Co hledali uživatelé internetu nejvíc?
K největším skokanům letos patří Windows 7, které tak „odsunuly“ výrazy ze světa zábavy na další pozice. Tam se umístil stále oblíbenější Facebook následovaný letošní Česko-Slovenskou Superstar. V žebříčku nejvyhledávanějších slov se znova po roce na první pozici dostaly mp3 a další příčky potvrdily zájem Čechů o technologie (video, tv, YouTube). Na dalších příčkách se objevily hry (podobně jako loni), které přeskočily populární Facebook.
• Technologie: V českém „duchu doby“ 2009 vyhrává zájem o různorodé technologie pro komunikaci, sdílení, práci nebo zábavu: YouTube, Facebook, Windows 7, mapy, překladač, sms, Aukro, jak psát web nebo jak na počítač.
• Vynalézavost: Češi často hledají způsob, jak něco využít zdarma nebo za výhodnějších podmínek, což potvrzuje druhé nejhledanější slovo za rok 2009 – free nebo také jeden ze skokanů – sms zdarma.
• Film a video: Češi jsou věrní své tradici milovníků filmu (videa), což potvrzují dotazy jako video, TV, YouTube, ČSFD a iVysílání.
• Přestože se Češi na internetu rádi zabaví, stále častěji vyhledávají praktické informace, jako mapy, překladač, počasí, jízdní řády nebo také nabídky práce.
• Vyhledávání ovlivnila i ekonomická krize – do první desítky skokanů se dostal úřad práce; práce se umístila v první desítce nejhledanějších slov
• Trendem mobilního vyhledávání jsou sociální sítě, email a instant messenger, takže snaha být v kontaktu s ostatními kdekoliv a kdykoliv.
• Největší českou skokankou z českých celebrit za rok 2009 je Marta Jandová.
• Na vyhledávání měly vliv i globální události – smrt známých osobností, vývoj nových technologií nebo události spojené s Evropskou unií.
Jaký byl rok 2009 ve vyhledávání Google? Google Zeitgeist, v doslovném překladu „duch doby“, hledá na tuto otázku odpověď na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů. Kombinací milionů nejhledanějších slov se podařilo dát dohromady přehled témat a událostí, které v tomto roce zajímaly českou veřejnost.