Co hledají děti na internetu nejčastěji

4. 1. 2010. (redaktor: Milan Loucký, zdroj: )
Hledání výrazů online v roce 2009 může rodičům mnohé napovědět a může je také upozornit na témata, o kterých by si měli s dětmi promluvit. Tým Norton společnosti Symantec identifikoval nejčastější hledání zadávaná dětmi v průběhu tohoto roku.

Tým Norton k tomu využil data z bezplatné služby ochrany rodiny OnlineFamily.Nor­ton, která pomáhá chránit děti online a podporuje dialog mezi rodiči a dětmi o aktivitách dětí online. Tým Norton bude nyní službu OnlineFamily.Norton nabízet nadále zdarma, aby k ní měla přístup každá rodina. Společnost hodlá zavést v průběhu roku 2010 rozšířenou zpoplatněnou verzi, ale základní verze zůstane zdarma.

Víte, co vaše děti hledají online?

Tým Norton podrobil rozboru 100 nejčastějších hledání zadaných dětmi ve věku do 18 let a výsledky rozdělil také podle věku a pohlaví. Do seznamu se dostaly některé termíny, u kterých rodiče mohli očekávat, že je jejich děti budou hledat, například komerčně úspěšný „New Moon“ (Nový měsíc) v případě dospívajících i mladších dětí nebo „Sesame Street“ (Sezame, otevři se) v případě dětí do 7 let, ale některé nejčastější termíny mohou rodiče překvapit. Slova „sex“ a „porn“ se dostaly mezi nejčastější hledané termíny u dětí ve věku 18 let a méně (na 4. respektive 5. místo). Tyto termíny by měly být výstrahou pro rodiče, pokud dosud neměli s dětmi „pohovor“ o obsahu, který nemusí být pro děti vhodný. Tři nejčastější termíny, které děti hledaly v roce 2009, byly YouTube, Google a Facebook. Tyto weby mohou dětem poskytovat zábavu a vzdělávání, ale rodiče by si určitě měli sednout se svými dětmi a promluvit si o tom, co je vhodné a nevhodné, když se dívají na video online, hledají informace o různých tématech nebo komunikují prostřednictvím webu společenské sítě.

Tým Jacob poráží tým Edward

Není překvapením, že do seznamu 100 nejčastějších termínů, které hledají děti, se dostal nedávný úspěšný film New Moon (Nový měsíc), jehož předlohou je sága Twilight. Vedení se ujal Team Jakob s hercem Taylorem Lautnerem, který zaujal 80. pozici, ale herec Robert Pattinson se vůbec nedostal mezi 100 nejčastějších hledaných termínů.

Dívky versus chlapci

YouTube, Google a Facebook se objevily na prvních třech místech mezi hledanými termíny u chlapců i dívek, ale zatímco na 4. místě u chlapců byl „sex“, u dívek to byla Taylor Swift. Termín „sex“ zajímal ale i dívky a v jejich seznamu zaujal 5. místo. Mezi prvními 25 hledanými termíny u chlapců byly hlavně weby společenských sítí, nákupní weby, termíny „pro dospělé“ a hry. Také dívky ukázaly zájem o weby společenských sítí, ale jejich prvních 25 hledaných termínů se zaměřovalo více na hudbu, televizi, film a termíny související s celebritami.

Co mají společného Michael Jackson a Taylor Swift?

Michael Jackson byl neoblíbenější celebrita, kterou děti hledaly v roce 2009. Celkově zaujal 12. místo. Těsně za ním byla na 13. místě Taylor Swift. Po rozdělení výsledků podle věku se ukázalo, že děti ve věku 13–18 let dávají předost Michaelu Jacksonovi, zatímco u dětí ve věku 8–12 a do 7 let vyhrála Taylor Swift. Další často hledané celebrity u dětí byli Miley Cyrus, Lady Gaga, Justin Bieber, Selena Gomez, Lil Wayne, Megan Fox, Eminem, Beyonce, Britney Spears, Demi Lovato, Black Eyed Peas, Jonas Brothers, Rihanna a Chris Brown. Může se zdát, že hledání celebrit je bezpečné, ale tým Norton zjistil, že počítačoví zloději zneužívají zprávy a události, které jsou nějak spojeny s celebritami, a pomocí těchto témat lákají lidi k návštěvě infikovaných webů a otevírání nevyžádaných a phishingových e-mailů. Jedním z nejoblíbenějších cílů počítačových zlodějů byl v roce 2009 Michael Jackson.

Líbí se mi Boom Boom Pow

Zatímco děti ve věku do sedmi let trávily nejvíce času hledáním témat souvisejících s hrami, seznamu dětí ve věku 8–12 a 13–18 let vévodila hudba. 34 % dětí ve věku 13–18 let a 27 % dětí ve věku 8–12 let hledalo termíny související s hudbou. Písničkou, kterou děti nejčastěji hledaly v roce 2009, byla „Party in the USA“ zpěvačky Miley Cyrus, na druhém místě byl hit „Boom Boom Pow“ skupiny Black Eyed Peas.

„Pokud jde o online hrozby, starost rodičů se nemůže omezit pouze na to, aby děti nepřišly do styku s nevhodným obsahem,“ řekla Marian Merritt, obhájkyně internetové bezpečnosti v týmu Norton. „Služba OnlineFamily.Norton je jedinečná v tom, že poskytuje rodičům přehled o aktivitách jejich dětí online a o jejich zájmech, takže rodiče si s nimi mohou promluvit o tématech, která vzbuzují jejich zvědavost, a chránit je před hrozbami z internetu.“

Metodika

Tým Norton sledoval od 2. února do 4. prosince 2009 celkem 14,6 milionů hledání zadaných uživateli její služby OnlineFamily.Nor­ton. Seznam hledaných termínů byl seřazen od nejčastěji zadávaných po nejméně zadávané. Souhrn hledaných termínů je shromážděný anonymně službou OnlineFamily.Nor­ton. Tým Norton nemůže přiřadit hledané termíny ke konkrétnímu dítěti, dospělému nebo uživatelskému účtu. Všechny údaje o osobním účtu jsou uchovány zcela odděleně od funkcí sledování a vykazování služby OnlineFamily.Nor­ton. Osobní údaje nejsou sdíleny s třetími stranami ani inzerenty a nejsou jim prodávány.