Češi v létě za fotoaparáty a kamery utratí 300 milionů. Trendem jsou bezzrcadlovky
Období letních prázdnin je časem, kdy Češi vyráží na dovolenou. Podle průzkumu, který pro agenturu CzechTourism provedla společnost IBRS, letos plánuje letní dovolenou v zahraničí 60 % Čechů. Z řad studentů do zahraničí vyrazí úctyhodných 95 %. Hned 61 % Čechů zároveň na léto plánuje i dovolenou v Česku. Nejčastěji jsou jejich plány spojené s odpočinkovou dovolenou a lehčími sportovními aktivitami.
Důležitou součástí příprav na letní dovolenou je pořízení vhodného vybavení, mezi které patří i přístroje sloužící k zaznamenání vzpomínek – ať už jde o fotoaparáty, videokamery či další podobná zařízení. Každoročně za tento sortiment lidé během tří letních měsíců na českém trhu utratí přes 300 milionů korun. V průběhu času se však výrazně vyvíjí skladba těchto produktů.
Z dat společnosti GfK vyplývá, že za poslední tři roky se na českém trhu propadly prodeje klasických kompaktních fotoaparátů o více než 30 %. Ještě výrazněji klesl zájem o zrcadlovky – o více než 50 %. Jejich místo na trhu však nezůstalo prázdné. Zaujaly jej moderní bezzrcadlové fotoaparáty, jejichž prodeje ve stejném období narostly o 70 %.
„Pro kompaktní fotoaparáty, bez kterých by si ještě deset let zpátky mnoho z nás nedokázalo představit dovolenou, už na trhu zkrátka není místo. Prakticky ve všem je dnes dokáží nahradit i relativně průměrné chytré telefony. Podobně to je i s dříve populárními zrcadlovkami, namísto kterých nyní mnoho cestovatelů a fotografů volí právě bezzrcadlovky, které stále umožňují výměnu objektivu, avšak samy o sobě disponují mnohem kompaktnějšími rozměry a modernějšími technologiemi,“ vysvětlil posun David Venený, manažer produktového marketingu CE-foto v DATARTu.
Na popularitě podle něj získávají i instantní fotoaparáty a fototiskárny umožňující zaznamenané zážitky ihned zhmotnit na fotopapír. Milovníci akčnějšího pojetí dovolené zase stále častěji sahají po akčních kamerách. U nich zaznamenal maloobchodní prodejce elektroniky DATART meziroční nárůst prodejů o 15 %. „Specifikem letošního roku je boom kamer značky Insta360 umožňujících natáčení videí ve 360°,“ dodal David Venený.
Češi si rádi připlatí za kvalitu
Zajímavým trendem posledních let je, že si zákazníci stále častěji pořizují kvalitnější a tím pádem i dražší přístroje. Za fotoaparát letos podle maloobchodního prodejce DATART zákazníci průměrně zaplatili 12 300 korun. U nejčastěji prodávaných bezzrcadlových fotoaparátů se pořizovací cena obvykle pohybuje mezi 15 a 25 tisíci korun. V případě akčních kamer pak nejvíce rostou prodeje přístrojů s cenovkou okolo 10 tisíc korun.
„Díky lepší dostupnosti relevantních informací a kvalitních recenzí výrazně stoupla všeobecná znalost a přehled Čechů v této oblasti. Stále více z nich tak do nákupu nechodí naslepo, a naopak přesně vědí, co chtějí. Nebojí se proto trochu si připlatit za produkt, u kterého mají jistotu, že jim bude vyhovovat,“ vysvětlil Venený. „Co se týká celkového vývoje cen, v posledním roce došlo u některých produktů k mírnému nárůstu způsobenému zejména logistickou krizí ve světě. Nyní už se však ceny ustálily.“