Češi si zvykli na předvánoční nákupy na internetu

11. 11. 2010. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK, Unilever)
Společnost GfK provedla průzkum, ve kterém se zaměřila na předvánoční nakupování na internetu. Podívejte se na to, kdo a proč nakupuje na internetu, jakou elektroniku a příslušenství budou Češi nakupovat, a jak se rozhoduje typický zákazník e-shopu.
Foto: Sxc.hu

Takto řeší často vánoční dárky. Jak ukázal průzkum (proběhl v srpnu a září 2010 a účastnilo se ho 500 respondentů) společnosti Unilever, skoro 70% Čechů utratí letos za dárky více než v loňském roce. Tato pozitivní zpráva přišla po poklesu v předchozím roce, kdy Češi šetřili především na vánočních dárcích. Tento nákupní trend se dotkl dokonce i skupiny lidí s nejnižšími příjmy, kteří se rovněž rozhodli přestat šetřit a utratí za dárky více.

Výzkum ukázal, že Češi letos plánují utratit za vánoční dárky více peněz. Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3 106 Kč na 3 233 Kč. V roce 2008 to byla částka 3 667 Kč a v roce 2006 dokonce 5017 Kč. Nárůst sice není nijak závratný, přesto může znamenat konečné probouzení z krize.

Ze zářijového výzkumu GfK Czech na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů vyplývá, že ačkoli je nižší cena stále nejčastějším důvodem k nákupu na internetu, podstatné je pro pravidelné zákazníky e-shopů i pohodlí.

1. Kdo a proč nakupuje na internetu?

Každý třetí Čech ve věku 15 až 49 let už někdy nakupoval vánoční dárky v českém internetovém obchodu. Letos tak plánuje učinit 20 % mužů a 16 % žen v této věkové skupině. Více než polovina z nich oceňuje, že mohou snadněji porovnat nabídky, pro téměř dvě třetiny mužů je důležité, že se vyhnou chození po obchodech a přes polovinu stálých zákaznic e-shopů těší, že se nemusejí vláčet s nákupem.

Češi jsou při nakupování na internetu stále opatrní. 80 % zákazníků e-shopů se alespoň někdy seznamuje s produktem v kamenné prodejně (9 % vždy). Více tak činí ženy (85 %) než muži (75 %). Ti, kteří na internetu před Vánoci nakupují, dávají přednost českým internetovým obchodům (25 % z celkové populace). V aukcích a zahraničních e-shopech pořizuje předvánoční nákupy jen relativně málo lidí (5 %, resp. 2 % z celkové populace).

2. Jakou elektroniku a příslušenství budou Češi nakupovat?

Dárky v souvislosti s digitálními fotografiemi plánuje na internetu pořizovat plných 19 % obyvatel mezi 50 a 59 lety, čímž se výrazně oddělují od ostatních věkových skupin, jejichž vrchní hranice nepřesahuje 10 % zájemců. Na internetových obchodech budou středem zájmu pro 24 % lidí ze Středočeského, Olomouckého a Zlínského kraje. Dárky v souvislosti s digitálními fotografiemi neplánují na internetové síti příliš vyhledávat lidé v Plzeňském, Karlovarském a Moravskoslezském kraji.

Televizor, DVD přehrávač a Blu-Ray přehrávač mají v úmyslu na internetu zakoupit především zákazníci mezi 30 a 39 lety, nákup některého z přehrávačů, nebo televizoru se týká 14 % z nich. Více se budou angažovat muži (9 %) než ženy (3 %). Před Vánoci se toto zboží stane na internetu nejatraktivnějším pro obyvatele Plzeňska a Pardubicka, zde se ke koupi chystá 15 % lidí. V Praze, ve Středních Čechách, na Olomoucku a ve Zlínsku lidé nákup těchto produktů přes internet neplánují.

Smartphony bude před Vánoci na internetu shánět 9 % obyvatel mezi 40 a 49 lety. Nulový zájem o internetový nákup těchto položek projevují lidé mezi 50 a 59 lety a také nejmladší generace. Hlavní pozornosti se chytrému telefonu dostane v Moravskoslezském kraji, kde si přes internet plánuje zakoupit 13 % populace. Lidé v Praze, Jihočeském, Ústeckém, Libereckém, Olomouckém a Zlínském kraji podle vlastního vyjádření koupi smartphone přes internet nezvažují.

Největší počet zájemců o nákup herních konzolí přes internet spadá do věkové kategorie 40-49 let, v předvánoční čas je tímto způsobem budou zajišťovat 4 % z nich. Herní konzole jsou jednoznačně nežádanější v Moravskoslezském kraji, nákup zde plánuje 12 % lidí.

CD nebo DVD nebo hry do herních konzolí plánuje nadělit o Vánocích svým nejbližším za pomoci internetu přes 32 % lidí z věkové kategorie 20-29 let. Druhou početnou skupinu zájemců tvoří nakupující mezi 30 a 39 lety (27 %). Nejvíce se po CD, DVD nebo hrách do herních konzolí budou na internetu pídit lidé z kraje Středočeského (65 %), zanedbatelný zájem projevují lidé na Olomoucku a Zlínsku.

O nákupu iPadu přes internet přemýšlí pouze mužská populace, konkrétně 6 % pánů mezi 30 a 39 lety.

Jiná elektronika je cílem internetového nákupu zejména zákazníků mezi 40 a 49 lety, výběr z pohodlí domova plánuje 24,5 % z nich. Podobně se hodlá zachovat i 22 % obyvatel mezi 50 a 59 lety. O internetovém nákupu tohoto zboží přemýšlí nejvíce obyvatelé Středočeského kraje (28 %), nejméně pak obyvatelé Vysočiny a Jihomoravského kraje (7 %).

3. Jak se rozhoduje typický zákazník e-shopu?

Hledá, porovnává, váhá. Tak by se dala obecně shrnout rozhodovací fáze nákupu na internetu. A mnohdy trvá týdny. Lze vůbec vysledovat, ve kterém okamžiku dojde k rozhodnutí? A co rozhodování ovlivní? Je zjevné, že přestože 70 % zákazníků e-shopů deklaruje, že rozhodující je cena, ve skutečnosti to nebývá zdaleka tak často. Stejně jako v reálném světě, i v tom virtuálním je rozhodnutí k nákupu záležitost veskrze emotivní. Ale i když odhadneme, jak zapůsobit na ty správné emoce, těžší je zjistit, kde tento těžký kalibr nasadit.

Měření impresí ve skutečnosti neposkytuje prakticky žádný obrázek o tom, jak je kampaň účinná. O něco lépe je na tom např. měření počtu prokliků s návazností na monitoring dalšího pohybu uživatele e-shopem. Ale co s kampaněmi s počtem prokliků v řádu jednotek či desítek? Vztahovat nárůst počtu zákazníků ke kampani v obecné rovině lze, ale už jen obtížně jde zjistit, jakou měrou se který komunikační kanál na nárůstu podílel. Jinými slovy, při kombinaci reklamy v rozhlase, v tisku a kontextové reklamy jen těžko zjistíme, co zafungovalo a do čeho příště investovat víc.

Obrazová galerie: