Digitální propast se zvětšuje – klíčová se stává schopnost měnit se a přizpůsobovat
Technologie umožnily rychlý rozvoj digitálních interakcí, akcelerovaly rozvoj nových způsobů práce a podnikatelských modelů. Alternativní způsoby interakcí rovněž přispěly k vyšší bezpečnosti a ochraně zdraví. Adopce technologií byla klíčová pro vytvoření nové tržní reality a ke změně priorit a chování lidské populace.
„Pouhá reakce na krizi již nestačí a do popředí se dostávají odvážnější firmy, které se nejen adaptují, ale využívají technologie inovativním způsobem. Inovátoři již dnes začínají formovat budoucnost,” řekl Adam Leščišin, Danubia Region FS Technology Strategy & Advisory Lead, Accenture.
Accenture Technology Vision 2021 popisuje, jak přední technologické a obchodní společnosti zkracují desetiletí digitálních transformací do období jednoho roku či dvou let. Lídři staví na robustních architektonických základech, díky kterým se přizpůsobují a inovují vysokou rychlostí.
Accenture identifikuje pět klíčových oblastí, kterým se firmy musí věnovat v horizontu tří let, aby udržely krok a ideálně předstihly konkurenci:
Strategické postupy: architektura lepší budoucnosti. Začíná nová éra průmyslové konkurence, kde společnosti soutěží mimo jiné i v architektuře svých IT systémů. Budovat a řídit konkurenceschopné technologické celky ale znamená přemýšlet o technologiích jinak. Schopnost organizace generovat obchodní hodnotu bude stále více vycházet z možností jejich technologické architektury podle 89 % vedoucích pracovníků.
Zrcadlení světa: využití digitálních dvojníků. Lídři budují inteligentní digitální dvojníky, aby vytvořili živé modely továren, dodavatelských řetězců nebo životního cyklu produktů. Spojení dat a umělé inteligence, která prezentuje fyzický svět v digitálním prostoru, odemkne nové příležitosti pro provoz, spolupráci a inovace. Zvyšování investic do inteligentních digitálních dvojníků v příštích třech letech očekává 65 % dotazovaných vedoucích pracovníků.
Já, technolog: dostupnost technologií. Bez ohledu na hierarchii má teď každý možnost využívat své schopnosti a být inovátorem, který optimalizuje svou práci, aktivně řeší problémy a přizpůsobuje obchodní procesy a model podnikání novým a měnícím se potřebám. Podle 88 % vedoucích pracovníků se dostupnost technologií stává rozhodující pro jejich schopnost podněcovat inovace v celé jejich organizaci.
Kdekoli a kdykoli: tvorba vlastního pracovního prostředí. Největší změna ve způsobu práce, kterou pamatujeme, způsobila, že firmy vystoupily ze svých hranic.Pokud si lidé mohou zařídit své vlastní mobilní pracovní prostředí, mají svobodu bezproblémově pracovat kdekoli - ať už doma, v kancelářích firmy či partnerů, na letišti, nebo kdekoli jinde. V tomto modelu mohou lídři přehodnotit účel práce na různých místech a využít možnosti koncipovat podnikání zcela jinak. Posun od konceptu „Bring Your Own Device“ k „Bring Your Own Environment“ u leaderů ve svých odvětvích vnímá 81 % dotazovaných vedoucích pracovníků.
Posun od „Já“ k „My“: společná cesta chaosem. Poptávka po sledování kontaktů, bezproblémových platbách a nových způsobech budování důvěry přinesla striktní zaměření na to, co se stávajícím podnikovým ekosystémům nedařilo. Pluralitní ekosystémy mohou podnikům pomoci získat větší odolnost a přizpůsobivost, přinesou nové možnosti přístupu na trh a stanoví nové standardy ekosystémů v jednotlivých odvětvích.
Prioritizace technologických inovací v reakci na rychle se měnící svět nikdy nebyla důležitější. Příkladem jsou gastronomické služby:podle serveru Yelp, jenž shromažďuje uživatelské recenze, až 60 % restaurací označených v červenci jako „dočasně uzavřené“ ukončilo do konce září trvale svůj provoz. Oproti tomu, kavárenský řetězec Starbucks se v době chaosu ukázal jako lídr a pro překonání krize využíval plně potenciálu technologií. V srpnu si jeho aplikaci stáhly tři miliony nových uživatelů a mobilní objednávky spolu s prodejem z okénka představovaly 90 % tržeb. S rostoucí poptávkou Starbucks nasadil integrovaný systém kombinující objednávky z vlastní mobilní aplikace, UberEats a okének do jedné fronty. Starbucks také vyvinul a začal používat nové kávovary se senzory, které sledují množství nalité kávy, předpovídají nutnou údržbu a snižují dopad neplánovaných odstávek. Jde o dva z mnoha příkladů využití technologie jako aktivátoru úspěšné agilní reakce na změnu.
„Globální pandemie vytvořila ohromný tlak a velmi rychle nás posunula do budoucnosti. Mnoho organizací zintenzivnilo použití technologií, jako kritický faktor pro udržitelnost. Jiné čelily tvrdé realitě, pokud postrádaly digitální technologickou základnu, potřebnou k rychlým změnám,“ řekl Paul Daugherty, výkonný ředitel skupiny Technology a technologický ředitel společnosti Accenture. „Nyní máme jedinečnou příležitost proměnit tento okamžik pravdy na okamžik důvěry – využíváme sílu rozsáhlých technologických změn k úplnému přepracování podnikání i zákaznických zážitků a zkušeností.“
Toto formování budoucnosti bude vyžadovat, aby společnosti při svém dalším rozvoji dodržovaly tři klíčová pravidla. Za prvé, leadership vyžaduje zejména technologický leadership. Éra „rychlých následovníků“ skončila – neustálé změny jsou už trvalé a lídry zítřka budou ti, kteří staví technologii do popředí své obchodní strategie. Zadruhé, lídři nebudou čekat na nový normál, přehodnotí a přebudují své prostředí nebo obchodní model pomocí radikálních způsobů myšlení a postupů. Za třetí, lídři přijmou širší společenskou odpovědnost, budou cíleně navrhovat a využívat technologie s pozitivními dopady daleko za hranice svého podnikání, aby vytvořili lepší a udržitelnější svět.
Společnost Accenture v průzkumu dotazovala více než 6 200 obchodních a technologických lídrů a 92 % z nich uvedlo, že jejich organizace inovuje a letos bude ještě aktivnější. Že je úspěch v budoucnosti podmíněn tím, že se zapojí do redefinice trhu, si myslí 91 % výkonných manažerů.