Chytré telefony vedou
„Zatímco v roce 2010 tvořily prodané smartphony méně než polovinu obratu z prodeje mobilních telefonů, letos očekáváme, že se podíl přiblíží 90 %, řekla PR manažerka Alza.cz Šárka Jakoubková.
Za popularitou chytrých telefonů stojí fakt, že kromě běžného vyhledávání informací na internetu či zábavy, nabízí stále nové technologie a služby. Nejnovější trendy směřují k větším, lehčím, zakřiveným či ohebným displejům se speciální povrchovou úpravou, biometrickým snímačům otisků prstů nebo oční duhovky, možnosti využívat dva operační systémy či technologii NFC pro bezdrátovou elektronickou komunikaci. Nejpoužívanějšími aplikacemi jsou mapy, sociální sítě, nástroje pro komunikaci a sdílení obsahu.
„Běžné mobilní telefony z trhu úplně nevymizí, ale budou tvořit naprostou minoritu. Uplatnění najdou zejména mezi uživateli, kteří ocení výdrž baterie, jednoduché ovládání nebo jistotu mechanické klávesnice,“ dodala Jakoubková.
Podle prodejních statistik Alza.cz je průměrná doba, po kterou uživatel používá svůj mobilní telefon kolem 30 měsíců. U smartphonů je doba používání oproti běžným telefonům v průměru o třetinu delší, protože jejich užitná hodnota s novými modely stoupá. „Řada zákazníků obměňuje mobilní telefon častěji, třeba každý rok – fanoušci nových technologií chtějí používat nejnovější model dostupný na trhu, pro jiné je mobil designovým doplňkem či populárním vánočním dárkem. Své starší modely pak předají dál, zejména dalším členům rodiny, kteří by si je sami nekoupili. Tímto způsobem výrazně stoupá penetrace chytrých telefonů mezi uživateli,“ uvedla Jakoubková.
Nejprodávanější značkou mezi smartphony v Alza.cz je Samsung, následovaný značkami Nokia, Prestigio, HTC a Sony. Z hlediska obratu se na druhé místo dostal velmi populární iPhone, následovaný mobilními telefony Nokia, HTC a LG.