Digital signage v roce 2024
Abychom vám přinesli co možná nejlepší a nejaktuálnější informace, oslovili jsme profesionály z osmi globálních společností, které se oblastí digital signage na českém a slovenském trhu dlouhodobě zabývají. Těšit se můžete na informace od zástupců společností BenQ (produktový manažer Vladimír Dzuriček), Hisense (commercial displays manager Miroslav Mácha), LG Electronics (senior KAM ID – team leader Martin Kocur), Panasonic Connet Europe (regionální marketingová manažerka Hana Grůzová), Philips Professional Display Solutions – PPDS (sales manager CZ&SK Leoš Lemberk), Samsung (professional B2B pre/post sales Denis Hařovský), Sharp/NEC Display Solutions (sales & marketing manager Czech/Slovak Radek Pospíšil) a ViewSonic (sales manager B2B Czech, Slovak and Hungary Radek Švehla).
Nejzajímavější technologické trendy a inovace v oblasti digital signage
Podle Miroslava Máchy ze společnosti Hisense patří mezi ty nejzajímavější z nich interaktivní displeje (dotykové obrazovky, gesta a technologie pro rozpoznávání pohybu umožňují uživatelům přímo komunikovat s obsahem – například v obchodech mohou zákazníci interaktivně procházet katalogy produktů), rozšířená realita (AR technologie umožňuje vytvářet interaktivní zážitky, kde mohou uživatelé vidět digitální objekty v reálném prostředí; tento trend je populární v maloobchodě, turistice nebo na výstavách), transparentní displeje (umožňují zobrazovat obsah na průhledném povrchu, což otevírá nové možnosti pro design interiérů a výloh; tyto displeje jsou atraktivní například v obchodech, kde mohou prezentovat produkty za sklem a současně promítat digitální obsah na povrch skla), víceobrazovkové a synchronizované displeje (synchronizace obsahu na více obrazovkách, včetně tzv. videostěn, umožňuje vytvářet působivé vizuální efekty a interaktivní prezentace. Tato technologie se často využívá na veletrzích, v muzeích a na veřejných akcích), programovatelný obsah v reálném čase (umožňuje dynamicky měnit obsah na základě externích dat, jako je počasí, dopravní situace nebo aktuální události, a zobrazovat tak relevantní a aktuální informace, které přitahují větší pozornost diváků).
Podle reprezentanta značky LG je jednoznačným trendem zvětšování zobrazovacích ploch, větší interakce se zákazníkem a nastupující 3D obsah, který lze vytvořit pomocí velkoplošných LED rohových obrazovek zalomených o 90 stupňů. Dále jde o ohebné a transparentní OLED displeje a LED obrazovky s pohyblivými moduly (Kinetic LED), které umocňují vnímání reklamního obsahu.
Samsung nabízí hned několik kategorií signage produktů. Začnít můžeme segmentem LCD displejů, konkrétně nejprodávanějšími řadami QBC/QMC/QHC: „Vyzdvihnout musím velmi tenké provedení panelů, které dokážou nerušeně zapadnout do moderní prodejny nebo zasedací místnosti. Přispívá k tomu tloušťka 28,5 mm a symetrické rámečky okolo displeje, které mohou mít různou barvu. Další zajímavostí je smart kalibrace pomocí mobilního telefonu a funkce Smartview+, která bez jakéhokoliv externího adaptéru dovolí bezdrátově připojit zařízení se systémem Windows, Mac OS, Android i iOS. Podporovány jsou až čtyři simultánní přenosy najednou,“ uvedl Hařovský a dodal: „V kategorii LED signage považuji za největší trend All-in-One MicroLED obrazovky The Wall, které jako jediný výrobce vyrábíme v EU, konkrétně v továrně v Galantě na Slovensku. Tyto LED obrazovky dostupné ve variantách 110", 146" (MicroLED) a 130" (SMD) jsou jednoduché na instalaci, která se dá zvládnout do tří hodin. Již nyní máme v České republice a na Slovensku několik pěkných instalací.“
ViewSonic na tomto místě zmínil své nové „industrial displeje“, které oslovují celou řadu zákazníků, ať již jde o maloobchod, komerční aplikace, průmysl či zdravotnictví. „Mezi klíčové vlastnosti patří krytí IP64, provoz od –30 do 85 °C a 24/7, odolnost proti nárazu a nastavení jasu podle okolního světla. Naše ‚industrial dispeje' mají využití v celé řadě kioskových systémů jako check-in (hotely, nemocnice, restaurace), digital signage (reklama), visitor guide (autobusová nebo vlaková zastávka, nákupní nebo komerční centra) a self-checkout (POS),“ vyjmenoval Radek Švehla.
Vladimír Dzuriček z BenQ dodal, že i v oblasti digital signage se stále více využívají projektory: „BenQ má v nabídce modely speciálně určené pro takovéto nasazení schopné pracovat v režimu 24/7, v libovolném nákladu, s variabilní projekční vzdáleností i vysokou svítivostí. Zpravidla využívají laserový zdroj světla. Nejčastěji se využívají u tzv. immersive (pohlcujících) projektů, kde se uplatní více projektorů, které společně vytvářejí jeden větší obraz schopný doručit ohromující a pohlcující zážitek.“
Nástup technologií s (takřka nulovou) spotřebou
„Mezi trendy v signage technologiích bych určitě zařadil full color e-paper panely s nulovou spotřebou energie, kde se rozrůstá nabídka velikostí i barev. Tím se rozevírá ohromná možnost nasazení i do míst a situací, kde bychom dříve zákazníky nebyli schopni uspokojit,“ uvedl Leoš Lemberk z Philips PPDS. „Dále pak u našich zákazníků evidujeme rostoucí nároky na kvalitu obsahu, a tím i širší možnosti našeho softwaru Artemis OnePro, který stále inovujeme a přidáváme dle požadavků partnerů další moduly a vylepšení.“
Do kategorie e-paper displejů se již brzy chystá vstoupit také Samsung: „Brzy na našem trhu nabídneme i produkt s názvem ePaper Display, což je EPD panel s 55 tisíci barvami, 2K rozlišením, velikostí 32" a tloušťkou 18 mm. Spotřeba je okolo 0,0001 W a pouze v případě změny obsahu si vezme 2 W. Obsah do displeje bude možné poslat buď přes mobilní aplikaci, nebo náš nový VXT CMS,“ prozradil Denis Hařovský.
Důraz na otevřené platformy i monitoring v reálném čase
„Sharp/NEC chce být otevřeným dodavatelem signage řešení, aby zákazníky neomezoval v jejich požadavcích. Proto se zákazníkům snažíme nabídnout celou škálu řešení kombinací hardwarových i softwarových platforem. Aktuálně se v nabídce objevila i řada LFD série ‚ME 2', která doplňuje naše portfolio o platformu Android. Výčet platforem tak zahrnuje Intel/Microsoft v provedení SDM, Raspberry Pi4 v interním i v externím provedení a završí ho zmíněná novinka na platformě Android. Posuďte sami, kolik výrobců může nabídnout hned tři hardwarové platformy? Kromě toho rozvíjíme a podporujeme signage software od 31 poskytovatelů včetně aplikace NEC Media Player,“ uvedl Radek Pospíšil. „Zákazníci si častou řeknou, že jim nevyhovuje aplikační řešení a rádi by vyměnili pouze signage aplikaci, ale hardware si ponechali. Naše široká nabídka jim to na rozdíl od konkurence umožní,“ shrnul Pospíšil.
Z pohledu Panasonicu se také rýsuje několik klíčových trendů. Jde např. o SoC systémy, které umožňují rychlé a jednoduché zprovoznění signage platformy. Zákazníkovi tak v podstatě stačí nainstalovat signage aplikaci podle svého výběru a připojit ji ke svému redakčnímu/obsahovému systému (CMS). „V případě složitějších instalací zákazníků doporučujeme sáhnout po zásuvných SDM modulech Intel, které nabízejí větší výpočetní výkon. Takto lze zvýšit celkový výkon signage řešení díky procesorům až Core i7. Využít lze také jednu z desek AVoIP pro centralizované dodávky,“ uvedla Hana Grůzová a dodala, že pro instalace, kde je řízení a monitorování v reálném čase kriticky důležité, nabízí Panasonic rozsáhlé protokoly poskytující nástroje pro okamžitou zpětnou vazbu o provozním stavu instalací. Certifikovaní partneři společnosti tyto protokoly hladce integrují do svých řešení a zajistí spolehlivý provoz 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
„Jednou z novinek, která je pro Samsung velmi důležitá, je systém VXT CMS představený na začátku roku. Jde o cloudový systém, jehož pomocí můžeme z jednoho místa řídit obsah i nastavení všech našich displejů. Musím zmínit, že VXT CMS má – jako jeden z mála – bezpečnostní certifikát ISO/IEC 27001:2022 & 27701:2019 Certification,“ přidal zajímavou informaci Hařovský.
Flexibilní a skládací panely a displeje v různých formátech, tvarech a velikostech
„Společnost ViewSonic tyto oblasti svou nabídkou pokrývá a troufnu si tvrdit, že jsme vždy mezi prvními výrobci, kteří takovéto novinky představí. Primárně vnímáme zvyšující se poptávku u ‚foldable' panelů. Aktuálně jsme oznámili novou generaci těchto panelů s povrchovou úpravou GOB skrytím IP54 a odolností proti kolizím, prachu a vlhkosti. Jde tedy o ideální volbu pro veřejné prostory. Technologii GOB nabízíme také u flexibilních panelů v různých tvarech a velikostech,“ pochlubil se Švehla.
Představitel LG potvrdil, že kromě klasických LCD displejů se stále častěji objevují transparentní, flexibilní (ohýbatelné) OLED displeje nebo skládané videostěny: „Ovšem videostěny z LCD panelů začínají nahrazovat LED obrazovky, které jsou mnohem flexibilnější a kreativnější. Lze z nich skládat standardní i atypické formáty a velikosti, mohou být zalomené o 90 stupňů do rohu bez ztráty obrazu, mohou být zakřivené, průhledné, a to jak venkovní, tak interiérové.“
Rostoucí zájem o LED technologii zmínil i Lemberk z Philipsu a dodal, že „hlavně v marketingu se již setkáváme s potřebou kopírovat rohy nebo oblouky. Hovoříme o indoor i outdoor řešeních použitelných pro reklamní účely, ale i sportovní prostředí a jiná místa, kde je požadované nebo potřebné intenzivní světelné zvýraznění. V kategorii indoor LED nabízíme různě dimenzované stěny pro marketingové účely i all-in-one stěny s velikostí od 100" se širokými možnostmi použití. Někdy narážíme na obavy integrátorů ze složitosti instalace, zprovoznění a nastavení, ale i tady se snažíme docílit co nejvyšší jednoduchosti a zároveň přesnosti“.
Mácha uvedl, že Hisense má v oblasti LED displejů takřka neomezené možnosti. Panely lze různě přizpůsobovat z hlediska tvaru či velikosti. Zmínil také, že ve speciálních případech lze modifikovat i samotné základní panely.
V podobném duchu hovořil také Hařovský ze Samsungu: „Flexibilitu ve velikosti nám nabízejí LED produkty umožňující pomocí kabinetů vytvořit obrazovku libovolné úhlopříčky.“
„V případě direct view LED jsme schopni zákazníkům nabídnout skutečně unikátní řešení, která mohou reagovat na určité tvary, případně design prostor, kde jsou umístěny,“ dodal Pospíšil ze Sharpu a doplnil, že velmi užitečná je možnost kombinovat různé hardwarové prostředky a platformy. Od projekce přes tzv. e-paper až po klasické LFD a dvLED panely: „Vhodně zvolená kombinace řešení dokáže zajistit očekávaný výsledek a mnohdy přidá i tzv. wow efekt.“
Nástup umělé inteligence v digital signage
Příklady možných využití umělé inteligence v oblasti digital signage nám poskytl Miroslav Mácha z Hisense. Jde např. o personalizaci a optimalizaci obsahu (AI může analyzovat různá data včetně demografických údajů a chování uživatelů v reálném čase, například pomocí kamer nebo senzorů, a díky přizpůsobení obsahu zvyšovat účinnost reklamy a zlepšovat uživatelskou zkušenost); analýzu zákaznického chování (AI může monitorovat, jak dlouho lidé věnují pozornost konkrétnímu obsahu, jak reagují na různé typy reklam nebo jak se pohybují v prostoru kolem obrazovky), chatboty a hlasové asistenty (ti pak pomáhají při interakci s uživateli); rozpoznávání emocí (na základě analýzy výrazu obličeje a řeči těla může AI odhadnout, zda je divák zaujatý, znuděný nebo třeba zmatený, a podle toho přizpůsobit zobrazovaný obsah); generování obsahu (AI může například individuálně vytvářet a upravovat reklamní texty, grafiku nebo videa podle předem definovaných parametrů) nebo detekci anomálií a údržbu (využívá se pro prediktivní údržbu signage systémů).
Ani Radek Švehla nepochybuje o tom, že umělá inteligence hraje v oblasti digital signage stále větší roli: Dodal však, že vedle již zmíněných možností AI nachází využití také v oblasti meetingů či porad: „Řešení TeamOne vytváří ideální pracovní prostředí díky integraci hardwaru, softwaru a služeb do pokročilého systému pro snadnou a inkluzivní spolupráci. TeamOne poskytuje AI funkce, jako jsou souhrny poznámek nebo převod digitálního rukopisu. Takto lze během několika sekund převést například ručně psaný vývojový diagram na editovatelný digitální objekt. To zjednodušuje proces úprav a snižuje potřebu manuálně upravovat tvary a text.“
Pozadu v tomto ohledu nezůstává ani Samsung. „Zmínit mohu implementaci AI do našeho VXT CMS, případně hotelových systémů. VXT CMS dokáže pomocí AI například kontrolovat nahrávání nevhodného obsahu a upozornit o tom správce organizace, aby nedošlo k publikování na stovky obrazovek. Na druhé straně dokáže náš hotelový systém Lynk Cloud analyzovat chování uživatele v prostředí televize a na základě jeho věku, pohlaví, národnosti či typu pobytu zobrazit relevantní nabídku,“ uvedl Hařovský.
„Z mého pohledu jde spíše o vhodné aplikační řešení s potřebnými hardwarovými doplňky a přidanou interaktivitou pro personalizaci reklamy. Vhodně zvolená kombinace doplňkových rozhraní, jako jsou kamery, mikrofony či AI algoritmy atd., přinese daleko cílenější efekt reklamy či prezentace, který může být jednoduše opakován. Náš software dokáže doplnit informace o délku očního kontaktu, dynamicky změnit obsah, a finálně tak zajistit i adekvátní údaje pro tvůrce obsahu, zda se opravdu podařilo oslovit cílovou skupinu nebo jak úspěšná kampaň byla,“ poznamenal Pospíšil.
Digital signage a internet věcí
„Konektivitu, propojitelnost i šíři možných nasazení v IoT u našich produktů rozvíjíme již mnoho let. Jde dokonce o velice často vyžadovanou funkčnost. Uplatnění se nachází nejen v marketingu, ale například i u průmyslových procesů nebo při reportování do zákaznických CMS systémů. Zde nám pomáhá náš systém Artemis, který není jen obsahový správce, ale i nástroj pro správu dalších zařízení a jejich propojení. Takto lze např. v kombinaci s pohybovými čidly automatizovat obsah na signage panelu a tím spojené světelné značení nebo zaměřit laserový paprsek na daný produkt. Použití je takřka neomezené,“ poznamenal Lemberk.
„Ruku v ruce s požadavky zadavatele digital signage lze doplnit celou řadu funkcí a interakcí od základních možností, jako je přiblížení auditoria k určitému místu, kde se spustí prezentace, což se využívá například při interaktivních prohlídkách, v muzeích a na vernisážích atd., až po interaktivní výklady, kdy se po uchopení konkrétního předmětu spustí odpovídající prezentace,“ uvedl Radek Pospíšil a pokračoval: „Další funkce mohou souviset s prostředím – vestavěná čidla mohou reagovat na zvýšenou teplotu, zjistit počet prachových částic v místnosti, a zajistit tak adekvátní ionizaci a zvýšený průtok vzduchu, což zlepší pozornost a vnímání auditoria společně s hygienickými podmínkami. S trochou nadsázky lze říci, že limitem možností je pouze naše představivost.“
„Hisense B2B Commercial displays má v portfoliu mimo jiného i řešení tzv. All-In-One, velkoformátové dotykové stroje, které jsou certifikované pro integraci pracovních nástrojů Google Android. S tímto produktem jsou možnosti napojení na jiná zařízení, ať už v domácnosti, firmě, či vzdělávání, velmi široké. Internet věcí a beacons (malá zařízení vysílající signály) jsou stále více integrovány do digital signage, což umožňuje sledování pohybu osob, personalizaci obsahu a lepší zapojení uživatelů na základě jejich lokalizace a chování,“ vysvětlil za Hisense Mácha.
Samsung do této kategorie vstoupil letos na jaře s produktem SmartThings Pro for Business, který přináší automatizaci firemních B2B řešení. „Lze tak například nastavit osvětlení, klimatizaci, zastínění, případně vytvořit automatické scénáře, které tyto úkony provedou samy,“ nastínil Hařovský.
Švehla z ViewSonicu se pro zjednodušení rozhodl zůstat u tématu jednacích místností a šetření energiemi s cílem optimalizace pracovních podmínek pomocí inteligentního senzoru a technologie PIR: „Naše zařízení umí monitorovat teplotu, vlhkost a kvalitu vzduchu a efektivně řídit podmínky na pracovišti. IoT se však využívá např. i v řídicích či dohledových centrech nebo v kioscích ve výrobních podnicích.“
Jak se na řešeních pro digital signage projevuje důraz na ekologii a udržitelnost
„LG dbá na udržitelnost a ekologii u všech svých produktů, oblast digital signage nevyjímaje. Vyvíjíme a využíváme technologie pro snižování spotřeby obrazovek, maximální efektivitu například pomocí M+ technologie. LG v nejvyšší možné míře využívá i recyklované materiály pro výrobu, certifikuje obrazovky dle certifikace EnergyStar, FCC EMC, EPEAT norem atd. U celého procesu výroby obrazovek se také klade velký důraz na minimalizaci uhlíkové stopy,“ uvedl produktový manažer LG.
„Určitě je dobré zmínit, že i do našich produktů promlouvá ekologie. U poptávek se již běžně setkáváme s požadavkem na ‚eko design' balení a celkové smýšlení, tzn. komplexní pohled na panel, ve kterém jsou použity ze 100% recyklované a recyklovatelné materiály. S tím souvisí i důraz na spotřebu elektrické energie. Máme řadu panelů QE-line, která toto splňuje a má EPEAT Climate+ certificate,“ přiblížil přístup PPDS Lemberk.
Radek Švehla zdůraznil, že ekologie a udržitelnost jsou pro ViewSonic klíčové priority: „Naše produkty jsou navrženy s ohledem na minimalizaci energetické náročnosti, což se projevuje například využíváním energeticky úsporných technologií LED podsvícení nebo automatickým řízením jasu v závislosti na okolních podmínkách. Kromě toho se zaměřujeme na snižování uhlíkové stopy našich výrobních procesů a používáme recyklovatelné materiály tam, kde je to možné. Naše obaly jsou navrženy tak, aby minimalizovaly množství odpadu a současně chránily produkty při přepravě. Veškeré naše aktivity směřují k tomu, abychom přispěli k udržitelnému rozvoji a snížili dopad na životní prostředí.“
Na principy související s ekologií a udržitelností samozřejmě dbá i Samsung. Podle Hařovského za vše hovoří např. fakt, že panely řady QM50C získaly jako vůbec první signage displeje na světě certifikaci „Carbon Footprint “ od TÜV Rheinland.
„Sharp/NEC jako výrobce obecně vždy patřil a patří k dodavatelům s jedním z nejnižších příkonů pro danou kategorii výrobků (projektory, LFD, dvLED a desktop displeje atd.). Málo zákazníků si uvědomuje, že až 80 % pomyslné stopy CO2 je tvořeno samotným provozem zařízení a pouze 20 % činí jeho výroba. Z toho vyplývá, že samotný příkon zařízení je pro celkovou ekologičnost klíčový,“ uvedl Pospíšil. „Sekundárním efektem úspornosti našich zařízení je významně nižší účet za spotřebovanou elektrickou energii. Těchto významných úspor lze dosáhnout díky technologiím a funkcím, kterými jsou naše výrobky vybaveny.“
„Významnou měrou se na udržitelnosti našich výrobků podílejí také zvolené materiály, jak samotného výrobku, tak jeho balení. Naše LFD produkty jsme aktuálně schopni recyklovat z 97,4 % a jejich obal pak ze 100 %. Naše obecné vize jsou, že jako výrobce snížíme emise CO2 při výrobě do roku 2030 o 40 %, do roku 2035 pak o 60 % a do roku 2050 bude naše výroba emisně zcela neutrální. Spojení s námi je tak pro potencionální zákazníky závazkem udržitelnosti a ekologického přístupu ke zdrojům,“ dodal Pospíšil.
„Společnost Panasonic založila dlouhodobou ekologickou iniciativu GREEN IMPACT, jejímž cílem je usnadnit uhlíkově neutrální budoucnost. V květnu 2021 se dokonce zavázala dosáhnout do roku 2030 čistých nulových emisí CO2 napříč obchodními aktivitami všech provozních společností skupiny. Tento závazek se vztahuje na přímé emise z podnikatelské činnosti i nepřímé emise, jako jsou náklady na veřejné služby. Jejich cílem je dosáhnout do roku 2050 čistých nulových emisí CO2,“ poznamenala Grůzová.
Hisense jako globální značka v oblasti spotřební elektroniky a domácích spotřebičů věnuje ekologii a udržitelnosti ve svých produktech a provozních postupech stále větší pozornost. „Tento důraz se projevuje v několika klíčových oblastech, mezi něž patří energetická účinnost, použití ekologických materiálů a recyklace, snižování odpadu, ekologické obaly nebo inovace pro udržitelnost. Produkty Hisense samozřejmě často splňují přísné mezinárodní ekologické standardy a získávají certifikace, jako jsou Energy Star nebo RoHS, které potvrzují jejich nízký dopad na životní prostředí,“ uzavřel commercial displays manager Hisense Miroslav Mácha.