Data českých firem ohrožují hackeři i zaměstnanci

23. 9. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gopas)
Počítačová kriminalita stále zřetelněji ohrožuje české firmy, protože řada z nich nevěnuje dostatečnou pozornost bezpečnostním mechanismům. Vývoj je natolik rychlý, že společnosti nestačí reagovat a vznikají bezpečnostní trhliny. Hrozbu představují viry a červi, spyware i malware, ale bohužel také hackeři a často i vlastní zaměstanci.

České firmy jsou stále náchylnější vůči kyberútokům zvenčí. „Rozvoj počítačových technologií je natolik rychlý, že na něj podniky nestačí odpovídajícím tempem reagovat. V důsledku toho pak vznikají v bezpečnostních systémech trhliny, kterých lze snadno zneužít. Velkou hrozbu představují viry a červi, hned za nimi následuje spyware či malware. Mezi nejzranitelnější místa patří operační systémy. Firmám však způsobuje velké potíže také zneužívání přístupových kontrol a ohrožování databází. Problémem je dále to, že řada českých podniků systematicky nemapuje bezpečnostní hrozby a nejsou na ně připraveny,“ upozornil William Ischanoe z Počítačové školy Gopas.

Neškolený zaměstnanec je nebezpečný

Ač to nemusí být na první pohled patrné, velké riziko v souvislosti s počítačovou kriminalitou představují vlastní zaměstnanci firem. Jde zejména o neproškolený personál bez znalosti základních pravidel IT bezpečnosti. „Nezasvěcený pracovník nevědomky nainstaluje do firemního počítače cokoli jen proto, že je líný číst složitá ujednání nebo stresován přemýšlením o něčem, čemu nerozumí. Velmi rozšířeným rizikovým chováním je také práce s firemním počítačem v prostředí internetových kaváren s nezabezpečenou Wi-Fi sítí. To samé se týká i firemních tabletů nebo smartphonů, které jsou nyní velmi populárním terčem hackerů. Neproškolený zaměstnanec má zkrátka mnoho šancí na gól do vlastní branky,“ varoval Ischanoe z Gopasu.

Když zaměstnanci kradou data

S neúmyslným pochybením zaměstnance nebo rizikem hackerských útoků zvenčí české firmy více či méně počítají. Vnitřní hrozbu v podobě krádeže citlivých dat zaměstnanci si uvědomuje málokterá. Brigádníci, údržbáři, uklízečky nebo zaměstnanci ve zkušební době jsou z tohoto pohledu nejrizikovější. Zkopírovat firemní data, která jsou využitelná v konkurenčním boji, je technicky snadnější, než sofistikovaný hackerský útok. V Česku je navíc nízké povědomí o hodnotě duševního vlastnictví a mnozí zaměstnanci jeho zcizení nevnímají jako krádež. A řada firem ani nemá specifika k ochraně dat zanesená v pracovních smlouvách.

Štítky: 

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více