Česká pobočka DPD slaví 30 let od svého vzniku
V současné době společnost doručuje již do 110 000 výdejních míst a samoobslužných boxů na území Evropy. V Česku je jich přes 5 500 a do konce roku by tento počet měl narůst až k 7 000.
Jak šel čas s DPD
Společnost Direct Parcel Distribution CZ s.r.o. (DPD) byla založena 24. srpna 1994, kdy vzniklo 1. depo ve dvougaráži v Ústí nad Labem. Již v roce 2001 se novým majitelem českého DPD stala společnost Geopost, která firmě otevřela dveře ke snadnější mezinárodní přepravě. O dva roky později pak česká DPD založila pobočku na Slovensku a následně, v roce 2006, otevřela českou centrálu a třídící centrum (tzv. hub) v Modleticích. V roce 2015 DPD přišla jako první na trhu s přesným jednohodinovým doručovacím intervalem a dodnes jde o unikátní a nejpřesnější dostupný údaj pro příjemce balíků na českém trhu. Dalším významným milníkem byl rok 2020, kdy DPD koupila společnost Geis Parcel a stala se tak v tu dobu největším soukromým balíkovým přepravcem v Česku. V roce 2022 se společnost umístila v žebříčku TOP10 nejudržitelnějších velkých firem v Česku podle prvního českého ESG ratingu od Asociace společenské odpovědnosti. V současnosti česká DPD doručuje z 22 dep a dvou centrálních překladišť na území Česka a do 230 zemí a teritorií celého světa díky skupině Geopost, jejíž je součástí.
DPD dnes - trend doručování mimo domov a budoucnost udržitelné přepravy
V návaznosti na výsledky posledního vlastního průzkumu E-shopper Barometer, podle nějž 44 % pravidelných online nakupujících preferuje doručení mimo domovskou adresu, DPD nadále rozšiřuje síť výdejních míst Pickup a samoobslužných Pickup Boxů. Po Evropě společnost doručuje již do více než 110 000 výdejních míst a samoobslužných boxů.V Česku jich je přes 5 500, přičemž do konce roku firma plánuje tento počet navýšit až na 7 000. Společnost nově v tomto roce také spustila mobilní aplikaci myDPD, která příjemcům umožňuje jednoduše spravovat své zásilky včetně změny termínu a místa doručení.
DPD i nadále pokračuje ve svém úsilí v oblasti udržitelné přepravy. Společně s mateřskou společností Geopost si stanovila závazek dosáhnout čistých nulových emisí (tzv. net-zero) do roku 2040. Je zároveň první globální společností pro doručování balíků, jejíž krátko-i dlouhodobé cíle snižování emisí CO2 schválila respektovaná Science Based Targets initiative (SBTi). V roce 2023 tak například u své balíkové přepravy v Česku nasadila první elektrický kamion. V Praze pak fungují úspěšně již více než tři roky cyklodepa na Smíchově a Florenci, odkud doručují pěší a cyklokurýři. Od roku 2022 DPD měří v reálném čase kvalitu ovzduší v Praze díky 90 senzorům na dodávkách a 20 na pražských budovách. Jako součást závazku net-zero by společnost měla snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 43 % a do roku 2040 o 90 % (vs. 2020).
Další zajímavosti z historie DPD a vývoje doručování v Česku přináší DPD na speciálním webu.