Dobírka dominuje při nákupech v českých e-shopech
Jak vyplývá z aktuální Studie platebních metod 2011, kterou připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK), v současné době trh nabízí deset různých druhů platebních metod, které jsou nabízeny za pomoci více jak třiceti produktů. „Během přípravy Studie jsme si potvrdili, že nabídka na trhu platebních metod pro e-komerci je široká. S ohledem na konzervativní přístup českých zákazníků a medializaci možných rizik při nákupu na internetu však nadále vévodí všem platebním systémům klasická dobírka“ řekl k tématu možností úhrady nákupu v e-obchodech výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Jaké jsou očekávané trendy na poli elektronických plateb v nejbližší budoucnosti? „Nadále očekáváme, že by po vzoru západní Evropy a především USA mělo ještě více dojít k rozšíření využívání platebních karet, a to především u nehmotného obsahu. Jako příklad může sloužit současný boom slevových serverů, kde zákazníci platí za vouchery, které po platbě obdrží do e-mailu“ dodal Vetyška. U prodejců hmotného zboží pak zaznamenávají nárůst především tzv. platební agregátory, které nabízejí sjednocení více platebních metod či platebních bran do jedné.
I přes velké investice do rozvoje nabídky online platebních metod nelze očekávat, že by dobírka či platba v hotovosti na výdejně byly odsunuty do pozadí. Nadále se dá předpokládat, že ještě několik let se bude jednat o nejčastěji užívanou platební metodu v ČR. Přesto bude zajímavé sledovat další vývoj, který bude mít dopad na způsob nakupování po Internetu u nás.