Customer experience je stěžejní už i pro B2B

7. 9. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Liferay)
Zákazníci uvyklí na svět online nakupování vědí, jak vypadá příjemný nákup spotřebního zboží a stále více jich očekává stejný servis i v B2B. Vnímání zákaznické zkušenosti (customer experience – CX) se v segmentu B2B v poslední době zásadně posunulo díky očekáváním z B2C nákupů.

Díky velkému množství možností a široké konkurenci je výběr dodavatele plně v rukou nakupujícího. Cesta „do košíku“ je komplexnější než kdy dříve, z větší části i díky kvalitnějšímu průzkumu trhu, kterým si zákazník chce utvořit představu před finálním rozhodnutím. Až 86 % nakupujících je ochotno zaplatit více a pokud je customer experience na velmi vysoké úrovni, jsou ochotni připlatit si v průměru 13 % za nadstandartní a luxusní prvky. Toto nákupní chování se objevuje i v segmentu B2B a z customer experience se tak stává důležitý prvek pro úspěch.

Níže představené statistiky nám mohou poskytnout lepší náhled na B2B customer experience v roce 2020 - od důležitosti samoobslužných nástrojů až po vliv ROI analýzy na zákazníkovo chování.

Jakou má CX hodnotu v B2B obchodech?

  1. Podle Temkin Group, společnosti s ročním ziskem miliardy dolarů, mohou firmy v průměru očekávat nárůst o dalších 700 milionů v příštích třech letech, pokud investují do vylepšení CX. (Qualtrics, 2018)
  2. Lídři v CX překonávají ostatní v indexu S&P 500 o téměř 80 %. Navíc je u jejich zákazníků až sedmkrát větší pravděpodobnost, že se ke společnosti vrátí, osmkrát pravděpodobněji vyzkouší další produkt a až patnáctinásobný je nárůst pravděpodobnosti pozitivního ohlasu. (Forrester, 2017)
  3. CX je velmi důležité až pro 86 % CMO z B2B segmentu, ale 57 % z nich hlásí nedostatečnou kvalitu v této oblasti. (Accenture, 2019)
  4. Konkrétně až 86 % kupujících je ochotno zaplatit více v případě skvělého CX. (PWC, 2018
  5. Do konce roku 2020 bude pro odlišení společností CX důležitější než cena a produkt. (Walker, 2020)

Komplexnost nákupu z pohledu nákupčího

  1. Minimálně 80 % B2B zákazníků nejen vyhledává, ale očekává stejný proces nákupu, jako v případě B2C. (Lumoa, 2019)
  2. Podle společnosti Gartner 77 % B2B zákazníků má pocit, že je nákup velmi komplikovaný a časově náročný, 90 % respondentů při nákupu nepostupuje přímou cestou, ale často se o jeden nebo více kroků vrací zpět. (Gartner, 2019)
  3. B2B nákupní cyklus se prodlužuje a získává na komplexnosti. 58 % kupujících uvedlo, že rozhodovací proces byl v uplynulém roce delší než v předchozím a jen 10 % uvedlo sníženou dobu rozhodování. (Demand Gen Report, 2019)
  4. 77 % B2B zákazníků před provedením nákupu provádí detailní ROI analýzu a 75 % používá více zdrojů informací pro průzkum a hodnocení. (Demand Gen Report, 2019)
  5. Více než polovina B2B zákazníků si během procesu nákupu prohlédne alespoň osm položek před uzavřením obchodu a 82 % si prohlédne alespoň pět položek od obchodníka před nákupem. (Forrester

Možnosti a zkušenosti s omnichannelem

  1. Ve své zprávě z roku 2020 společnost PWC uvádí, že počet společností investujících do omnichannelu vzrostl o 20 % na více než 80 %. (PWC, 2019)
  2. 46 % příchozích opustí webové stránky bez dostatečného obsahu, kdy jim není jasné, čím se firma zabývá. 37 % odejde kvůli špatnému designu a orientaci na webu. (Blue Corona, 2018)
  3. 80 % B2B zákazníků pracuje pomocí mobilního zařízení a více než 60 % uvedlo, že právě smartphone hrál hlavní roli v nedávném nákupu. (Boston Consulting Group, 2018
  4. 91 % B2B zákazníků provádí vyhledávání na mobilním zařízení. (Frost & Sullivan, 2020
  5. Více než 90 % nakupujících se hodlá vrátit k prodejci, pokud měl nadstandartní mobilní CX. (BCG, 2017)

Budoucnost B2B e-commerce

  1. Gartner předpokládá, že společnosti s personalizovanou CX předčí v prodejích konkurenci o 30 %. (Lumoa, 2019)
  2. Do roku 2025 72 % prodejců předpokládá většinu příjmu z e-commerce. (Digital Commerce360, 2019)
  3. Až 91 % zákazníků by využilo online znalostní databázi, pokud by byla dostupná a konfigurovaná pro jejich potřeby. (ZenDesk, 2019)
  4. Na pětibodové škále měli B2B zákazníci přidělili samoobslužnosti hodnotu 4,41 a znalostem prodejců 4,35. Na třetím místě je služba 24/7, která získala 4,21. (Digital Commerce 360, 2019)
  5. 26 % B2B online nákupčích si myslí, že množství online nákupů (v dolarech) v následujícím roce naroste. (Digital Commerce 360, 2019)

Využijte data v praxi

Jak tyto statistiky ukazují, B2B CX je na vzestupu a v nejbližší době nikam neodejde. Využijte tedy svoje B2B vztahy naplno a vytvořte jednoduchou a přístupnou obchodní platformu, připomínající B2C, ale mějte na paměti faktory, které udělají z vaší strategie jedinečnou. Inspirovat se můžete např. v e-booku 7 Best Practices for B2B E-Commerce Success.

Štítky: 

Podobné články

Do roku 2025 bude 80 % B2B prodeje probíhat v digitálních kanálech

29. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Brilo)
Společnost Gartner očekává, že do roku 2025 bude 80 % prodejních interakcí mezi dodavateli a kupujícími v oblasti B2B probíhat v digitálních kanálech. B2B organizace přejdou od prodeje probíhajícího na bázi zkušeností a intuice k prodeji založenému čistě na datech. Své prodejní procesy, aplikace, data a analytiku tak spojí do jednotné provozní praxe. Čtěte více

Alza.cz vylepšila podmínky vratek pro firemní zákazníky

2. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza)
Alza.cz na začátku nového roku vylepšila své služby pro firemní zákazníky. E-shop se rozhodl srovnat podmínky pro vrácení zboží během 14denní lhůty. Díky tomu mohou i firmy a podnikatelé vrátit nepoužité zboží do 14 dní bez udání důvodu a bez poplatků, stejně jako mají ze zákona tuto možnost koncoví zákazníci. Čtěte více

Digitalizace B2B je masový trend: 80 % firem inovuje e-shop a snaží se oslovit koncové zákazníky

27. 7. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: BOOTIQ )
Poptávka roste po konfigurátorech produktů, zjednodušení komunikace zákaznického centra i rozšíření možností marketingu. Změny se odehrávají rovněž mezi výrobci, dodavateli a obchodníky, kdy dochází k rozšiřování partnerských sítí a vzájemné integrace portálů a skladů. Ve výsledku to znamená zkrácení zákaznické cesty i rozšíření prodejních kanálů velkoobchodů. Čtěte více

Alza.cz rozvíjí program pro firemní zákazníky

22. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
E-shop Alza.cz prohlubuje spolupráci s firemními zákazníky a veřejným sektorem. Vedle širokého sortimentu nabízí např. asistenci vlastního obchodníka, řešení na míru, rychlé dodání a flexibilní možnosti financování. Novinkou mezi doplňkovými službami je instalace softwaru na místě i na dálku. Čtěte více