledu mezi nejúspěšnější produkty pro ochranu koncových bodů s využitím technologií cloudového sandboxu a EDR řešení ESET Enterprise Inspector. S ohledem na vývoj pandemie rostla rovněž poptávka po produktu ESET Secure Authentication, který umožňuje bezpečné vícefázové ověření. I u domácích zákazníků mírně rostl zájem o bezpečnostní software.
„Významnou měrou se na tomto výsledku podepsaly prodeje licencí a jejich rozšiřování u stávajících zákazníků. To pro mě znamená jediné. Naši zákazníci i v této složité době vnímají bezpečnost svého IT jako důležitou oblast, ať už jde o domácí zařízení nebo firemní infrastrukturu,“ dodal Filip Navrátil.
Změny v chování uživatelů
„Celospolečenské změny jen mírně pozměnily skladbu našich nejúspěšnějších produktů z pohledu tržeb. Je nutné zmínit, že přestože většina zaměstnanců, kterým to charakter práce umožňoval, začala alespoň po nějakou dobu pracovat z domova. Mluvíme stále jen o přibližně o deseti procentech pracujících, kteří se přemístili do domácích kanceláří, jak nám vyplynulo z loňského průzkumu,“ vysvětlil Navrátil.
Co se ale dle zjištění ESETu mění, je zákaznické chování z pohledu přístupu k bezpečnosti, které se mění k lepšímu. Firmy více vnímají potřebu řešit IT bezpečnost, a to navzdory tomu, že je na trhu limitované množství specialistů na tuto problematiku.
„Odborníků je nedostatek a jejich cena stoupá. Proto zde vidíme významný potenciál v obchodním modelu typu MSP, který přináší řadu benefitů, jak pro zákazníka, tak i pro MSP partnera. Jedná se zejména o průběžné financování bezpečnostních technologií, flexibilitu těchto služeb, nebo přidanou hodnotu MSP partnera zajištujícího provoz těchto technologií. Toto je trend, který již na řadě trhů v zahraničí vidíme, a věřím, že pro něj přichází čas i v České republice, kde o něj dlouho nebyl zájem. My jsme na něj připraveni a budeme jej maximálně podporovat,“ řekl Navrátil.
Plány pro další rok
Do nadcházejícího roku ESET vstupuje se zjednodušenou a konsolidovanou nabídkou zejména pro firemní zákazníky. Další prioritou je podpora edukace zákazníků v používání pokročilých technologií ochrany koncových zařízení či zabezpečení přístupů k firemním prostředkům. Zde je dle analýz společnosti na trhu velký potenciál.
„Pro letošní rok máme cíl i nadále pokračovat v dlouhodobém růstu, vyšší plány jsou nastaveny především v prodejích nových licencí. Ten hodláme podpořit představením dalších verzí produktů pro firemní i domácí uživatele. Velký růst očekáváme i od produktů pro ochranu cloudové infrastruktury,“ poznamenal Navrátil.
Pro společnost bude rovněž prioritou zachování vysoké zákaznické věrnosti, která se dlouhodobě pohybuje u firemních zákazníků okolo 90 %, u domácích přibližně 70 %. Jednou z cest je další posilování lokálních týmů zákaznické a technické podpory.
„Český trh je mimořádně saturovaný, a kromě spolehlivých bezpečnostních produktů je to právě podpora uživatelů v českém jazyce, co nám dlouhodobě pomáhá udržet si velmi vysokou věrnost našich uživatelů,“ uzavřel Navrátil.