Cloudová úložiště mohou být zásadním bezpečnostním problémem
Obliba cloudu a úložišť na internetu obecně je dnes zásadním bezpečnostním rizikem pro firmy, ale i pro jednotlivce. Při spojení snadného sdílení dokumentů s možností vyhledávání lze získáte přístup k záplavě dokumentů, které nikdy neměly být dostupné veřejně. S blížícím se podáváním daňových přiznání můžete očekávat zvýšený výskyt právě těchto dokumentů.
“Největším rizikem pro firemní informace je člověk,” upozornil Jakub Mahdal, CEO společnosti Safetica Technologies. “Zpravidla v dobré víře dokáže způsobit velké škody, třeba jen tím, že si zjednoduší život a neveřejné informace nahraje na veřejně přístupné místo. Podobným činnostem je potřeba se aktivně bránit s pomocí odpovídajících prostředků, ale také monitorovat a vyhledávat na Internetu,” dodal.
Hledáním obvyklých slov jako jsou „smlouva”, „kalkulace”, „nabídka”, „ceník”, „výpověď”, „dohoda”, „rodné číslo”, „rozpočet” nebo „nabídka” lze získat přístup k informacím, které neměly nikdy opustit úzký okruh původních příjemců a autorů. S výhodou lze také použít přímo název firmy či instituce.
Ačkoli na některých úložištích není možné aktivně vyhledávat, lze k tomu jednoduše použít Google či Bing a hledat odkazy právě na tato úložiště. Je běžné, že odkazy na sdílené dokumenty se dostanou na webové stránky či sociální sítě. Uživatelé, kteří je sem nahrají, si neuvědomují, že nepatří do nepovolaných rukou.
Příliš nepomůže ani používání dokumentů chráněných heslem, protože ochrana dokumentu Microsoft Office či archivních souborů ZIP či RAR je pouze základní. Pro případného zájemce o zde uchovaný obsah není nijak problematické tuto ochranu překonat. Navíc i zde platí, že hesla bývají často až příliš snadno odhadnutelná.
Pokud firmy nevěnují dostatečnou pozornost využívání cloudových služeb a úložišť vlastními zaměstnanci, dříve či později dojde k zásadní bezpečnostní chybě v podobě sdílení informací, které neměly být veřejné.
Je důležité vědět, že nestačí pouze nastavení zásad, předpisů, a pravidelné vzdělávání zaměstnanců (byť v obou případech jde o první dva zásadní kroky). Případné nahrávání dokumentů mimo firmu je potřeba hlídat dalšími dostupnými prostředky.