Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč.

Po úspěšném výsledku posledního, vánočního kvartálu roku 2023 se i první čtvrtletí roku 2024 dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně čtyři procenta nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování jako tomu bylo, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli vysokým cenám energií, poslední dva roky. „V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,”okomentoval uplynulý kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Jak počasí ovlivnilo nejvíce rostoucí kategorie?

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie za čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led (+104 %), s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo ve zvýšeném zájmu o boty na kolo (+25 %) a nosiče kol (+35 %). Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám (+52 %), hnojivům (+34 %), zahradním nůžkám (+25 %) nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům (+19 %).

„Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty (+19 %), pleťové krémy (+14 %), nebo parfémy (+14 %) a vlasová regenerace (+35 %). Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky (+31 %) a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparazitické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” shrnul trendy předchozích měsíců Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole (-56 %). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil, a nyní jednoduše čeká na nový model,” okomentoval propadák kvartálu Mayer. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často během pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30% poklesu, stejně jako hit pandemických home officů, automatické kávovary (-46 %). S tím, že se rodí méně dětí, se snížil zájem i o kojenecká mléka, za tento kvartál jsme zaznamenali až 36% pokles,” řekl Mayer a dodal: „Dalším propadákem jsou volně prodejné léky (-19 %), v tomto případě to přičítáme výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se tedy zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil.”

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách výrazné inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o osm procent na aktuální hodnotu 1 512 Kč. Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” zhodnotil první tři měsíci roku David Chmelař a na závěr dodal: „Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

 

Podobné články

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více

APEK spustil nový portál s daty z české e-commerce

2. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je součástí české e-commerce scény prakticky od jejího vzniku. Po celou dobu jde o spolehlivý zdroj dat o prodejích v českém on-line prostředí. Nyní APEK na svůj webu přidává i rozšířený přehled toho nejzajímavějšího, a to jak na dlouhodobé bázi po letech, tak i ze svých pravidelných měsíčních výzkumů mezi spotřebiteli. Čtěte více