DHL CzechTrade: Oživení českého exportu
Exportní výzkum DHL CzechTrade dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.
Výsledky 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade naznačují, že oblast českého exportu zažívá po útlumu v loňském roce opětovné oživení. Celkem čtyřicet procent respondentů odpovědělo, že se jejich firmě exportní objem podařilo oproti roku minulému zvýšit. U dalších pětatřiceti procent nedošlo k žádné změně. Pouhá čtvrtina firem pak odpověděla, že jejich exportní objem zaznamenal pokles. Optimistické jsou rovněž vize budoucího hospodaření. Téměř polovina všech oslovených očekává nárůst exportního objemu v následujících dvanácti měsících. „Vývoj indexu exportního sebevědomí naznačuje, že se českým firmám opět začíná dařit. Podobné tendence registrujeme také u našich klientů,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express. Výzkum také zjistil, že majorita českých exportérů se domnívá, že hospodářská krize se již chýlí ke konci. „Jen 31% respondentů se domnívá, že krize potrvá déle než rok a pětina exportérů se dokonce domnívá, že krize již je zcela za námi“, dodává Drnec.
Z geografického pohledu zůstává pro české exportéry nejvýznamnější oblast států Evropské Unie. Další relativně významnou oblastí je Rusko a země bývalého Sovětského svazu. Podmínky pro export v ČR zůstávají přibližně stejné jako před rokem; myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Většina z nich se také domnívá, že k žádnému zásadnímu zlepšení či zhoršení podmínek v budoucím roce nedojde. „Letošní vlna Exportního výzkumu ukazuje, že hospodářská krize velmi ovlivnila zejména chování klientů. Zaregistrovali jsme také zvýšené tendence k úsporám nákladů. Na druhou stranu, mnoho exportérů označilo za pozitivní aspekty krize získání nových klientů a snížení nákladů na dodavatele,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.
Významnou pomoc českým exportérům nabízí agentura CzechTrade. „Bezmála čtyřicet procent respondentů využilo služeb našich zahraničních kanceláří. Nejvíce exportérů oceňuje naše aktivity v oblasti vyhledávání nových obchodních kontaktů, které patří ke klíčovým individuálním asistenčním službám pro české firmy v zahraničí,“ konstatuje Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade.