České firmy ztrácejí kvůli výpadkům IT služeb miliony korun ročně, situace se zlepšuje jen pomalu
Téměř polovina českých organizací v současné době modernizuje nebo má v úmyslu v nejbližší budoucnosti modernizovat své datové centrum. Globální průměr je o 15 % vyšší. V horizontu dvou let však jde již o 65 % českých organizací.
Nejčastějšími oblastmi upgradu datových center českých organizací jsou virtualizace a úložiště. V horizontu několika let budou nasazovat cloudové služby, jejich adaptace, včetně BaaS či DRaaS, je však oproti globálu pomalejší, protože západní společnosti už postoj změnily a tyto služby poptávají. Například zatímco 37 % českých společností počítá s investicemi do DRaaS v následujících dvou letech, v globálu to je 73 % organizací.
Hlavními důvody modernizace datových center jsou pro české společnosti snížení nákladů (67 %), posílení zabezpečení a kontroly (60 %) a zajištění nepřetržitého režimu (47 %).
Zajímavé odpovědi přinesla otázka na to, jaké požadavky a potřeby jsou motorem změn a přechodu na nepřetržité podnikání s cílem minimalizovat odstávky a zajistit zaručený přístup k datům: jako první důvod uvedlo 73 % českých společností výrazně rostoucí objem dat, zatímco globálně společnosti více trápí nutnost obchodních interakcí v reálném čase s různými subjekty. Nepřetržitou dostupnost kvůli zaměstnancům připojujícím se i mimo běžné pracovní hodiny potřebuje 63 % českých podniků.
České organizace zvýšily své požadavky na úroveň služeb s cílem minimalizovat výpadky aplikací (40 % určitě, 60 % do jisté míry) nebo zaručit stálý přístup k datům (67 % určitě, 33 % do jisté míry) v průběhu posledních dvou let.
České společnosti považují za kritické, tedy takové, bez kterých by se zastavil business, 61 % všech aplikací. Tato míra se bude v budoucnu zvyšovat. Tyto aplikace přitom firmy zálohují nejčastěji co dvě hodiny (30 % z nich) a průměrně co hodinu. Globální průměr je čtyři hodiny, nejčastější hodnota je však 30 minut.
Českým společnostem se daří v průměru až o polovinu častěji zálohovat i rychleji obnovovat kritické i nekritické aplikace oproti globálnímu průměru, nastavení SLA však stále zdaleka neodpovídá standardu nepřetržitého podniku, tedy méně než 15 minut. Téměř devět z deseti (87 % českých CIO) souhlasí s tím, že přes všechny investice do datových center pociťují mezeru v dostupnosti a nedokážou dostát nárokům koncových uživatelů a nepřetržitého businessu.
Českou společnost v průměru postihne 17 neplánovaných výpadků ročně, o dvě procenta více, než je globální průměr a tento výpadek nejčastěji trvá dvě hodiny.
Průměrný hodinový náklad na odstávku pro kritické aplikace české společnosti odhadují na 67 tisíc dolarů (globální průměr: 80 tisíc) a pro nekritické 25 tisíc (60 tisíc globálně). Průměrný hodinový náklad na ztrátu dat vzniklých odstávkou kritických aplikací je 68 tisíc v Česku a 90 tisíc globálně.
Mezi nefinanční důsledky špatné dostupnosti podle českých společností patří ztráta důvěry zaměstnanců (70 %), ztráta důvěry zákazníků (60 %) a poškození značky organizace (43 %).
Zatímco celosvětově testuje (ověřuje) své zálohy denně 16 % společností, v ČR takto často nečiní nikdo. Globální průměr je testovat co týden, v Česku se však zálohy ověřují spíše jednou za čtvrt roku. Testuje se přitom nejčastěji pouhé procento zálohy. Více než 15 % záloh se nepodaří obnovit. Oproti globálnímu trendu také velmi málo společností (13 % versus 41 %) používá své zálohy k předprodukčnímu testování upgradů.
Více než polovina českých společností využívá cloud pro nelokální zálohy k zajištění zotavení po havárii. Pro zajištění nepřetržité dostupnosti jej využívá 27 % společností.
Společnosti od modernizovaných datových center očekávají mnohé, ne vždy se toho ale daří dosáhnout. Polovina českých společností se pokouší o prevenci ztráty dat, ale nedaří se jim to zcela (30 % bojuje s vysokorychlostním obnovením). České společnosti jsou v tomto zatím méně náročné než globální, které se těmto problémů věnují více.
Nejčastějším důvodem nedosažení kýžených výsledků jsou náklady na technologie nebo nevědomost o produktu, který by uměl zajistit.
Změnit nebo rozšířit svá řešení ochrany dat a zotavení po havárii plánuje 87 % českých společností. Při rozhodování o konkrétním produktu dávají české firmy nejvíce na zkušenosti a rady poskytovatelů služeb a resellerů (63 %).
Při srovnání produktů se v Česku oproti zahraničí klade větší důraz na příznivou cena (47 % versus 36 %), důležité jsou také rychlost obnovy, rychlost nasazení a použití nejnovější technologií. Naopak Češi si tolik nepotrpí na kvalitu podpory produktu, za důležitou ji považuje 17 % společností (48 % globálně).