Česká e-commerce znovu láme rekordy – vánoční obraty překročí 65 miliard
„Bez ohledu na COVID-19 jsme očekávali, že on-line prodeje zboží celoročně opět porostou. Bezprecedentní situace, kterou rok 2020 přinesl, ale znamená řadu změn. A tak jsou prodeje přes internet ještě větší, než byla i ta nejoptimističtější očekávání. Jde v podstatě o skokový růst. Zároveň je ale potřeba zdůraznit, že tento úspěch nespadl e-shopům tak docela do klína sám. Připravenost a schopnosti provozovatelů českých internetových obchodů byly a jsou rozhodující. Stojí za nimi spousta práce, a ne všechny e-shopy jsou jen vítězi,“ zhodnotil současný vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Na přelomu října a listopadu byly meziroční růsty prodejů enormní a pohybovaly se až okolo 30 %. Dalším velmi úspěšným obdobím byl uplynulý týden, který začal v pondělí 23. listopadu a vrcholil pátečním „Black Friday“ pokračujícím v řadě případů až do neděle. Za těchto sedm dnů utržily e-shopy okolo sedmi miliard korun, samotný Černý pátek přinesl přes 1,3 miliardy. Absolutní vrchol prodejů internetové obchody očekávají v týdnech od pondělí 7. prosince. „Předpokládáme, že v podstatě celé dva týdny budou z hlediska obratů ty nejúspěšnější v celém roce. Samozřejmě to může ovlivnit řada faktorů. Uvidíme, nakolik například současná situace nakonec zasáhne útraty za vánoční dárky. Jsme optimisté, ale odhady jsou letos přeci jen složitější než v minulosti. Co je jisté již nyní, tak některé kategorie, v čele s potravinami, dosáhnou za celý rok naprosto rekordních výsledků bez ohledu na další vývoj,“ doplnil Vetyška.
Velká výzva stojí především před dopravci. Zákazníci by neměli s nákupy příliš otálet. „Je zřejmé, že k menším zpožděním oproti celoročním standardům docházet bude. Dodání do druhého dne, které je v běžném roce standardem, se v předvánočním období může lehce prodloužit. Zároveň ale nejsou na místě obavy, že by vánoční dárky nedorazily pod stromek včas, jestliže si zákazníci zboží objednají v první polovině prosince. V každém případě letos doporučujeme udělat objednávky co nejdříve,“ uzavřel Jan Vetyška.
A o jaké kategorie zboží bude letos největší zájem? Jako tradičně to budou hračky, elektronika, mobilní telefony, tablety či notebooky. Zapomínat nesmíme ani na oblečení, knihy, kosmetiku nebo vybavení pro sport a kutilské potřeby.