Češi v zahraničí hlavně smskují a loví Wi-Fi zdarma
Drtivá většina Čechů neopouští republiku bez mobilního telefonu. Jen 63 % z nich však má v telefonu aktivovaný roaming, a může tedy telefon v zahraničí plnohodnotně využívat. Překvapivě velká část dotázaných (12 %) uvedla, že vůbec neví, zda roaming aktivovaný mají či nikoli. Zbývající čtvrtina roaming aktivovaný nemá.
Nejčastější činností, ke které Češi telefon v zahraničí využívají, je jednoznačně focení, které uvedly dvě třetiny dotázaných. Oblíbený je také poslech hudby a offline navigace. Často uváděnou činností je brouzdání po internetu, které mezi hlavními činnostmi uvedlo 60 % lidí. Internet ale využívají pouze v případě bezplatného přístupu na Wi-Fi - ten je podmínkou pro 72 % dotázaných. Připojení přes data využívá pouze šest procent lidí a celá pětina respondentů navíc uvedla, že si raději poradí bez internetu, než aby řešila, kde a jak se připojit.
Z placených služeb vede jednoznačně posílání SMS, které hojně využívá 65 % dotázaných. Avšak i u SMS téměř polovina respondentů uvedla, že je v zahraničí využívá výrazně méně než doma. To ostatně platí i pro ostatní placené služby, jako je odchozí a příchozí volání, které v zahraničí respondenti výrazně omezují.
„Zdrženlivost Čechů ve využívání placených mobilních služeb v zahraničí souvisí s cenami roamingu, které většina dotázaných považuje za příliš vysoké,“ vysvětlil David Nevečeřal z Ušetřeno.cz. Například cenu za volání v zahraničí označilo za spíše drahou až nestydatou téměř 70 % respondentů. Přiměřená či nízká přijde pouhé pětině z nich. S cenou dat je situace podobná – za vysokou ji považuje 75 % respondentů, za přiměřenou či nízkou jen čtyři procenta.
Celých 40 % respondentů navíc přiznalo, že byli v minulosti nemile překvapeni účtem za telefon, který jim po dovolené v zahraničí přišel. Devět procent z nich pak tento nepříjemný šok zažívá podle svých slov prakticky po každé cestě do zahraničí.
Podle Davida Nevečeřala z Ušetřeno.cz výsledky potvrzují fakt, že se Češi o služby, za které platí, příliš nezajímají nebo jim dobře nerozumějí. „Je to stejné jako s volbou běžného tarifu, kdy lidé neví, proč a za co platí, a pak bohužel výrazně přeplácí,“ doplnil Nevečeřal.