E-shopy letos očekávají až 15% růst

13. 3. 2013. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Acomware )
Přes tři čtvrtiny českých e-shopů vykázaly v loňském roce ekonomický růst či přinejmenším stagnaci. Celý segment elektronické komerce loni rostl o 15 %. Podobný nárůst očekávají odborníci také letos.
Foto: Sxc.hu

Společnost Acomware provedla začátkem letošního roku výzkum mezi 410 e-shopy, který ukázal velký nárůst zájmu českých zákazníků o nakupování na internetu. Růst nebo přinejmenším stagnaci uvedlo 86 % dotázaných e-shopů, přičemž 21 % dotázaných elektronických obchodů zaznamenalo více než 30% nárůst obratu. Podle odborníků letos celý segment internetových obchodů čeká další růst o 10 až 15 %.

„Naše studie ukázala, že čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %. V elektronickém nakupování se už vyrovnáme vyspělým evropským státům,“ uvedl Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director ve společnosti Acomware, která se mimo jiné zabývá internetovým marketingem a marketingovým poradenstvím pro e-shopy. „Růst maloobchodních prodejů přes e-shopy letos odhaduji na 12-15 %. Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil Penkala.

Téměř polovina e-shopů také v letošním roce plánuje navyšování investic, jsou to přitom zejména ty obchody, které vloni zaznamenaly výrazný růst. Mezi hlavními investicemi do marketingu si stabilně drží prvenství hlavně optimalizace pro vyhledávače (SEO), PPC kampaně a optimalizace pro vyhledávače zboží. Přes 30 % obchodů ale letos plánuje více využívat také e-mailing. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků studie hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.

Právě v oblasti práce se zákazníkem a dalších obchodnických dovedností mají podle expertů české e-shopy největší rezervy. Internetové obchody kladou zbytečně velký důraz na techniku a technologii, o to méně však umí obchodovat. „Obchod bývá často technicky propracovaný a plný funkcí, které nikdo ve skutečnosti nepotřebuje, ale fotografie zboží jsou malé a popisy příliš stručné. Málokdo si láme také hlavu s kvalitní cenotvorbou a prezentací vybraného zboží,“ popsal problémy českých e-shopů investor a publicista Jiří Hlavenka.

Podle odborníků se také letos budou stále více rozevírat nůžky mezi velkými hráči na trhu a menšími e-shopy. „Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ sdělil Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci. Své místo na trhu si ale podle expertů uhájí i malé úzce specializované e-shopy. Tuzemské elektronické obchody by si měly také začít hledat nové příležitosti i mimo oblast ČR, což zatím většinou nedělají a pružněji reagovat na výkyvy a změny na trhu.

České e-shopy čeká příznivý rok, zapracovat by ale měly na práci se zákazníky. Další komentáře odborníků:

Jiří Hlavenka, zakladatel Vltava.cz, publicista, investor: „Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-komerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat.“

Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director, Acomware: „Největší slabiny českých e-shopů vidím v obchodu jako takovém – v produkto- a cenotvorbě. Občas chybí i smysluplná obchodní strategie a definované konkurenční výhody, díky kterým může e-shop uspět. Střední i velké e-shopy trápí slabá nebo chybějící datová i webová analytika a nekvalitní práce se získaným zákazníkem. Poměrně rozvinuti jsme však v multichannel marketingu. Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa.“

Václav Liška, CEO Aukro.cz: „Díky přesunu tradičních velkých retailových hráčů do e-commerce segmentu zesílí na internetu konkurence. S tím, jak bude narůstat podíl e-commerce na celkovém objemu maloobchodu nejspíš také poroste snaha toto odvětví více regulovat, a to jak na lokální úrovni, tak ze strany EU.“

Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu: „Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací.“

Jitka Součková, marketingová a PR manažerka Kasa.cz: „E-shopy se budou muset vyrovnat se stále pokračujícím přibližováním klasického kamenného prodeje a prodeje po internetu. Rozdíl se bude pomalu stírat. Již nyní mají všichni velcí kamenní hráči své e-shopy. Také ceny se časem více méně srovnají.“

Štítky: 

Podobné články

Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží. Čtěte více

Problém s reklamací odradí od e-shopu až polovinu zákazníků

25. 9. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud přitom narazí na nějaký problém, u poloviny hrozí, že si příště vyberou jiný e-shop. Výhrady k postupu prodejce přitom zákazníci mají u zhruba čtyř reklamací z deseti. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Většina českých e-shopů letos očekává růst tržeb

6. 3. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Očekávání tuzemských e-shopů pro rok 2017 jsou optimistická. Až 89 % firem předpokládá růst tržeb, k němuž má přispět získávání nových zákazníků i větší ochota prodejců investovat do svého rozvoje. Naopak ohrožení růstu by mohla způsobit (nová) konkurence. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Na internetu již prodává většina obchodních řetězců

1. 2. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Už tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás nabízejí vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je již e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Čtěte více