Češi stále častěji dávají přednost levnějším smartphonům
Údaje vyplývají z prodejních statistik řetězce s elektronikou Expert Elektro, a zároveň ukazují, že Češi o chytré telefony zájem neztratili, jen je ale častěji vybírají v nižší cenové relaci. V posledních dvou letech si totiž své smartphony ve většině případů již pořizovali v ceně kolem 3 000 korun.
Za změnou stojí zejména technologický pokrok, takže i cenově nenáročné telefony mohou mít základní funkce na dobré úrovni. „Většina lidí očekává od svého smartphonu zejména dobrou výdrž baterie s ohledem na volání, prohlížení webů nebo používání sociálních sítí,“ uvedl Jaromír Duraja, vedoucí nákupu Expert Elektro, podle kterého se tento trend projevil v posledních letech i výrazným nárůstem počtu nabízených značek v této v současnosti nejoblíbenější cenové kategorii.
Chytré telefony s cenou od 2 000 až 4 000 korun si tak zachovávají stabilní růst svého prodejního podílu, který od roku 2013 narostl bezmála o polovinu na 63,3 %. Nejvíce ztrácela právě střední cenová kategorie, kdy se podíl prodaných smartphonů za cenu 4 000 až 8 000 korun „smrskl“ rovněž téměř dvojnásobně na loňských 18,7 %.
„V případě nejlevnějších a naopak nejdražších telefonů tak dramatické změny nevidíme, ale kdysi silný střední segment kolem šesti tisíc korun v oblíbenosti předběhly telefony levnější,“ doplnil Jaromír Duraja s tím, že přinejmenším v krátkodobém časovém horizontu bude tento trend posilovat. Zároveň lze podobný vývoj vysledovat i u vybrané výpočetní techniky, například u tabletů.