České firmy mají ve využívání AI velkou rezervu

1. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Téměř polovina zaměstnanců (46 %), kterým by umělá inteligence usnadnila a zefektivnila práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Podle průzkumu společnosti Seyfor 35 % oslovených ještě nikdy nevyužilo nejznámější nástroj AI – ChatGPT, který může pomoci např. při přípravě textů či analýz.

Výzkum, který vznikl ve spolupráci s agenturou MNFORCE, se zaměřil na znalost a využívání ChatGPT, nejpopulárnějšího nástroje umělé inteligence. Osloveni byli programátoři, vývojáři, IT analytici a konzultanti, UX a web designeři, obchodní manažeři, konzultanti a zástupci, a dále pracovníci z marketingu, reklamy a PR. Ti, kteří již mají s ChatGPT zkušenosti, ho nejčastěji využili nebo pravidelně využívají pro vyhledávání informací (37 %), jeho pomoc při vytvoření kreativního obsahu někdy využilo jen 22 % respondentů a 15 % ho využilo při vytváření textů pro internetové stránky nebo blogy.

Hodnocení ChatGPT ze strany uživatelů a skromné plány na 2024 

Jen 10 % z oslovených hodnotí své zkušenosti s ChatGPT jako extrémně dobré, naproti tomu více než polovina těch, kteří ho již vyzkoušeli, označili užitek z tohoto nástroje jako průměrný (41 %), slabý (9 %) nebo žádný (1 %). Na otázku, zda oslovení plánují v nadcházejících měsících využívat umělou inteligenci ke své práci, odpovědělo 26 % tak, že se o této možnosti v jejich společnosti zatím nemluví, a 32 % se domnívá, že možnost využít nástroje umělé inteligence nemá. Firmy tak dostávají jasný signál, že je na čase začít o zefektivnění práce pomocí AI otevřeně komunikovat a tuto Pandořinu schránku otevřít.

Výsledky našeho průzkumu ukázaly, že nástroje umělé inteligence nejsou využívány zdaleka tolik, jak se o tom ‚šušká‘. AI nabízí dnes již široké a praktické možnosti využití, se kterými neumí většina lidí ve firmách zatím efektivně pracovat, a to mnohdy i proto, že “neví, co neví”. Firmy, které s AI pracují, získávají pomalu ale jistě konkurenční výhodu, která se může stát brzy propastnou a bude těžké ji dohánět. Zde se proto otevírá obrovská možnost pro externí konzultanty, o kterých uvažuje dle průzkumu 44 % respondentů a 23 % oslovených je přímo plánuje využít. Klíčem k úspěchu je podle mého názoru soubor několika věcí – aby zaměstnanci adoptovali AI jako pomocníka při své práci, poznali současné možnosti a limity umělé inteligence, získávali pozitivní zkušenosti a v neposlední řadě vnímali AI jako příležitost se posunout a ztratili obavy z toho, že je AI připraví o práci,“ okomentoval výsledky průzkumu Lukáš Gross, business development manager společnosti Seyfor.  

Dvě misky vah – obavy a víra v pokrok  

To potvrzuje i fakt, že skoro polovina oslovených (49 %) se bojí bezpečnostních hrozeb plynoucích z využívání umělé inteligence pro práci. Zbylých 51 % odpovědělo, že inovacím a pokroku v této oblasti věří, přestože část z nich je nevyužívá.

Češi jsou na druhou stranu přesvědčeni, že umělá inteligence má v jejich firmě budoucnost, a to především při využití v IT, marketingu, obchodu a výzkumu. Lehce přes polovinu respondentů (51 %) věří, že při efektivním využití by nástroje umělé inteligence byly přínosem při rychlém zpracování informací, 46 % v nich vidí možnost zvýšení efektivity práce, 41 % si dokáže představit vliv na zlepšení služeb, které poskytuje jejich společnost zákazníkům a řada respondentů vidí potenciál ve zvýšení přesnosti, pokroku při vývoji nových produktů a služeb a v mnoha dalších procesech.

Průzkum potvrzuje, že rok 2024 bude v oblasti využití prvků umělé inteligence ve firemní sféře českého byznysu přelomový. Firmy, které se nyní rozhodnou implementovat do procesů vhodné nástroje a zainvestují do školení i osvěty svých zaměstnanců, se posunou výrazně kupředu. Zároveň by měly stanovit jasná pravidla využívání AI a provést audit již individuálně zaměstnanci využívaných AI nástrojů ve společnosti. Se stávajícím týmem, firemními informacemi a daty budou připraveni zvládat lépe práci i vyhodnocovat nové příležitosti. To je pomyslný zdvižený prst pro společnosti, které budou dále vyčkávat a otálet,“ uzavřel Gross ze Seyforu.

Průzkum agentury MNForce pro společnost Seyfor proběhl v září 2023 v České republice a na Slovensku. Osloveno bylo cca 500 odpovědných pracovníků z IT sektoru.

Podobné články

Konference Red Hat Summit 2024 přinesla řadu novinek z oblasti open source a AI

10. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Red Hat)
Setkání společnosti Red Hat v Denveru v Coloradu se stalo jednou z největších světových událostí v oblasti open source a mimo jiné nabídlo i řadu zásadních oznámení v oblasti podnikového využití umělé inteligence nebo cloudově nativních technologií. Čtěte více

Nová vlna zařízení podporujících práci s AI

6. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Na trh začínají přicházet nová zařízení, která jsou uzpůsobená práci s umělou inteligencí. Přední výrobci následují trend rozšiřování nástrojů gen-AI a díky novému hardwaru umožňují odbavovat úlohy pro AI částečně lokálně, a tudíž rychleji. Čtěte více

HPE Aruba Networking: přístupové body Wi-Fi 7 řady 730

4. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Nové bezdrátové přístupové body řady 730 s Wi-Fi 7 představují komplexní IT řešení na okraj sítě, připravené pro implementaci technologií umělé inteligence. Nabízí bezpečné a výkonné připojení pro záznam a přenos dat pro trénink umělé inteligence a automatické vyvozování. Čtěte více

O důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Největším problémem umělé inteligence je špatná práce s daty, soudí podle průzkumu společnosti Salesforce analytici firem napříč světovými trhy. Téměř šest z deseti oslovených uživatelů AI tvrdí, že je obtížné získat od AI to, co zrovna potřebují, přičemž více než polovina respondentů tvrdí, že nedůvěřuje datům používaným k trénování dnešních systémů AI. Čtěte více