České podniky chtějí investovat více než firmy ze zbytku Evropy
MSP v Evropě mají podobné priority, ale výrazně menší investiční apetit - na vztahy se zákazníky se hodlá zaměřit 70 % MSP, na spolupráci polovina (51 %) a na bezpečné technologie dvě pětiny (43 %). „Malé a střední podniky v Česku byly dosud spíše opatrné v investicích do nových trendů a technologií. S oživením ekonomiky je ale zřejmé, že skokový růst podnikání není možný bez zásadních inovací. Priority jsou jasné. Dnešní zákazníci sdílejí své zkušenosti v reálném čase a očekávají bleskovou reakci. Zaměstnanci musí být schopni komunikovat a sdílet odkudkoli, nejen z kanceláře. A to vše je nutné špičkově zabezpečit," zhodnotil výsledky průzkumu Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy, Microsoft.
Odpověď na všechny tři priority MSP má jednoho společného jmenovatele - cloudové technologie. Ty umožňují rychle a bezpečně zpracovávat požadavky zákazníků, analyzovat jejich chování a potřeby, okamžitě reagovat a sdílet informace v týmu kdykoli a odkudkoli. MSP přitom mohou jednotlivé aplikace, datová úložiště nebo celou infrastrukturu využívat vzdáleně jako službu, aniž by musely investovat do vlastního vybavení a jeho zabezpečení.
Důležitost bezpečnosti je zřejmá i z odpovědí na otázku, zda bezpečnost dat patří mezi klíčové priority podniku - potvrdilo to 9 z 10 manažerů (87 %) a žádný z českých respondentů neřekl, že nikoli. „U bezpečnosti funguje cloud jako výtah, který rychle vyveze všechny firmy do nejvyššího patra bez ohledu na velikost. Pro malé a střední podniky je to nejefektivnější cesta, jak zajistit bezpečnost IT na úrovni velkých firem - ale za zlomek nákladů, které by vyžadovalo vlastní řešení," řekl Ondřej Novodvorský.
Jen 30 % oslovených firem má však ucelený plán pro zavádění digitálních technologií, zatímco 70 % investuje do IT vybavení na základě aktuálních požadavků jednotlivých oddělení. „Je dobrou zprávou, že české firmy chtějí investovat do digitální transformace a nových způsobů, jak pomocí technologií růst a prorazit na dalších trzích. Má-li to ale přinést očekávané výsledky, je nutno investovat koncepčně, nejen řešit momentální bolesti," zdůraznil Ondřej Novodvorský. Součástí koncepčního přístupu je také vzdělávání zaměstnanců, aby uměli nové nástroje správně používat - přestože řada firem nabízí cesty, jak bezpečně sdílet data při práci mimo kancelář, až polovina jejich zaměstnanců si posílá práci domů přes soukromý email.