České firmy si na generativní AI zatím zvykají

29. 5. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Blindspot Solutions a Adastra Group)
Zhruba polovina velkých českých firem generativní AI zatím plošně neřeší. Celkem 21 % firem dovoluje využití ChatGPT bez omezení, 20 % ho naopak reguluje interními předpisy (šest procent dokonce přísně). Firmy se nejvíce obávají nepřesnosti vygenerovaných informací a ztráty či zneužití firemních dat.

České firmy si na generativní AI (tedy umělou inteligenci, která dokáže vygenerovat texty, obrázky nebo videa - např. ChatGPT, Midjourney apod.,) zatím zvykají. Vyplynulo to z průzkumu mezi top managery velkých tuzemských firem napříč celým byznys spektrem, který uspořádala společnost Blindspot Solutions, člen Adastra Group.  

„Data z trhu ukazují, že zhruba polovina českých korporací využití generativní AI povoluje. Část z nich dokonce zcela bez omezení,” uvedl CEO Blindspot Solutions Ondřej Vaněk, který se na vývoj a implementaci AI řešení specializuje.

Podle top managerů patří mezi hlavní výhody generativního AI automatizace procesů a výrazná úspora času. „V blízké budoucnosti z něj bude nejvíc čerpat byznys. Umožní například budování excelentní customer experience, vytváření vlastních ChatGPT aplikací, tvorbu interních knowledge asistentů, usnadní online nakupování, anebo správu osobních financí. Potenciál generativní AI je obrovský, ale firmy se musí na generativní AI teprve připravit. Základem je evangelizace leaderů, revize stávající AI strategie a vznik nových byznys scénářů, do kterých by firmy mohly generativní AI implementovat,” vysvětlil Vaněk.

Byznys potenciál je obrovský. České firmy ho plánují v příštím roce víc využít 

Až 99 % firem zvažuje intenzivnější využívání generativního AI v příštích dvanácti měsících. Nejvíce z nich chce jeho pomocí generovat obsah, například psaní článků. Až 57 % korporací využije jeho potenciál na podporu zákazníků a chatboty. Celkem 55 % chce s jeho pomocí vybudovat interní knowledge base.

„V souvislosti s generativní AI mají firmy největší strach z důsledků nepřesnosti vygenerovaných informací, ztráty nebo zneužití firemních dat a také nedostatku transparentnosti a kontroly nad generativní AI,” uvedl CTO Blindspot Solutions Štěpán Kopřiva. Podle něj v tuto chvíli po celém světě živelně rostou ekosystémy i produkty, které využívají zejména ChatGPT. „Brzy přijde doba konsolidací těchto ekosystémů, integrace a také regulace. Určitě lze očekávat, že řada firem přesune část lidské práce zejména u backofficových nebo neklientských úloh do AI, zaměstnanci se tak budou moci věnovat úkolům s přidanou hodnotou, například komunikaci s klienty.” 

České korporace a jejich postoj ke generativní AI:

  • 50 % firem generativní AI plošně zatím neřeší;
  • 21 % generativní AI využívá bez omezení;
  • 20 % firem použití generativní AI reguluje vnitřními předpisy, dalších 6 % dokonce velmi přísně;
  • 3 % firem použití generativní AI zakazuje;
  • až 62 % firem bude v příštím roce využívat generativní AI především pro tvorbu obsahu;
  • 57 % ji využije na podporu zákazníků a chatboty;
  • 55 % chce pomocí generativní AI vytvořit interní knowledge base;
  • 81 % firem se obává nepřesnosti vygenerovaných informací, fake news, chybovosti a zkreslení;
  • až 61 % firem má také strach ze ztráty, úniku nebo zneužití firemních dat.

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více