Digital signage současnosti a budoucnosti
Abychom vám přinesli co možná nejlepší a nejaktuálnější informace, oslovili jsme profesionály z pěti globálních společností, které se oblastí digital signage na českém a slovenském trhu dlouhodobě zabývají. Těšit se můžete na informace od zástupců společností BenQ (produktový manažer Vladimír Dzuriček), Epson Europe CZ & SK (business account manager – VP Michael Vlček), LG Electronics (senior KAM ID – team leader Martin Kocur), Philips Professional Display Solutions – PPDS (sales manager CZ&SK Leoš Lemberk) a Sharp/NEC Display Solutions (sales & marketing manager Czech/Slovak Radek Pospíšil).
Nejzajímavější inovace v oblasti hardwaru, softwaru a služeb
Leoš Lemberk ze společnosti Philips Professional Display Solutions (PPDS) téma otevřel zmínkou o novince, která byla poprvé představena na veletrhu ISE 2023 v Barceloně: „Z pohledu PPDS je na prvním místě určitě nová technologie nazvaná barevný E-Paper. Je to zařízení, které nepotřebuje pro zobrazování informací žádné napájení, ale v případě připojení nebo vložení baterií může komunikovat se softwarem, updatovat obsah, jak jsme již zvyklí. Na rozdíl od starší technologie e-ink, využívané např. ve čtečkách elektronických knih, tento panel při 25" velikosti zobrazí 60 tisíc barev. Díky tomu se otevírají nové možnosti digital signage v oblastech, kde dříve zobrazovače nebylo reálné nasadit. Příkladem mohou být místa, do kterých není zavedena síť, a dále retaily a jejich regálové systémy, vývěsky u vchodů, čekárny, WC atd. Za tento inovativní produkt jsme dostali řadu ocenění včetně ISE Awards 23.“
Fakt, že se v oblasti digital signage objevují zajímavé inovace, které mohou pomoci prodejcům zvýšit svou konkurenceschopnost, zaujmout své zákazníky nevšední prezentací produktů a nabídnout jim lepší zážitek, potvrdil Michael Vlček z Epsonu, který dodal, že pro vytváření poutavých vizuálních zážitků v různých prostředích jsou ideální projektory. Tyto projektory nabízejí vysokou svítivost, širokou škálu možností umístění a pokročilé funkce, které zvyšují flexibilitu a spolehlivost. S projektory lze promítat obraz na stěny, podlahy, stropy, výlohy, nebo dokonce na zakřivené povrchy. „Rád bych zmínil ultrakrátký laserový projektor EB-810, který dokáže ze vzdálenosti 32 centimetrů od projekční plochy nasvítit obraz o velikosti 160". Další novinkou v oblasti projektorů pro digital signage je cenově dostupný laserový projektor EB-L265F se snadnou a flexibilní instalací. Lze jej nainstalovat na podlahu, stěnu nebo strop (také na osvětlovací lištu). Přehrávaný obsah lze řídit a vytvářet pomocí mobilní aplikace Epson Creative Projection, která je dostupná zdarma,“ přiblížil nabídku Epsonu Vlček.
Od technologií v oblasti digital signage se obecně očekává, že navzdory vysokému informačnímu šumu dokáže posloužit jako jasný marketingový a komunikační kanál. Signage v současnosti čelí trendu, kdy je cílovou skupinu čím dál těžší zaujmout, a proto je to výzva pro marketéry i dodavatele řešení,“ uvedl Martin Kocur z LG.
Jednoduché a univerzální provedení vše usnadní
„Rád bych upozornil na jednoduchá krabicová řešení, v podstatě jde o ‚all-in-box'. V případě BenQ jde například o produkt Signage Xsign a zákazník jeho pořízením získá nejen hardware, ale i software pro tvorbu a správu obsahu. Software si kromě jednoduché tvorby a bezplatného sdílení obsahu v lokální síti poradí také s časovými harmonogramy, díky kterým umožňuje automatizovat přehrávání různého obsahu při různých příležitostech,“ přispěl se svým názorem Vladimír Dzuriček z BenQ.
Na další zajímavý trend upozornil Radek Pospíšil ze společnosti Sharp/NEC Display Solutions: „Zákazníkům přinášíme komplexní řešení spočívající v doplnění nabídky Raspberry Pi4 ve variantě BOX, tedy externí krabičce, kterou lze připojit k jakémukoliv displeji/LFD. V praxi to znamená, že zákazník, který hodlá inovovat své stávající řešení na jinou platformu přehrávače, může tuto výměnu učinit bez nutnosti výměny stávajících displejů/LFD. Toto řešení nabízí daleko větší flexibilitu a svobodu v rozhodování oproti naší konkurenci, kde je signage řešení většinou nutně spojeno i s hardwarem. Při přechodu na jinou platformu tak logicky ušetříme uživatelům nemalé prostředky. Navíc umožňujeme využití stejné platformy i pro projektory nebo dvLED stěny, což nebylo bez této externí verze RPi4 tak snadné. Zákazník tak bude pracovat s hardwarem, který důvěrně zná.“
Kocur poukázal na skutečnost, že velmi zajímavý vývoj se v současnosti odehrává také v oblasti LED technologií. „Je vzrušující sledovat, jak tyto nové technologie pronikají do běžné praxe, a to jak do kanceláří, tak i do domácností. V komerčním využití se tak můžeme setkat s ‚LEDkou', po které lze chodit nebo kterou je možné umístit do výlohy místo vysokosvítivého displeje, čímž lidově řečeno trumfnete sousední obchod, a to hlavně protože takový LED displej může být libovolně veliký. Za povšimnutí určitě stojí i varianty miniLED či microLED displejů, jež posunou vizuální zážitek na novou úroveň. Krásným příkladem je náš prémiový produkt LG Magnit, kde se vzdálenost bodů zmenšila na 0,78 mm a na zpracování obrazu se využívá procesor Alpha9 známý z našich OLED TV. Barevný kontrast, hloubka a dynamika je u LG Magnit a LG LED Bloc opravdu dechberoucí. Není proto neočekávané, že se v našem portfoliu objevily i produkty, které jsou alternativou k profesionálním kinoprojektorům. Nerad bych také zapomněl na oblast firemních aplikací, kde se tato progresivní technologie již také prosazuje, a to hlavně proto, že dokáže uspokojit náročné požadavky zákazníků, kteří chtějí větší jednolitou zobrazovací plochu. LED technologie tak rozhodně promluvila i do segmentu nástěnných displejů.“
Hardware a software je nerozlučnou dvojicí
Jak uvedl Pospíšil, s efektivním využíváním hardwaru je samozřejmě úzce spojen také software: „V Sharp/NEC neustále rozvíjíme také oblast softwaru a aplikací, ve které se spojujeme s dalšími renomovanými výrobci signage aplikací. Namátkou jmenujme BrightSign, ale jde i o mnoho jiných. Díky technologickým partnerům si může být zákazník jistý, že signage aplikace budou kompatibilní s naším hardwarem. Je tedy pouze na zákazníkovi vybrat si tu správnou aplikaci, která bude vyhovovat jeho potřebám.“
V podobném duchu se vyjádřil také zástupce společnosti LG: „Velmi příjemnou vlastností profi displejů je taktéž široká kompatibilita se softwarem. V případě panelů LG jde o řešení SuperSignCMS, jehož prostřednictvím jsou přístroje snadno ovladatelné a programovatelné z jednoho místa.“
Důraz na interaktivitu rychle roste
Interaktivní řešení jsou stále žádanější, protože umožňují uživatelům nejen získávat informace, ale také se zapojovat do dialogu, spolupráce nebo hry. V tuzemsku zájem o tyto technologie podle Vlčka roste: „Projektor EV-110 umožňuje díky funkci GPI připojení pohybového senzoru, který dynamicky spouští a mění obsah na základě aktivity potenciálních zákazníků. Tento kompaktní laserový projektor lze snadno instalovat a napájet z lišt určených pro osvětlení. Díky elegantnímu tvaru a instalaci mezi světla je projektor pro zákazníky takřka neviditelný.“
Možnosti interaktivních technologií detailněji rozebral Pospíšil: „Díky interaktivním technologiím jsme schopni potenciální zákazníky, které se snažíme oslovit, podstatně více vtáhnout do děje, a zapojit tím jejich představivost. Zmíněné vtažení do děje zaručuje podstatně větší efekt přínosu samotného řešení pro jejich tvůrce nebo poskytovatele než pouhé pasivní sledování videa nebo obrázků. Samozřejmě že nejsme limitování pouze interaktivitou, která je přímo propojena s našimi dotykovými displeji. Nabídnout je možné obrovskou škálu řešení, která propojují různé senzory a čidla s interaktivní prezentací. V tomto ohledu je jediným limitem cena řešení. Směle ale mohu říci, že i cenově dostupné signage řešení dokáže být vtipné a efektivní.“
Pospíšil doplnil, že skvělý signage se nutně neomezuje pouze na oční kontakt a zážitek z pasivního sledování. Lze zapojit rovněž i další smysly jako hmat a čich. Teprve poté přichází pravý zážitek s očekávaným „wow efektem“. Jde o samotnou disciplínu, ve které je dobré spolupracovat s profesionály.
Uplatnění můžeme najít celou řadu
Oblast interaktivních zařízení se tedy nepochybně rozvíjí velmi dynamicky a poskytuje prostor pro nejrůznější způsoby využití uživatelsky přizpůsobitelnými řešeními pro kiosky počínaje a systémy interaktivní výuky pro vzdělávací segment konče. Poptávku po takových systémech, resp. řešeních registrují i v LG a snaží se na ni adekvátně odpovědět: „Mezi našimi produkty naleznete standardní dotykové monitory různých velikostí, a to včetně těch extrémních jako např. 98". U těchto displejů nabízíme také software Air Class, který umožňuje spolupráci ve skupině. Unikátní jsou v portfoliu LG monitory z rodiny OneQuick (works a flex) určené k všestrannému využití. Základem je all-in-one zařízení, které v sobě sdružuje dotykový monitor, PC a videokonfereční jednotku (kameru a mikrofonové pole). Monitor, resp. zabudované PC běží na Windows se zjednodušeným uživatelským rozhraním. Produkt má tedy velmi široké využití v oblasti interaktivní spolupráce na dálku,“ uvedl Kocur.
Stále větší poptávka pak podle Leoše Lemberka přichází také od firemních zákazníků: „Firmy začínají vyhledávat interaktivní panely primárně s funkcí whiteboardu, aby mohly lépe a efektivněji pracovat s dokumenty a podklady na firemních poradách a videokonferencích. A právě po covidu je rostoucí trend komunikace přes videokonference, Teams, Meet a další ve spojení s interaktivitou a kooperací při prezentaci nebo videohovoru. B2B zákazníci ocení přístroje s kapacitním dotykem, skleněným designem a softwarovou výbavou (Android nebo Windows) v základu.“
Lemberk dále pro ilustraci dodal, že PPDS nyní pracuje na několika projektech kombinujících signage řešení se softwarem ArtemisOne pro použití jako požární směrovače: „Využívá se propojení na požární systémy budov, kde mohou displeje hrát velkou roli v krizových situacích a být nápomocny nejen jako reklama, ale i jako bezpečnostní prvek marketů, hotelů nebo třeba škol a jakýchkoli dalších míst, kde se zdržují lidé.“ Zajímavá příležitost se podle Lemberka začíná profilovat také v kancelářích a průmyslových podnicích, kde zaměstnavatelé potřebují informovat zaměstnance např. o bezpečnosti práce (BOZP) nebo jiných personálních novinkách.
Zástupce společnosti Epson věří, že se bude oblast digital signage rozšiřovat směrem k digitalizaci výloh a takzvaným immersive projekcím, projekcím na stěny, podlahu i strop, které vtáhnou zákazníky do děje. Zde se pak otvírá prostor pro inovativní instalace, které budou kombinovat projekci spolu s interaktivním obsahem zaměřeným na konkrétního zákazníka.
Školství a další nové oblasti
V současné době se navíc začínají digital signage technologie prosazovat i v oblastech, kde byly doposud vidět pouze okrajově, podle Kocura z LG jde například o zdravotnictví, klinickou péči, ale třeba i herní průmysl.
Podle Lemberka bychom neměli zapomínat na školství, a to od nejnižších stupňů (školek) až po univerzitní učebny. Tady je poptávka značná, a o čím vyšší stupeň školství jde, tím vyšší jsou zde požadavky na další funkce a techniku: „Hodně mě zaujalo nasazení dotykového panelu v jedné školce. V kombinaci s kamerou a potřebným softwarem zde totiž umožňuje rodičům živě sledovatprůběh dopolední zábavy nebo spaní jejich ratolestí. To lze samozřejmě využít i k občasné interaktivitě a vazbě dětí na rodiče. Takové použití by mne popravdě snad ani nenapadlo, ale dobře ilustruje široké možnosti dotykových obrazovek s Androidem. Děti se tak občas dostávají dokonce do role vyučujícího, kdy paním učitelkám vypomáhají s obsluhou moderní techniky.“ 😊
Budoucnost téměř ve stylu „sci-fi“
„Na dnešním trhu vidím šanci pro návrat atypických řešení, která zde už byla i dříve, ale kvůli vysokým cenám se neujala. Příkladem mohou být nejrůznější externí řešení, totemová LCD, ultraširoké úhly nebo třeba atypické tvary. Při nastavení rozumných cen a dnešní jednodušší správě by již mohl být druhý pokus snad úspěšnější,“ uvedl produktový manažer BenQ, který současně dodal, že prostor vidí také ve snižování spotřeby u cenově dostupných řešení.
Podle Kocura z LG tkví budoucnost v poskytování ucelených efektivních řešení, ale i v řešeních tzv. šitých na míru dané situaci. „Základním kamenem jsou především technologie kvalitních zobrazovačů, např. s atypickými vlastnostmi typu ohebných displejů OLED, tvarovatelných LED stěn či interaktivních LED stěn a monitorů.“
Rostoucí poptávku po zajímavých tvarech a rozměrech (stretch, kulatých či hranatých panelech) potvrdil také Lemberk z PPDS, který zároveň dodal, že ve firmě očekávají růst v retailu, kde byl vývoj zastaven zmíněným covidem. Zde je určitě dost prostoru pro samoobslužné kiosky, směrovače, cenovky nebo e-paper zařízení.
Do diskuze o potenciálním vývoji do budoucna přispěl také Pospíšil: „Již v předchozí odpovědi jsem naznačil, že skvělý signage se nutně neomezuje pouze na oční kontakt a zážitek z pasivního sledování. Lze zapojit i další smysly jako hmat a čich. Teprve poté přichází pravý zážitek s očekávaným ‚wow efektem'. Jde o samotnou disciplínu, ve které je dobré spolupracovat s profesionály.“
Ještě o něco dále se na závěr podíval Michael Vlček: „Stále častěji se budeme setkávat také s digital signage technologiemi využívajících možností virtuální a rozšířené reality, kterou v portfoliu Epsonu reprezentují brýle Moverio.“