DisplayPort 2.0 přijde již v příštím roce. Co přinese?
Výhody druhé generace rozhraní DisplayPort využijí jak majitelé zařízení se standardním DP konektorem, tak i majitelé zařízení s portem USB-C. DP 2.0 je zpětně kompatibilní s předchozí generací tohoto rozhraní a zachovává všechny klíčové vlastnosti varianty 1.4a. Několikanásobný nárůst propustnosti navíc umožňuje při využití rozhraní USB-C dosáhnout výrazného nárůstu rychlosti přenosu dat po USB bez vlivu na obrazovou kvalitu.
DP 2.0 využívá vrstvu fyzického rozhraní Thunderbolt 3 (PHY) při zachování flexibility protokolu DP s cílem zvýšit šířku pásma a podpořit konvergenci napříč průmyslovými IO standardy. Navíc přichází také nový „data mapping“ protokol společný pro jednoproudový i víceproudový přenos. Tato funkce dále usnadní vícestreamové přenosy na zařízeních s jednoportovým výstupem a umožní řídit následný přenos obrazu do sestav s více displeji propojenými např. skrze dokovací stanici nebo do řetězce (daisy-chain).
Rozlišení 4K se stává standardem a první představiteli se může chlubit již i rozlišení 8K. Stále běžněji se tak s takovouto obrazovou kvalitou budeme setkávat jak u televizorů, tak i monitorů, notebooků či projektorů. DisplayPort 1.4a nabízel maximální propustnost 32,4 Gbps (tedy 8,1 Gbps na každou ze čtyř linek). Maximální užitečné zatížení pak při 8b/10b kódování činilo 25,92 Gbps. DP 2.0 zvyšuje propustnost na linku na 20 Gbps a při kódování 128b/132b se zatížení zvyšuje až na 77,37 Gbps – nárůst propustnosti je tedy trojnásobný. Nová generace rozhraní DisplayPort se tedy stává prvním standardem s podporou rozlišení 8K (7 680 x 4 320) při 60 Hz obnovovací frekvencí a „full-color 4:4:4“, a to včetně 30bpp (bit per pixel) podpory HDR10.
Díky navýšení propustnosti může DisplayPort 2.0 nabídnout vyšší rozmanitost a škálovatelnost pro obrazovky s vyššími rozlišeními nebo vyšší obnovovací frekvencí. Při zapojení prostřednictvím nativního DP výstupu skrze USB-C mohou uživatelé počítat s těmito maximy:
Jeden displej:
- 1 x 16K displej (15 360 x 8 460), @60Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (DSC)
- 1 x 10K displej (10 240 x 4 320), @60Hz, 24 bpp 4:4:4 (bez komprese)
Dva displeje:
- 2 x 8K displej (7 680 x 4 320), @120Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (DSC)
- 2 x 4K displej (3 840 x 2 160), @144Hz, 24 bpp 4:4:4 (bez komprese)
Tři displeje:
- 3 x 10K displej (10 240 x 4 320), @60Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (DSC)
- 4 x 4K displej (3 840 x 2 160), @90Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (bez komprese)
Při použití dvou linek skrze USB-C a jeho „DP Alt Mode“ režim a zachování souběžného SuperSpeed USB, budou umožněny např. tyto konfigurace:
- 3 x 4K displej (3 840 x 2 160), @144Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (DSC)
- 2 x 4K x 4K displej – např. virtuální realita (4 096 x 4 096), @120Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (DSC)
- 3 x QHD displej (2 560 x 1 440), @120Hz, 24 bpp 4:4:4 (bez komprese)
- 1 x 8K displej (7 680 x 4 320), @30Hz, 30 bpp 4:4:4 HDR (bez komprese)
DisplayPort 2.0 slibuje rovněž vylepšenou energetickou efektivitu, která by se měla podepsat pod optimalizovanou spotřebu elektrického proudu i pod sníženou produkci vyzařovaného tepla, což ocení zejména majitelé malých PC, notebooků a dalších kompaktních zařízení. Jednou z využívaných metod je například obnova pouze těch zobrazovaných dat, která se mění oproti předchozímu snímku. Nemusí se tedy pokaždé vykreslovat kompletní obsah obrazovky, ale pouze ty pixely, které se skutečně změnily.
První zařízení s druhou generací rozhraní DisplayPort by měly světlo světa spatřit ke konci roku 2020.