Cílem phisingových útoků se ve 3. čtvrtletí stalo necelých 5 % Čechů
Phishing je často považován za nejzákeřnější kybernetickou hrozbu, protože využívá techniky sociálního inženýrství, je velmi nenápadný a zpravidla skrytý. Ve většině případů se zločinci snaží uživatele oklamat téměř dokonalou kopií známé internetové stránky, kde se je snaží přimět k tomu, aby zadali své přístupové údaje nebo jiné citlivé informace. Jindy dokonce vyžadují platby za neexistující zboží nebo služby. Následky těchto útoků se liší – uživatelé buď přijdou o své peníze, nebo umožní hackerům přístup ke svým online účtům. Nepozorní zaměstnanci pak mohou svojí neopatrností vpustit kyberzločince do firemních systémů.
Od července do září 2018 produkty Kaspersky Lab zastavily celkem 137 382 124 pokusů o vstup na phishingové stránky. To je téměř dvakrát více, než byl celkový počet těchto útoků za celý minulý rok. Rychlý nárůst phishingových útoků je pokračující trendy, který začal na jaře tohoto roku. Množství phishingu od té doby nepřetržitě stoupá.
Největší nápor zaznamenalo finančnictví. Více než třetina všech phishingových útoků byla zacílena na banky, platební systémy a oblast e-commerce. Ve druhém čtvrtletí přitom na tento sektor cílilo 20 % útoků.
Zemí s největším podílem napadených uživatelů byla v předchozím čtvrtletí Guatemala – bezmála 19 % všech internetových uživatelů zde čelilo phishingovým kampaním. Na druhém místě skončila Brazílie s 18,6 % a první trojici uzavřelo Španělsko se 17,5 %. V České republice bylo phishingem napadeno celkem 4,74 % všech internetových uživatelů, v sousedním Slovensku pak 8,14 %.
„V poslední době jsme svědky neustálého nárůstu pokusů o phishingové útoky. Ovlivňuje to hned řada faktorů, jako například schopnost hackerů přicházet se stále novými a lepšími triky a technikami. Dokáží navíc mezi sebou spolupracovat a úspěšná schémata si půjčují, či si je navzájem vylepšují. Ve třetím čtvrtletí jsme zaznamenali trend, kdy útočníci přesměrovávali uživatele na podvodné stránky s transmitery a podvodnými oznámeními. Snažili se ve svůj prospěch využít i například uvedení nového iPhonu na trh, nebo další technologické novinky,“ vysvětlila Naděžda Demidová, bezpečnostní odbornice ze společnosti Kaspersky Lab.