Český online trh roste, obchodníci však podceňují marketing

31. 5. 2013. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Podle Asociace pro elektronickou komerci loni celý segment e-commerce v ČR v obratu meziročně narostl o 15 %. Podobně by na tom měl být i letos. I přes rostoucí konkurenci však provozovatelé e-shopů často zapomínají na efektivní marketing.
Foto: SXC.hu

Ačkoli český elektronický trh stabilně roste, mnoho e-shopů letos pocítí nepříjemný vliv nejrůznějších rizik svého podnikání. Asi největšími problémem, s nímž se budou letos elektronické obchody v Česku potýkat, je kromě rostoucí konkurence také stále větší tlak na cenu. Rozhodující roli proto bude více než dříve hrát kvalitní a promyšlený marketing. Jak se zdá, provozovatelé e-shopů si tuto skutečnost uvědomují. Podle studie, kterou naše společnost Acomware provedla v únoru letošního roku, hodlá až 40 % internetových obchodů navýšit své investice do marketingu.

Nelze říci, že by e-shopy svoje marketingové aktivity úplně zanedbávaly. Pro mnoho internetových obchodníků však online marketing znamená jen klasickou trojici PPC, SEO a XML – tedy reklamu placenou za proklik, optimalizaci stránek pro vyhledávače a registraci ve vyhledávačích zboží. To jsou nepochybně nezbytné a užitečné marketingové kanály. Kvalitně provedená optimalizace pro vyhledávače a investice do PPC reklamy dokáží zvýšit tržby obchodu i několikanásobně, v současnosti však už takto úzce pojatý online marketing nestačí.

Podle našich výzkumů mají české e-shopy největší rezervy v práci se stávajícími zákazníky a v e-mailovém marketingu. Zatímco zahraniční e-shopy se již dávno naučily efektivně pracovat s databázemi e-mailových adres, tuzemské internetové obchody v této oblasti stojí teprve na začátku. Svědčí o tom i v zahraničí velmi vysoká popularita nástrojů pro e-mailový marketing a automatizaci, jako je například nástroj Silverpop Engage. Ten dokáže díky pokročilým technikám zvýšit konverzní poměr ze zasílaných newsletterů o více než 50 % a zavést automatizovanou a individualizovanou komunikaci směřující až k behaviorálnímu marketingu.

Kvalitní e-mailový marketing však není jednoduchý. „Kobercová“ rozesílka e-mailů na celou databázi - bohužel stále ještě častá praxe českých firem a e-shopů - je neefektivní a zbytečná. Dokonce se dá říci, že přímo obtěžuje zákazníky. Základem dobrého e-mailového marketingu by měla být zajímavá personifikovaná nabídka poslaná odpovídajícím příjemcům ve správný čas a se správnou motivací. Jen takové obchodní sdělení má požadovaný efekt a konverzní poměr vyšší než pouhé desetiny procenta. Znamená to sice trochu více práce s přípravou takových newsletterů, ale zákazníci se odvděčí až desetinásobně vyššími konverzemi. Hloubková analýza chování návštěvníků na stránkách e-shopu a propojení údajů o jejich chování s databází zase klade vysoké nároky na odbornost a specifické znalosti analytika.

Určitá komplikovanost inteligentního e-mailingu posiluje roli reklamních a marketingových agentur. Podle zkušeností agentury Acomware využívá pro přímé rozesílání reklamních sdělení a newsletterů 60 % e-shopů služeb externích specialistů. Ti však přiznávají, že nejčastějším zadáním je opět pouze plošná rozesílka obchodního sdělení co nejširší databázi příjemců. A to je škoda. K lepším výsledkům většinou pomůže dobrá vzájemná komunikace mezi agenturou a klientem a důsledné dodržování poučky, že kvantita neznamená automaticky také kvalitu.

Štítky: 

Podobné články

Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží. Čtěte více

Problém s reklamací odradí od e-shopu až polovinu zákazníků

25. 9. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud přitom narazí na nějaký problém, u poloviny hrozí, že si příště vyberou jiný e-shop. Výhrady k postupu prodejce přitom zákazníci mají u zhruba čtyř reklamací z deseti. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Většina českých e-shopů letos očekává růst tržeb

6. 3. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Očekávání tuzemských e-shopů pro rok 2017 jsou optimistická. Až 89 % firem předpokládá růst tržeb, k němuž má přispět získávání nových zákazníků i větší ochota prodejců investovat do svého rozvoje. Naopak ohrožení růstu by mohla způsobit (nová) konkurence. Čtěte více
Foto: Freeimages.com

Na internetu již prodává většina obchodních řetězců

1. 2. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Už tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás nabízejí vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je již e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Čtěte více