České firmy nevyužívají sledování událostí v PC sítích
Podle průzkumu společnosti GFI Software české podniky kladou především důraz na sledování provozního stavu serveru a síťových prvků a na rozpoznání útoku z vnější sítě, ale podceňují riziko zneužití dat vlastními zaměstnanci a problematiku compliance.
Průzkum, který byl v březnu 2011 proveden mezi bezpečnostními experty, IT manažery a administrátory českých podniků, přinesl následující zjištění:
• 43 procent podniků využívá pro log management specializované nástroje, 42 procent provádí pouze manuální kontrolu a 7 procent tyto přístupy kombinuje. Zbylých 8 procent podniků neprovádí log management vůbec nebo jej neřeší
• nejvíce v rámci log managementu společnosti sledují provozní stav své sítě a jejích prvků (65 procent), detekci nestandardních aktivit uživatelů (65 procent) a rozpoznání útoku od útočníka z vnější sítě (60 procent)
• naopak jen 45 procent firem kontroluje riziko zneužití dat v sítí vlastními zaměstnanci a pouze 27 procent využívá tyto nástroje k dosažení shody s průmyslovými a právními normami
„Na základě nejnovějšího průzkumu je zřejmé, že řízení logů se dnes řádně nevěnuje většina společností a organizací v České republice,“ řekl Martin Říha, ředitel pro strategii GFI Česká republika a Slovensko. „Stále častěji dnes podniky hlásí případy interního zneužití informací; pokud v těchto případech organizace nearchivuje události, riskuje nejen vlastní škody vyplývající z tohoto zneužití, ale také postih ze strany regulačních orgánů, protože nebude schopná provést zpětnou analýzu. Systematický přístup se objevuje nejčastěji u těch organizací, které nutí k tomuto přístupu auditor nebo nějaká norma či právní úprava, typicky v odvětví zdravotnictví, bankovnictví či státní správy.“
S narůstající firemní agendou zajišťovanou počítačovými technologiemi, vzrůstají i rizika a možné finanční a jiné ztráty. Log management představuje nástroj, bez kterého se neobejde žádná firma, která potřebuje zajistit své bezpečné fungování, vyhovět compliance požadavkům a zajistit si dostatečnou právní ochranu firmy (a své reputace) díky adresnějšímu určení uživatelské odpovědnosti. S pomocí logů lze odhalit celou řadu aktivit, například lze zjistit, kdo a z kterého počítače se ve sledovaný okamžik přihlásil do sítě, kdo tiskl na tiskárně, kdo v daný okamžik otevřel dané dveře svou čipovou kartou, kdo a kdy přistoupil k danému souboru a mnoho dalších informací.
„Současné počítačové sítě generují denně miliony událostí, které se ukládají do logů. V drtivé většině případů není potřeba věnovat těmto událostem velkou pozornost, ale pokud dojde k závažnějšímu bezpečnostnímu problému, je třeba na základě těchto událostí zjistit, co se stalo, proč se tak stalo a jak zamezit jeho opakování do budoucna. Kontrola logů, jejich archivování a vyhledávání manuálním způsobem jsou dnes již neefektivní a prakticky neproveditelné, a proto je specializované softwarové řešení spolehlivou cestou jak zabránit případným budoucím nepříjemnostem. Dobrou zprávou je, že systematickému sledování událostí se věnuje stále více organizací, mimo jiné i díky stále lepší dostupnosti takovýchto řešení i pro menší firmy,“ dodal Martin Říha.