Češi na internetu zbytečně riskují

19. 6. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: ČSOB)
Navzdory tomu, že většina Čechů zná základní zásady, jak bezpečně využívat své internetové bankovnictví, je při jejich dodržování velmi liknavá. Tři čtvrtiny respondentů v průzkumu ČSOB považují pravidelnou změnu hesla pro vstup do internetového bankovnictví za důležitou, téměř 70 % lidí neotevírá přílohy z e-mailů neznámých adresátů a 93,3 % respondentů by nikomu prostřednictvím e-mailu neposkytlo důvěrné informace.
Foto: Pixabay.com

„V úvodu článku zmíněné statistiky jsou pro nás velmi potěšující zjištění. Méně potěšující je, jak lidé tyto zásady dodržují v každodenním životě. Ukázalo se, že v mnoha případech upřednostňují pohodlí na úkor svého bezpečného pohybu na internetu,“ uvedl Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB odpovědný za řízení rizik. „Lidé si nepřijdou jako atraktivní terč pro hackera. To, že nemají na účtu miliony, ale neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví,“ dodal.

Silné heslo je základ

Podle 70 % respondentů by se mělo heslo pro vstup do internetového bankovnictví měnit jednou nebo dvakrát za rok. Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii 55 – 85 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných. Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla.

„Jednoduché heslo dává hackerům zbytečně velkou šanci. Přitom se stačí jednou za čas pořádně zamyslet a vytvořit si silné heslo, které hackerovi vůbec nebude stát za to, aby se ho snažil prolomit,“ doplnil Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

Bezpečný počítač nestačí

Jak ukázal nedávný experiment ČSOB s falešnou stránkou elektronického bankovnictví, klienti také často chybují v tom, že internetové bankovnictví navštěvují přes vyhledávače, jako je Google či Seznam. Zde si pak v mnoha případech spletou falešný web se skutečnou stránkou internetového bankovnictví. V této kampani kliklo na falešný odkaz za měsíc více než 61 tisíc lidí, třetina z nich dokonce opakovaně. Dalšímu riziku se lidé vystavují tím, že se k internetovému bankovnictví hlásí prostřednictvím nezabezpečené sítě. „Můžu mít zabezpečený počítač nejlepším antivirem, ale když se připojím k nezabezpečené Wi-Fi v kavárně nebo fast-foodu, je mi to k ničemu,“ poznamenal Vosála.

Zabezpečení je otázkou spolupráce

V průzkumu bylo také zjištěno, že 61 % respondentů si myslí, že na bezpečnosti se musí podílet banka i klient. „My jako banka samozřejmě děláme všechno proto, abychom peníze našich klientů ochránili. Na druhou stranu však potřebujeme, aby se klienti chovali zodpovědně a chytře, a proto je pro nás samozřejmě pozitivní zprávou, že si lidé uvědomují také svou odpovědnost,“ podotkl Petr Vosála.

ČSOB do zajištění bezpečnosti dlouhodobě investuje. „Účinně chráníme naši doménu před zneužitím, aby se na internetu nikdo nemohl vydávat za ČSOB. S mobilní aplikací ČSOB Smart klíč se naši klienti mohou bezpečně přihlásit do internetového bankovnictví a ověřovat platby, a to i prostřednictvím otisku prstů. Aby byly i nadále peníze našich klientů v bezpečí, musí se zodpovědně chovat i oni. Proto sázíme také na vzdělávání veřejnosti,“ vysvětlil Tomáš Kořínek. ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost pokračovat během celého léta a podzimu.

Štítky: 

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více